Gå til innhold

Lærerne: IKT-kurs gir minst utbytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er direkte skremmende hvordan enkelte lærere ikke er kompetente innenfor databehandling i det hele tatt, når du ser lærere som ikke klarer å skru på prosjektoren og koble til VGA-kabelen og tror at minijack kabelen for lyd også skal gi bilde så begynner du å lure hva som skjer med verden..

Lenke til kommentar

Eller lærere som stapper i vga kabelen opp-ned ....

 

Ja, gjett om jeg har opplevd det! Er 13 år og på barneskolen var jeg it-ansvarlig for lærerne. Var teit å tenke på at lærerne var helt inkompetente, men gøy å tenke på at jeg var flinkere enn dem. Dette ga meg også litt tidsfordriv i timen. Holder fortsatt på her på u.skolen også. Men her er de heldigvis ikke like dumme.

Lenke til kommentar

Det som er spennende her er jo at lærerne innser hvor fantastisk dårlig kursmodellen er. Kanskje de skjønner at dette gjelder når de er lærere også... Om noen generasjoner.

 

Fy faen så mye enklere det er når man har en lærer som klarer å stimulere til egen læring i stedet for å stå foran tavla å lese fra en bok... Huff...

Lenke til kommentar

Samme her, på videregående. Etter at jeg hadde fungert som assistent i ca. et halvt semester fikk jeg lov til bare å sitte å surfe.

 

Husker jeg fikk elendig karakter på en "prøve" som besto av en utskrift av et skjermbilde fra word, hvor man skulle fylle inn navnene på de forskjellige elementen. Akkurat som jeg vet de norske ordene for ting jeg aldri gidder sjekke hva heter på engelsk en gang. Fikk heldigvis ingenting å si på karakteren.

Lenke til kommentar

Det gøyeste i hele verden er når noe av elevene min skal leke datahelt. Jeg lar dem gjøre det så de får en boost med selvfølelse. Husk at læreren ofte har flere motiver med handlingene. Joa, det er mange lærere som ikke sitter på kompetansen som skal til, men ting er i endring. Det er en ny gereasjon lærer på god vei inn i skoleverket.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er todelt:

 

1. Lærere blir lærere fordi de ikke har interesse for realfag, IT og sånt.

2. Lærerskolene har for lite fokus på realfag og IT.

 

Dette blir selvsagt en selvforsterkende ond sirkel da lærerskolene stort sett rekrutterer sine lærere blant de som har gått lærerskolen (og har hatt arbeidserfaring på en ordinær skole). Løsningen er åpenbar: Ha en større satsing på IT og realfag på lærerskolen og vær stolte nok av det til å promotere det. Det vil forhåpentligvis gi flere lærerskolestudenter med interesse for nettopp IT og realfag. (Mulig jeg har glemt økonomi og andre fagområder også). Det tar selvsagt noen år før man ser resultater (nyutdannede) i skoleverket, og ennå lengre tid før deres kunnskap har influert nåværende lærere. Det finnes nok neppe noen kvikk fiks. Her må man få inn nye og interesserte krefter til å lære bort disse fagene. Det nytter ikke å dytte dette på folk som over hodet ikke har interesse.

 

Kanskje folkeopplysnings-Tv hadde hjulpet? Gjerne i kombinasjon med en god nettsatsing. Fordelen med det er at man trenger veldig få dyktige IT-pedagoger for å nå ut til veldig mange elever og andre som vil lære.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den læreren jeg har hatt som knota minst var også den eldste...Gikk ut fra videregående i 2006, og da han var 67 år. Nå er det kanskje det mennesket jeg har møtt som er mest "awesome" (som i Barney Stinson-awesome) generelt, men likevel. De som var yngre trøbla mer.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Som IKT konsulent på ein vidaregåande skule, så synast eg nivået på vår skule iallefall er OK. Såklart er det lærarar som sliter, og er blitt påtvinga PCen som eit læremiddel. Det er jo heilt naturlig at når dei har dreve undervisning med penn og papir i så mange år, også plutselig skal alt fungere på data så blir ting vanskelig. Det er mange dumme spørsmål, men det må me bare le litt av og forklare, vise og hjelpe dei til å bruke verktøyet på ein betre måte. Det er og mange gode spørsmål. Snitt alderen er høg, men med stadig fleire yngre som kjem inn, så vil dette rette seg sjølv over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
"Flinkere på data". Vær så snill da, Hardware! Dette er ikke nettsted for blondiner, men for IT-interesserte.

 

Vi vet at Edda media og co vil inn K-Computer for alle verdenen dessverre, så denne får vi ikke gjort noe med... Se mer på "Kommentar Kjøpt og betalt" så¨skjønner du hvorfor, økonomer som teller klikk med regneark er bare skadedyr egentlig.

 

Tilbake til saken, IKT er ett spesielt fag kontra matte, historie og Spynorsk (Nynorsk fikk nytt navn, ordboka jeg kjøpte brukt i sin tid stod det Spynorsk på coveret :D ) da læringen er toveis.

Spiller ingen rolle om du er en avansert server admin som tar en lærerjobb på si, det vil alltid dukke opp noen som kan litt mer enn deg og fyller på med oppdatert kunnskap.

En av årsakene til dette er at til forskjell fra historie og de andre tradisjonelle fagene så beveger IT seg så forbanna raskt, faktisk det du lærte igår kan være utdatert neste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er todelt:

 

1. Lærere blir lærere fordi de ikke har interesse for realfag, IT og sånt.

2. Lærerskolene har for lite fokus på realfag og IT.

Dette er helt klart en utfordring, og da min bror begynte på lærerskolen i Halden rundt år 2000 var han ikke spesielt interessert i data, og var nærmest en motstander av teknologien. Først da han begynte fikk han vite at skolen skulle satse tungt på bruk av IKT i læreropplæringen (som et prosjekt), og alle studentene fikk hver sin bærbare PC og svært dyktige IT-forelesere i opplæringen, i tillegg til tradisjonelle fag. Dette fikk han interessert i data, og den dag i dag, når han har droppet lærerkarrieren er data noe han har utrolig stor glede av - utover den rene bruken "alle" har. Hadde han visst dette da han søkte, ville han mest sannsynlig søkt et annet sted - hvor de ikke hadde et slikt prosjekt.

 

Når det er sagt - det er ikke problemet alene, for fremdeles var den største andelen lærere i norsk skole ferdigutdannet før datamaskinene ble en vanlig del av skolen på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Jeg ser også en fare ved å ha for mye IT og realfag i lærerutdanningen. Studentene kan stå ovenfor valget: 0,4M i årslønn som lærer vs 0,6M i årslønn i en IT-relatert stilling i et privat selskap. Dette kan tappe lærekrefter totalt sett.

 

På den andre siden så er det umulig å ha 100 000 dyktige pedagoger med god faglig bagrunn til å drive opplæring. Vi bør ta i bruk mer av masseundervisnings-teknologi. De beste av de beste kan hyres inn for å lage undervisningsvideoer og interaktiv nettlæring. Kombinert med individuell støtte og oppfølging fra 100 000 lærere tror jeg det vil bli mye morsommere og lettere for elevene. Noe som vil en generell heving av kunnskapsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...