Gå til innhold

Her er en prosessorversting for nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Versting og versting...

Den klarer vel kanskje å gi noe slikt som 10% av en laptopprosessor i ren ytelse

 

Nå er laptopprosessor omtrent så vagt som mulig, men om vi sammenlikner med Atom så greier ARM seg helt fint. De er betraktelige mer effektive selv om det er vanskelig å sammenlikne disse 2 forskjellige arkitekturene.

ARM SOC er også betraktelig mindre i fysisk størrelse.

 

(TDP mål inklusiv DSP og GPU)

ARM8 = ~1.5W TDP

ARM9 = ~2W TDP

ARM15 = ? TDP

 

Intel Atom vs ARM Cortex-A9

http://www.osnews.com/story/22704/Intel_Atom_vs_ARM_Cortex-A9

 

ARM Cortex A9 vs Intel Atom N450 Pine Trail

http://soltesza.wordpress.com/2010/01/01/cortex-a9-vs-atom-n450-pine-trail/

 

ARM Cortex A8 vs N450 vs VIA Nano vs Mobile Athlon, :thumbup:

http://vanshardware.com/2010/08/mirror-the-coming-war-arm-versus-x86/

 

Hadde vi derimot sammenliknet mot Core i3-2367M og liknende hadde pipa fått en helt annen lyd, men da er vi også oppe på et nesten 9 ganger høyere effektforbruk.

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sagt at Samsung og ikke AMD er Intels største konkurrent... begynner å bli nokså åpenlyst nå. Et par generasjoner med forbedring av A15 så ser vi nok fort en Intel utfordrer langt opp i laptop segmentet.

Hvor mye av A15 er det Samsung står bak? Er det ikke ARM Holdings selv som i utgangspunktet står bak A15?

Lenke til kommentar

Versting og versting...Den klarer vel kanskje å gi noe slikt som 10% av en laptopprosessor i ren ytelse

 

Du kan jo prøve å putte en core i5 i et nettbrett og se hvor lenge det holder seg ;)

Er nok ikke lenge til vi ser noen x86-prosessorer i nettbrett, men poenget mitt var vel mest at disse prosessorene er langt fra noen "verstinger" i ytelse

Lenke til kommentar

Er nok ikke lenge til vi ser noen x86-prosessorer i nettbrett, men poenget mitt var vel mest at disse prosessorene er langt fra noen "verstinger" i ytelse

"Her er en prosessorversting for nettbrett"

 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. HW.no serverer oss mye rart, men dette var ikke en av de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Versting og versting...Den klarer vel kanskje å gi noe slikt som 10% av en laptopprosessor i ren ytelse

 

Du kan jo prøve å putte en core i5 i et nettbrett og se hvor lenge det holder seg ;)

Er nok ikke lenge til vi ser noen x86-prosessorer i nettbrett, men poenget mitt var vel mest at disse prosessorene er langt fra noen "verstinger" i ytelse

 

Skal det være hensiktmessig må dagens Atom røfflig halvere sitt effektbruk og skal de klare det må de kraftig ned i ytelse. Denne ARM prosessoren kan mye mulig levere ytelse på nivå med dagens Atom. Så nei vi ser nok ikke så mye til x86 i nettbrett med annet noen gjør det for å komme på Intels godside. *host* HP *host*.

 

Eneste x86 alternativet jeg kan se for meg i nettbrett pr dags dato er AMD Fusion. Men denne trekker også for mye strøm.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan dette skal være en ny intel-utfordrer fordi den kan brukes på W8. Saken er jo at W8 er bygd for å støtte ARM, og dermed kan brukes på både ARM og x86 basserte nettbrett.

 

Hovedtyngden til intel ligger like vell på x86 plattformen, og det hjelper ikke at hastighetene på ARM begynner å bli høye når "vanlig" programvare ikke kan kjøres.

 

Snart kommer kanskje mer energigjerriger x86 cpu'er egnet for nettbrett, hvilket betyr vanlige programmer på fjøla.

 

Så får vi se hur det går...

Lenke til kommentar

Skal det være hensiktmessig må dagens Atom røfflig halvere sitt effektbruk og skal de klare det må de kraftig ned i ytelse. Denne ARM prosessoren kan mye mulig levere ytelse på nivå med dagens Atom. Så nei vi ser nok ikke så mye til x86 i nettbrett med annet noen gjør det for å komme på Intels godside. *host* HP *host*.

 

Eneste x86 alternativet jeg kan se for meg i nettbrett pr dags dato er AMD Fusion. Men denne trekker også for mye strøm.

Hvis Intel ønsker å konkurrere mot ARM på low-power-marked i ytelse/strømforbruk kommer de til å gjøre det. Intel er helt enkelt så store og har så mye penger dedikert til forskning og utvikling at det er mulig. De skal også lansere nye Atom-prosessorer på 22nm-prosessen sin, disse skal være fulle SoC-løsninger som de vi ser nå. Med andre ord kommer vi nok til å se Atom-brikker i nettbrett, og de kommer mest sannsynlig til å kunne konkurrere sterkt mot ARM i pris, ytelse og strømforbruk.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sagt at Samsung og ikke AMD er Intels største konkurrent... begynner å bli nokså åpenlyst nå. Et par generasjoner med forbedring av A15 så ser vi nok fort en Intel utfordrer langt opp i laptop segmentet.

Hvor mye av A15 er det Samsung står bak? Er det ikke ARM Holdings selv som i utgangspunktet står bak A15?

Jo akkurat A15 er det ARM som har designet selv. De er imidertid avhengig av at andre produserer dem, og Samsung er av de største der sammen med TSMC, TI og Qualcom. Tror allde disse jobber med egne ARM design i større eller mindre grad. Har imidlertid hatt en følelse av at Samsung har vært veldig gode til å bygge seg opp i riktig retning, men klart det kan hende en eller fere av de andre også kommer til å vise muskler. Qualcom har jo vist mye muskel på mobiltelefoner, men lite utover det. Det kommer også ARM utvidelser nå som gjør design, enten de er fra ARM selv eller andre, vesentlig mer attraktive på nettbrett og oppover. På lengre sikt har jeg imidlertid mer tro på MIPS, og mest sannsynlig vil revolusjonen komme fra Kina.

Lenke til kommentar

De er imidertid avhengig av at andre produserer dem, og Samsung er av de største der sammen med TSMC, TI og Qualcom. Tror allde disse jobber med egne ARM design i større eller mindre grad.

Må man lisensiere teknologi av ARM Holdings hvis man vil utvikle egne ARM-prosessorer, eller er det fritt frem for alle å utvikle egne design? Og kan man ende opp med at ARM Holdings selv konkurrerer mot andre som f.eks Samsung innen design av brikker?

Lenke til kommentar

Det må lisensieres, men tilogmed Intel har en lisens selv om de ikke bruker det. Men ARM leverer referansedesign, så bruker Samsung og de andre det til å utvikle det videre sine prosessorer. Men husk også at det skal være kompitabelt med andre arm-prosessorer slik at f.eks linux ikke trenger å endre instruksene den har for arm-prosesser hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...