Gå til innhold

Olympus skjulte 20 år gammelt kjempetap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir som oljeselskapene, som hadde "bokført" reserver av olje fra 60-tallet, innkjøpt for 60-tallspriser.

Når det var en oljekrise og lav oljepris, så kom de ut av det med pluss - de regnskapsførte oljen de solgte som den de kjøpte inn på 60-tallet, og så var det fortjeneste allikevel. På papiret, i alle fall.

(Eller når de nå hadde bokført oljen.)

 

Regner ellers med at dette kommer til å føre til mulig oppvask/undersøkelse i mange japanske selskaper - frykter de kommer til å kunne finne lik i lasten hos mange aktører, og at dette vil ha negativ effekt for japanske aksjekurser generelt - lavere tiltro til det japanske markedet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Wow. Kan dette være begynnelsen på slutten?

Håper ikke det. Men jeg vil ikke bli overrasket om Olympus velger en av 2 - salg av fotodelen til noen andre, eller slutte med foto.

 

Jeg frykter at det vil skje hvis Woodward kommer tilbake i sjefstolen; og det av to grunner. Foto-delen har egentlig vært et "pet project" til en liten gruppe i firmaet (med bl.a. avtroppende styreleder). Og Woodward er ikke interessert å drive fotobutikk; det er ihvertall slik jeg tolker hans uttalelser.

 

Nå tror jeg at det vil være penger å tjene ved et salg av fotobiten, slik at det foretrekkes fremfor en ren nedleggelse.

 

Regner ellers med at dette kommer til å føre til mulig oppvask/undersøkelse i mange japanske selskaper - frykter de kommer til å kunne finne lik i lasten hos mange aktører, og at dette vil ha negativ effekt for japanske aksjekurser generelt - lavere tiltro til det japanske markedet.

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar

Regner ellers med at dette kommer til å føre til mulig oppvask/undersøkelse i mange japanske selskaper - frykter de kommer til å kunne finne lik i lasten hos mange aktører, og at dette vil ha negativ effekt for japanske aksjekurser generelt - lavere tiltro til det japanske markedet.

Det tror jeg også.

 

Nja, sånn som den økonomiske situasjonen er generelt ville det ikke være overraskende om den Japanske "økokrim'en" lar eventuelle større økonomiske misligheter ligge i en lengere periode, så børsene i Japan ikke går helt jojo igjen.

 

Når det gjelder Olympus så var det vel den forhenværende sjef som offentliggjorde mislighetene der i huset.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når det gjelder Olympus så var det vel den forhenværende sjef som offentliggjorde mislighetene der i huset.

Det stemmer at Woodward fant uregelmessigheter som han ville ha undersøkt nærmere; noe som styret motsatte seg, og endte opp med å sparke Woodward. Samme herr Woodward ønsker nå å gå tibake som sjef i Olympus hvis akjonærene vil ha ham.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Auda.Lurer på hvor mange andre selskaper som lignende lik i lasten.Men det viktigste spørsmålet for oss Olympus-venner må da bli - hvilke konskvenser får dette for firmaet?

 

Jepp. Olympus' fotodivisjon har vært innovativ og relativt risikovillig, en sunn pådriver for produktegenskaper og motvekt til de mer konservative produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Olympus' fotodivisjon har vært innovativ og relativt risikovillig, en sunn pådriver for produktegenskaper og motvekt til de mer konservative produsentene.

Den siste tiden har de ikke gjort så mye. Ihvertfall ikke etter de lanserte mFT-formatet som jo er et par år siden.

 

Olympus har vel mer eller mindre gitt opp SLR-produksjonen, både utviklingen av kamerahus og objektiver (vet ikke engang om de produserer flere), og satser i stedet på mFT.

 

Og også der mener jeg det er bedre alternativer. Samtidig vet man ikke hvor lenge de ville giddet å satse på mFT. Kanskje lar de mFT brukerne i stikken like mye som de lot E-brukerne i stikken for en stund siden.

 

Samtidig har de kun ett kompaktkamera som kan måle seg med konkurrentene, og det er XZ-1. Men av mange grunner foretrekker jeg både S95 og LX5 fremfor det kameraet.

 

Så det overrasker meg ikke om fotodelen blir borte, da det virker som de har nedprioritert den biten en stund nå.

