Gå til innhold

Ny skjerm, 27" søkes. dell ultrasharp?


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, jeg ble litt våt i trusa av den der :) det dukker opp noen spørsmål her.

 

1:både amd og nvidia har gode integrerte lydkort. jeg er intresert i å få utnyttet disse. kan display port kjøre lyd? eller sitter jeg fast med integrert lydkort??

 

2: display port støtter max oppløsning?

 

her er forresten linus sin test av skjermen. den virker bare helt enorm

 

http://www.youtube.com/watch?v=D4JlB01bkEk

Lenke til kommentar
1:både amd og nvidia har gode integrerte lydkort. jeg er intresert i å få utnyttet disse. kan display port kjøre lyd? eller sitter jeg fast med integrert lydkort??

 

2: display port støtter max oppløsning?


  1.  
  2. Disse lydkortene støtter kun å overføre digital lyd, så man kan ikke si om lydkortene er gode eller dårlige da lydkvaliteten avhenger heller av lydkortet i skjermen, som sannsynligvis er rimelig ræva.
  3. Dual-link DVI og displayport støtter begge 2560x1440. Displayport støtter ikke lydoverføring.

 

EDIT:

IPS > PLS. That's it. Du kanskje foretrekker PLS siden den har noen bedre synsvinkler etter min mening, men IPS har klart mye bedre farger samt du får en "clean look".

 

Den beste 27" må nok bli Hazro HZ27WC. Utklasserer alle 27" skjermer.

C-utgaven har ingen mulighet for kalibrering, har en glossy overflate og kun DVI-inngang.

Anmeldelse på TFT Central

Virker som glossy overflate hjelper på kontrastene, samtidig blir skjermen ubrukelig ved et vindu. Ellers er panelet akkurat det samme som U2711 og Apple Thunderbolt display bruker, det panelet er rimelig elendig på ghosting og har høy responstid i min opplevelse.

Scaleren på WA gir deg nesten like mye inputlag som U2711. Uten scaleren på WC får man en ganske responsiv skjerm, men med mer ghosting.

 

Om gaming er eneste mål vil HZ27WC fungere greit, men det finnes bedre valg som Samsungs 27" 1920x1080 120Hz der du får en mer passende oppløsning for gaming.

 

S27A850D review på PCMonitors

Samsungs PLS-panel klarer høyere kontraster, men har mer ghosting og inputlag.

 

Ærlig talt finnes det ikke et perfekt valg. Til gaming vil HZ27WC være best, om du kjøper en slik skjerm til photoshop eller lignende kan det være praktisk med S27A850D eller HZ27WA.

Et annet alternativ igjen kan være HP ZR2740w, som har portene til HZ27A, men er uten en scaler som legger inputlag til 10ms.

 

Uten en scaler må skjermkortet skalere opp bildet til oppløsningen, dette pleier egentlig å være bedre enn de fleste scalere uansett.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Disse lydkortene støtter kun å overføre digital lyd, så man kan ikke si om lydkortene er gode eller dårlige da lydkvaliteten avhenger heller av lydkortet i skjermen, som sannsynligvis er rimelig ræva.

 

Dette kan da ikke stemme?? når jeg kjører hd6450 i reciever er det skjermkortet som bidrar med lyd ikke reciever. den forsterker selvfølgelig men jeg kjører alltis "straight" og lydkortet gjør en meget fin jobb.

Lenke til kommentar

Disse lydkortene støtter kun å overføre digital lyd, så man kan ikke si om lydkortene er gode eller dårlige da lydkvaliteten avhenger heller av lydkortet i skjermen, som sannsynligvis er rimelig ræva.

 

Dette kan da ikke stemme?? når jeg kjører hd6450 i reciever er det skjermkortet som bidrar med lyd ikke reciever. den forsterker selvfølgelig men jeg kjører alltis "straight" og lydkortet gjør en meget fin jobb.

HDMI kan ikke overføre analoge signaler, det betyr sannsynligvis at det ikke er ikke er noe som kan kalles et lydkort på noen av AMDs skjermkort siden dette hadde ikke hatt noe for seg.

