Gå til innhold

Harddiskprisene vil forbli høye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt i betrakning at mange disker ligger i prisleiet 40 - 45øre pr GB synes jeg ikke krisen er så stor som artikkelen vil ha det til. Dette er forsåvidt 2-3TB disker så enhetsprisen er høyere enn det man betalte for 1TB før flommen, men tar man med at ytelsen er gått opp på dagens enheter så heller jeg også mot at diskene var priset ekstremt lavt tidligere.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

1600kr for 3TB er nå ikke så galt synes jeg, synes prisene er tilbake til "normalen"

 

Kjøpte 2x3TB disker rett før oversvømmelsene til 900 stykket så et godt stykke igjen, men er mye "nice to have" skrot jeg samler på. Kunne fint slettet flere TB så lenge jeg sitter på fiberlinje og Internett er et tastetrykk unna.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke prisene er så ille, for det var fårespeilt at prisene ville mangedobles, men det har ikke skjedd. (derimot er det ikke lengre "superbillige" varianter som 2TB for 600,- så ja snittprisen har blitt høyere, jeg har heldigvis litt "stock" på HDDer så jeg kommer ikke til å trenge å kjøpe nye før prisene er på det veldig lave igjen :D

Lenke til kommentar

1600kr for 3TB er nå ikke så galt synes jeg, synes prisene er tilbake til "normalen"

 

man kan faktisk få en 3TB HDD for rundt 1300 inkl frakt.

jeg kjøpte en 3TB seagate baracuda fra pixmanaia nettopp og betalte 1322 inkl frakt. jeg syns det er en ganske god pris :)

Lenke til kommentar

Analytikerne tar feil.

Jeg tror prisene kommer til å stupe mot slutten av året, med et lite forbehold: Gigantenes kontroll over tilgangen som sirkillalot skriver ovenfor.

Grunnen til at jeg tror dette er at SSD'en stuper i pris og er snart på et nivå som tillater at de installeres som standard i laptop's.

Lenke til kommentar

"Det vil ta to år til før prisene blir hva de var før flommen."

Og før den tid kan det gjerne komme en til stor flom som kanskje er enda større en den forrige.

Bor mesteparten av tiden i Manila men er også ute og reiser til Cebu og Mindanao og min kones foreldre bor på Mindanao og har vært der over perioder på 4 månder eller mere og ut fra hva alle sier der så blir det bare værre og værre og nå nylig så galt at flommen går over hustakene og mange er drept. Denne utvikklingen er ikke typsikt til Philipines men er globalt og det blir værre og værre. Ikke regn med at datautstyr vil fortsette å komme fra Asia in i fremtiden...

Lenke til kommentar
Et par stikkord her er Ivy Bridge, nye ultrabooks som kommer de kommende månedene og Microsofts nye operativsystem, Windows 8, skal alle være grunner til at harddiskprisene vil forbli omtrent 20 til 30 prosent høyere enn de var 2011.

Ivy bridge er en prosessor, og på stasjonære betyr ikke det nødvendigvis nevneverdig økt salg av harddisker mtp at sandy bridge var en større oppgradering og Haswell kommer neste år. Ytelsen fra Core 2 systemer er fortsatt "god nok" for de aller fleste, så lenge de får seg SSD.

 

Ultrabooks bruker vell konsekvent SSDer.

 

Windows 8 er et OS, og kan oppgraderes med en enkel formattering og installasjon. Etter hva jeg har sett/hørt skal ikke W8 bruke nevneverdig mer plass enn Vista / W7. Nå bruker man jo også SSD for windows og programmer i nye systemer (som ikke er ekstrem-budsjett), så jeg ser ikke det som en argumentasjon for mer salg av harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...