Gå til innhold

Test: Bruk 3D til å spille delt fullskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker fra E3 var det en del PS3-spill som automatisk skulle støtte dette med en egen Sony-TV.

 

Regner med delt fullskjerm blir standard på neste generasjons TV-er/konsoller. Når man først sender ut to bilder samtidig er det nesten for dumt å ikke utnytte mulighetene. Split-screen er en ting, men det å sitte i sofaen med dama og "se" Jakten på Kjærligheten samtidig som man kan gløtte på en fotballkamp er genialt :)

Lenke til kommentar

Veldig god ide - har lest om dette et sted før, men husker ikke hvor.

 

På første side skriver dere at man bruker vertikal/horisontal polarisering i 3D. Man pleide å bruke dette før, men det har ulempen at hvis man snur på hodet får man 'crosstalk' mellom øynene slik at 3D-effekten blir forringet. Nå bruker man sirkulær polarisering slik at ett øye ser lys med polarisering med klokken og ett øye ser polarisering mot klokken. På den måten påvirker ikke hvorvidt man roterer hodet bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker fra E3 var det en del PS3-spill som automatisk skulle støtte dette med en egen Sony-TV. Regner med delt fullskjerm blir standard på neste generasjons TV-er/konsoller. Når man først sender ut to bilder samtidig er det nesten for dumt å ikke utnytte mulighetene. Split-screen er en ting, men det å sitte i sofaen med dama og "se" Jakten på Kjærligheten samtidig som man kan gløtte på en fotballkamp er genialt :)

 

Er det den Sony PlayStation TV-en man får kjøpt nå?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker fra E3 var det en del PS3-spill som automatisk skulle støtte dette med en egen Sony-TV. Regner med delt fullskjerm blir standard på neste generasjons TV-er/konsoller. Når man først sender ut to bilder samtidig er det nesten for dumt å ikke utnytte mulighetene. Split-screen er en ting, men det å sitte i sofaen med dama og "se" Jakten på Kjærligheten samtidig som man kan gløtte på en fotballkamp er genialt :)
Er det den Sony PlayStation TV-en man får kjøpt nå?

.. det er egentlig ikke sci-fi å få til akkurat det.

 

Men på ps3en så langt går det i å generere to separate front-buffere fra samme program, uavhengig av hverandre. Flere spill på ps3 som støtter det. (Du trenger ikke en Sony TV for at det skal fungere heller).

 

Forskjellen er at ikke bildet blir delt av software i tven, og så strukket til den doble størrelsen (slik som i testen). Men at boksen lager to bilder i full oppløsning. Vanligvis vanskelig å få til, siden det normalt krever å kjøre to separate instanser av hele spill-maskinen.. mye dyrere enn å generere to bilder med en 3d effekt lagt inn. Men det blir litt anderledes hvis du reduserer grafikken fra den aktive konteksten to ganger, og du kan gjøre det relativt kjapt.

 

Samme som gjør at 3d på ps3en ser veldig bra ut - ihvertfall på noen titler (GT5, for eksempel) så er 3d effekten basert på dybde-informasjon fra spill-maskinen. Vanligvis blir 3d effekten skriptet eller laget ut i fra det reduserte bildet man ville vist på skjermen med en generelt filter. Forskjellen er om det blir lagt til en effekt i en spesiell vinkel - eller om dybden er riktig mens man spiller hele tiden, slik at det faktisk gir deg informasjon du kan bruke til å orientere deg i spillet..

 

..jeg er rimelig sikker på at den siste Motorstorm tittelen faktisk støtter delt bilde i 3d, btw..

Lenke til kommentar

Dette blir nok bra dersom spelprodusentane legg til rette for dette. Den umiddelbare løysninga eg kan sjå for å løyse ein del av ulempene ved slik split-screen spilling er at spelprodusentane lager to split-screen moduser. Den fyrste er ein vanlig split-screen for bruk på vanlige TV-er, eller for folk som nekter å gå ned i bildekvalitet.

Den andre modusen vil være ein som er tilpassa bruk av 3d-tv, ved å presse samman split-screen skjermbildet som spelet viser så vil 3D-brillene strekke bildet utigjen til normal størrelse.

 

Denne løysninga gjer sjølvsagt at du får endå litt færre detaljer i bildet, men eg trur det er verdt det for å få rett format på bildet.

 

Rekner med at etterkvart vil nok menyane også kunne visast på ein tilsvarande måte.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker fra E3 var det en del PS3-spill som automatisk skulle støtte dette med en egen Sony-TV. Regner med delt fullskjerm blir standard på neste generasjons TV-er/konsoller. Når man først sender ut to bilder samtidig er det nesten for dumt å ikke utnytte mulighetene. Split-screen er en ting, men det å sitte i sofaen med dama og "se" Jakten på Kjærligheten samtidig som man kan gløtte på en fotballkamp er genialt :)

 

Det stemmer det, sonys 3d tv, men den er kun på 24" å denne løsningen og ps3 logoen er vel det eneste plusset. Rimeligere å kjøpe en større 3d tv som støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...