Lenke til kommentar

Hadde nok holdt meg unna Samsung S27A850DS for øyeblikket. Samsung har visst problemer med produksjonen og alt for mange paneler har produksjonsfeil der det ligger støv fra produksjonen mellom panel og "coating"

I tillegg har de generellt ujevnt baklys. (Backlight bleed). Generellt elendig kvalitetskontroll.

 

Til 5000,- er Dell U2711 ett kupp. Hadde valgt denne om du trenger en skjerm til generell databruk. Om du derimot hovedsaklig spiller ville jeg nok valgt en 120hz skjerm. Fks Samsung 950 eller 750. (Om du ønsker 27 tommer)

Endret av corcky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung S27A850DS er nok bedre.

 

 

Har du sett denne? ble litt skeptisk etter litt googling.

 

Om du derimot hovedsaklig spiller ville jeg nok valgt en 120hz skjerm

 

Gjorde et lab experiment en gang, og sjekket på hvilken frekvens hvilke farger sluttet og flimre hos meg. og det var grønnt som sluttet sist på 42hz. i teorien så skal man ikke se forskjell på 60 og 120hz men noen sier de gjør det.

 

ellers så er det mest rpg spill det går i ala skyrim og witcher 2 osv.

Lenke til kommentar
Om du derimot hovedsaklig spiller ville jeg nok valgt en 120hz skjerm

 

Gjorde et lab experiment en gang, og sjekket på hvilken frekvens hvilke farger sluttet og flimre hos meg. og det var grønnt som sluttet sist på 42hz. i teorien så skal man ikke se forskjell på 60 og 120hz men noen sier de gjør det.

 

ellers så er det mest rpg spill det går i ala skyrim og witcher 2 osv.

At det slutter å flimre betyr ikke at man ikke merker forskjell på 60Hz og 120Hz, det blir det samme som å konkludere med at "menneskeøyet kan ikke se mer enn 30 bilder i sekundet fordi det er det filmer går i."

Forskjellen mellom 60Hz og 120Hz er stor, jeg kan faktisk se at enkelte spill hakker i 60Hz, mens bevegelser er myke i 120Hz. Det er da typisk raske spill, og ikke RPG.

Lenke til kommentar

@arni90 er det forskjell mellom 60Hz og 120Hz vis ein ikkje klarer meir enn 60 fps?

Slik som eg har forstått 120Hz, gir det ein "glattere" oppleving på grunn av muligheten til å vise meir FPS. Meir enn 60 fps, er omtrent umulig med nye spill. Vis ein ikkje kjører crossfire/sli, eller skrur ned grafikk instillingene. (Call of Duty, er eit unntak :p)

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Man ser nok god forskjell på 60 og 120Hz i spill på en LCD skjerm. Ourasi med flere godt kompetente med lang fartstid i forumet har testet dette med tidlige 120Hz skjermer og kunne melde at det ga en vesentlig glattere opplevelse. Det er ikke noe problem å oppnå mer enn 60 FPS og er ikke spesielt uvanlig blant forummedlemene selv i tunge spill med høy oppløsning, mye eyecandy og godt med AA/AF etc.

 

Jeg vurderte selv den gang å kjøpe en liten 120Hz skjerm dedikert til kun spilling hvor jeg ville bruke en annen større skjerm til andre oppgaver.

 

Samsung S27A850DS er nok bedre.

På hvilke områder og i hvilken grad? Linus sin gjennomgang var rimelig lite matnyttig da utrykk som "awesome, fantastic, great" etc. ikke sier meg noe som helst om inputlag, ghosting, baklyslekkasje etc.

 

Ellers er panelet akkurat det samme som U2711 og Apple Thunderbolt display bruker, det panelet er rimelig elendig på ghosting og har høy responstid i min opplevelse.

Scaleren på WA gir deg nesten like mye inputlag som U2711.

Kan du utdype dette med litt faktainformasjon? Nå har aldri U2711 vært markedsført som noen utpreget spillskjerm, heller fotoentusiast skjerm, men det er godt å få tall presentert i slike sammenhenger. Selv må jeg si meg ganske så fornøyd med U2711 til de fleste spillsammenhenger selv om jeg ville valgt en mer spesialisert skjerm om spilling var hovedoppgaven til skjermen.

