Gå til innhold

Bruker NFC til å hacke Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke akkurat no kjempe problem dette her. NFC mottageren i telefonen din fungerer bare på 4 cm avstand eller mindre. http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Essential_specifications

betaling via nfc kommer vel snart, fint for kriminelle at vi da vil være nærmere enn 4cm på alle betalingsterminaler. I tillegg så vil vel nfc brikker snart bli benyttet til markedsføring osv. Mange mulighetet da for å legge "hacke" utstyr bak de virkelige brikkene, f.eks. bak en plakat.
Lenke til kommentar

Fanboys, slutt med ios og android slengbemerkningene deres, gå heller å hjelp mamma vaske huset.

Sikkerheten rundt de forskjellige os plattformene og ny teknologi som nfc er viktig å ta seriøst. Dette skal jo faktisk brukes som ett betalingsmiddel.

 

Absolutt! Heldigvis er det nå i dette tilfellet enkelt å bøte på problemet. For Android sin del er sikkerhetsmodellen slik at så lenge NFC-lenken åpnes i nettleseren er det kun i kontekst av nettleseren du som angriper kan operere. Problemet er så klart at alle prosesser har tilgang til å lese fra minnekortet som er der nedlastninger legges. Ved å legge inn en bekreftelsesmekanisme på nedlastninger fra browseren slipper du også å få lastet ned ting du ikke ønsker, og ergo er problemet løst. Det er viktig arbeid Charlie Miller og andre gjør for å avdekke slike sikkerhetsglipper.

 

NFC-teknologien som sådan har vært, og kommer nok til å være mål for angripere i lang tid fremover. NFC er jo i egentlig en veldig enkel teknologi, så slik jeg ser det må sikkerheten implementeres på enhetene med det utgangspunkt i at alt som kommer fra NFC må man være skeptisk til. Dermed nytter det ikke å i Android automatisk åpne alle inkommende lenker. Har ikke testet NFC mye så var ikke klar over det, men hvis det er slik situasjonen er, skal jeg sette meg ned med AOSP og CM-koden og sende inn kodendring ASAP.

Lenke til kommentar

Er det noen som har kommet med noe eksempel på at dette fakstisk er gjennomført i praksis? Ingen av kilkdelinkene sier eller linker til noe annet enn at han kan sende dem til en side med "malware", men sist jeg sjekket, ver det ingen åpne sikkerhetshull i Android som lar deg gjøre njoe skade på enhentevn hverken ved å gå til en bestem side, eller laste ned (men ikke kjøre) en fil. Ingen linker til noe PoC, men noen vage referanser til Blackhat-konferansen.

Lenke til kommentar

Er fortsatt fantastisk for målrettede angrep da. En fin dame gir deg en klem, og vips, du er eid.

 

I Android (i hvertfall i 4.0/4.1) så må skjermen være på og telefonen være ulåst for at NFC skal være aktiv. Du kan med andre ord ikke få gjort noe mot en telefon som ligger i lomma hos en person så lenge den er låst/skjermen er av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...