Gå til innhold

Harddiskprisene vil forbli høye


Anbefalte innlegg

Hvem bryr seg om prisen på snurredisker? SSD er jo virkelig på vei nedover! Prosentvis må jo nedgangen på SSD være diger?

 

Slik at man slipper å kjøpe 10-20 stk for å få 2 tb med lagring ;) Dessuten er det mye mye mye mye mye dyrere pr. gb. Men for kun å ha OS'et og noen tonge programmer fungerer SSD utmerket ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Crucial M4 512GB til ca 3200kr (6,25kr/GB) får du 2TB lagring med 4 SSDer til ca 13K

Det finnes 256GB utgaver nede i under 6kr/GB, men da trenger du fler for å nå samme kapasitet.

Prisen er jo fortsatt mye høyere enn HDD, men det er ikke lenger spesielt dyrt å få plass til alt som trenger diskytelse på SSDer. Du får det ikke til på et budsjett, men du trenger ikke opp i veldig høye priser eller mange enheter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser for meg at det utvilsomt er lønsomt og kjøpe 2-4 ssd disker som

igjen stripes sammen for å få en gigantisk utnyttelse av SATA 3 6GB/s

portene. Dette for ytelsen ikke for noe annet. 2x 256GB eller 4x 120GB...

 

Rent teorestisk "quadruple" eller "Dual" performance! I dag er det ikke

uvanlig å få et godt oppsett på denne måten med backup på snurredisk!

Ghoste disken til image med norton sin dos ghost er jo en gledens

jobb i dag. Dessuten ville dette ikke koste all verden da prisene dropper

til rundt 2 kr GByten! Dette er jo et av de målene jeg vil tro vi ser de

treffer i årene som kommer.

 

Da disse stajonære maskinene kommer med slike oppsett vil det bli

spennende å få meg seg utviklingen videre! tenk dere 2GB/s overføring

med 500GB kapasitet. Da er jo flaskehalsen nesten vekk. Men SATA

er jo allerede gammelt og må byttes ut i nær fremtid. Spørsmålet er om vi

snart får en direct PCI-E tilkobling for disker også.... ikke bare kontroller

kort. Gleder med fælt til å se hva som skjer på denne fronten i årene

som kommer....

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om prisen på snurredisker? SSD er jo virkelig på vei nedover! Prosentvis må jo nedgangen på SSD være diger?

Jeg skal oppdatere lagrinskapasiteten min til 12 TB. ;) Synes du fortsatt jeg ikke skal bry meg om prisene på harddisker? Er du klar over hva det ville kostet meg å kjøpe SSD-er med 12 TB lagringskapasitet?! Som hjemmelekse idag kan du få lov til å regne på dette, og gjøre opp en mening selv. Står du fortsatt på ditt, så er det ikke håp uansett. :p

 

Harddisker kommer til å være til stede sikkert like lenge som du lever, og i løpet av den perioden vil det bare komme nye typer. Harddisken har mange leveår igjen!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Bruker-245639

Jeg skal oppdatere lagrinskapasiteten min til 12 TB. ;) Synes du fortsatt jeg ikke skal bry meg om prisene på harddisker? Er du klar over hva det ville kostet meg å kjøpe SSD-er med 12 TB lagringskapasitet?! Som hjemmelekse idag kan du få lov til å regne på dette, og gjøre opp en mening selv. Står du fortsatt på ditt, så er det ikke håp uansett. :p

 

Harddisker kommer til å være til stede sikkert like lenge som du lever, og i løpet av den perioden vil det bare komme nye typer. Harddisken har mange leveår igjen!

55 000 for 24 500GB disker:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441712

 

Er det så ille da? :fun:

 

Men joda, snurrediskene har noen år enda, men de går samme veien som CRT. Som systemdisk bør snurredisk være helt dødt før året er omme.

Lenke til kommentar

 

55 000 for 24 500GB disker:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441712

 

Er det så ille da? :fun:

 

Men joda, snurrediskene har noen år enda, men de går samme veien som CRT. Som systemdisk bør snurredisk være helt dødt før året er omme.

Skal være enig i at SSD absolutt er tingen som systemdisk, og de som idag bygger en maskin med HDD som systemdisk har bommet kraftig spør du meg. Ser en enda større fordel i bærbare i forhold til stasjonære maskiner. Der får du dratt bedre nytte av flere av fordelene til en SSD. Nemlig den støyfrie operasjonen, det lave effektforbruket, den økte robustheten, lavere temperaturer (som kan gi positiv effekt på andre punkter igjen) osv.

 

Men når det gjelder lagring i store mengder så er HDD fortsatt best med tanke på levetid og pris per GB. Det hadde kostet godt under fire tusen kroner for samme oppsett, altså i forhold til femtifem tusen kroner for SSD-er. Dessuten hadde jeg heller gått for en Intel 330 eller 335 i et sånt tilfelle tror jeg. Hadde jeg vært rik hadde jeg fylt opp med 840 Pro-disker. Men jeg er så absolutt ikke rik.

 

Spør du meg så er ikke en SSD dyr. Men det er fordi du ikke bare får lagring, men så mye mer! Men i en situasjon hvor du skal lagre store mengder så handler det ofte sjeldent særlig om ytelse og hovedsaklig om lagringskapasiteten. Så jo, harddisker har mange grunner til å leve en lang framtid. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Spør du meg så er ikke en SSD dyr. Men det er fordi du ikke bare får lagring, men så mye mer! Men i en situasjon hvor du skal lagre store mengder så handler det ofte sjeldent særlig om ytelse og hovedsaklig om lagringskapasiteten. Så jo, harddisker har mange grunner til å leve en lang framtid. :)

Vi er enige rett og slett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...