 

Hadde kjøpt en 1920x1080 12Hz-skjerm any day personlig, da den eneste "nytten" jeg vil ha av 2560x1440 er å presse skjermkort til sitt ytterste under gaming og det leder bare til enorme hardwarekrav for effektiv spilling.

Igjen så må man altså ta bruksområder i betraktkning. Noen bruker denne økte oppløsningen til en romsligere arbeidsflate og fotoredigering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er også svært interessert i denne Samsung skjermen[A850] da den ikke har dette Anti Glare belegget som U2711 har som gjør at nettsider og slikt ser kornete ut. Dog virker det som det er veldig mange feil med disse foreløpig utifra det jeg har lest i denne tråden: http://hardforum.com/showthread.php?t=1637404

 

120mhz skjerm har jeg utelukket grunnet oppløsning og TN panel.

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt rask i å si at Samsungs PLS-skjerm var bedre, men det virker som om den har bedre kontrast og like god fargegjengivelse som U2711.

 

Paneltype:

HP 27" bruker LM270WQ1

Hazro 27" har LM270WQ2

Dell 27" også LM270WQ2

 

Klipper litt rett ut fra TFT Central HPs 27":

Removing the back of the ZR2740w confirms that the screen is using LG.Display's LM270WQ1-SDDA panel which we will discuss a little later on. This is a new IPS + W-LED module which we have not seen used elsewhere yet and is likely a module produced just for HP. We have seen other versions of this LM270WQ! panel used in the 27" Apple Cinema Display and Hazro HZ27WA/C/D but those were the SDA2 and SLA1 revisions and differed in some areas. Most notably those other versions were glossy panels, whereas this is a matte coating.

Samme panel, forskjellige baklys og lignende. I prinsippet samme pikselresponstid avhengig av overdrive.

 

EDIT:

@arni90 er det forskjell mellom 60Hz og 120Hz vis ein ikkje klarer meir enn 60 fps?

Slik som eg har forstått 120Hz, gir det ein "glattere" oppleving på grunn av muligheten til å vise meir FPS. Meir enn 60 fps, er omtrent umulig med nye spill. Vis ein ikkje kjører crossfire/sli, eller skrur ned grafikk instillingene. (Call of Duty, er eit unntak :p)

Har du bare 60fps hjelper ikke 120Hz en fjert. Nå har det seg slik at vi diskuterer 1080p 120Hz vs 2560x1440 60Hz, og her er hardwarekravene ganske like for å oppnå optimal ytelse. Sett bort fra at 60 fps med CFX vil være en god del mer hakkete.

 

Jeg er også svært interessert i denne Samsung skjermen[A850] da den ikke har dette Anti Glare belegget som U2711 har som gjør at nettsider og slikt ser kornete ut. Dog virker det som det er veldig mange feil med disse foreløpig utifra det jeg har lest i denne tråden: http://hardforum.com/showthread.php?t=1637404

 

120mhz skjerm har jeg utelukket grunnet oppløsning og TN panel.

Det er et mildt anti-glare belegg på den A850 har jeg lest. Du finner det i anmeldelsen jeg fant på PC-monitors.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det er mildt AG på U2711? Min samboer har en slik og det er helt uakseptabelt for meg med denne korningen på lyse sider. IPS panel på Dellen er forøvrig ypperlig men det det er en deal breaker for meg. Og i følge det jeg har lest så skal vistnok Samsung ikke ha dette da de har et semi glossy belegg.

Lenke til kommentar

Anti glare filteret på Samsung SA850 er "mye" mindre aggresivt enn på konkurerende matte IPS monitorer. (Dell, HP, Fujitsu alle med samme panel fra LG Display)

Desverre har Samsungen andre problemer som gjør den uaktuell for mange. Hovedsaklig backlight bleed.

 

170733.jpg

 

Kjøper du Samsungen bør du være forberedt på å returnere den noen ganger om du ønsker et jevnt baklys.

 

Her er en stor tråd angående Samsungen med brukererfaringer:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1611059

Mange som returnerer i den tråden.

 

Edit: På side 37 i tråden på hardforum er det en sammenligning av baklyset på en Dell U2711 og Samsung SA850.

Endret av corcky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...