Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 4k film antar jeg er film med oppløsning på 4096×2160 piksler. Sleng på HD-surround lyd i tillegg så blir det vel bra størrelse på det?

 

La oss si man skal se en film med over middels kvalitet på kanskje 8 GB. Denne filmen varer i 1,5 timer. 8GB/1,5timer = 5,33GB / time.

 

5,33GB = 1024*5,33MB = 5461MB

1 time = 3600 sekunder

 

5461MB/3600s

Da må du kunne laste ned med litt over 1,5 MB i sekundet.

 

Jeg mener nettet må bli raskere uansett. Ting tar for lang tid idag.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ahemm tror han ikke helt har satt seg inn i trafikken.

For eksempel jeg kommer nå i nærlig framtid til å få bruk for å overføre 40-50Gb med råfilm hver dag for å så kompilere dette til og fra Nord Norge.

Mobilt bredbånd faller da raskt ut, spesielt behov? Tja, men nettsider idag blir bare mer og mer sultne på båndbredde så man må gjøre det først som sist.

Lenke til kommentar

Så la oss avrunde oppover, så vi får bedre tall.

F.eks vil det være fordelaktig å laste 4 eller 5 MB per sek så du slipper at filmen har ujevn buffering.

Og dette må ganges med 8, så vi får Megabit per sekund. 5*8=40 Megabit per sekund.

Så vi kan dermed fastslå at man må ha 40 megabit per sekund for 1 person som minimum, ellers er linjen ikke brukbar. Å avrunde fra 40 til 50 går fint, så vi har nettop konstantert at Nordmenn trenger minimum 50megabit/sek linje. Å skrekk og gru om man skal dele linje med noen, som nevnes ovenfor her.

 

Ved andre ord: La oss henge fyren. ILD!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...