Lenke til kommentar

Jepp. Olympus' fotodivisjon har vært innovativ og relativt risikovillig, en sunn pådriver for produktegenskaper og motvekt til de mer konservative produsentene.

Den siste tiden har de ikke gjort så mye. Ihvertfall ikke etter de lanserte mFT-formatet som jo er et par år siden.

 

Olympus har vel mer eller mindre gitt opp SLR-produksjonen, både utviklingen av kamerahus og objektiver (vet ikke engang om de produserer flere), og satser i stedet på mFT.

 

Og også der mener jeg det er bedre alternativer. Samtidig vet man ikke hvor lenge de ville giddet å satse på mFT. Kanskje lar de mFT brukerne i stikken like mye som de lot E-brukerne i stikken for en stund siden.

 

Samtidig har de kun ett kompaktkamera som kan måle seg med konkurrentene, og det er XZ-1. Men av mange grunner foretrekker jeg både S95 og LX5 fremfor det kameraet.

 

Så det overrasker meg ikke om fotodelen blir borte, da det virker som de har nedprioritert den biten en stund nå.

 

I løpet av høsten har de nu kommet med flere ny ting. Kan nevne noen få som, veldig rask autofokushastighet, samt flere objektiver som vekker begeistring rundt omkring. Så vet ikke helt ang nedprioritering. Frem til nu har de nu satset litt!

Lenke til kommentar

I løpet av høsten har de nu kommet med flere ny ting. Kan nevne noen få som, veldig rask autofokushastighet, samt flere objektiver som vekker begeistring rundt omkring. Så vet ikke helt ang nedprioritering. Frem til nu har de nu satset litt!

Ja, men det er normal utvikling, og ikke "innovasjon" som det ble snakket om i innlegget jeg svarte på :)

 

Synes uansett at Panasonic har kommet med flere spennende mFT-objektiver enn Olympus den siste tiden.

Lenke til kommentar

I løpet av høsten har de nu kommet med flere ny ting. Kan nevne noen få som, veldig rask autofokushastighet, samt flere objektiver som vekker begeistring rundt omkring. Så vet ikke helt ang nedprioritering. Frem til nu har de nu satset litt!

Ja, men det er normal utvikling, og ikke "innovasjon" som det ble snakket om i innlegget jeg svarte på :)

 

Synes uansett at Panasonic har kommet med flere spennende mFT-objektiver enn Olympus den siste tiden.

 

Tja de 2 metall objektivene til Olympus lansert tidligere i år er blandt de beste til mFT kameraene. Eneste som er så synd med Panasonic er den kjønnsløse industridesignen som kun er slått av Nikon 1, men til gjengjeld med stor margin. Hadde jeg ikke hatt ett nydelig E-P3 kit her så hadde GX1 vært på 1 plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser ikke bra ut for Olympus. Dette er resultatet av en mildt sagt hårreisende businesspraksis jeg håper vi ikke ser mer til. Selv om dette skulle bli kroken på døra for fotodelen av selskapet, så blir ikke kameraene eller de øvrige produktene deres noe dårligere av den grunn.

 

På den andre siden kan dette være starten på noe nytt for Olympus, de trenger å bytte ut hele sentralstyret, da kan de vinne igjen tilliten hos investorene og komme sterkere tilbake. Den delen av selskapet som lager medisinsk utstyr har alltid vært sterk, og vil nok overleve, mens det er kamera- og fotoavdelingen det er grunn til å være bekymret over. De har slitt lenge, men har endelig klart å komme i pluss. Synd om det skulle bli slutt med dette.

 

Intervju med forhenværende toppsjef Micael Woodford

Endret av eks
Lenke til kommentar

Ajajaj, der så jeg plutselig E-7-drømmen smuldre ut i (kvikk)sand....

Og jeg som ventet på et nytt E-x med revolusjonerende lysfølsom brikke (mer enn gjerne uten å øke oppløsningen), kanskje med 1080-video, direkteknapp for bracketing, mulighet for konstant bakgrunnslys på toppdisplay, større og minst 3x høyere oppløst LCD og greier....

Sukk.....

Pen-serien er selvsagt både barsk og lekker, men skal jeg først drasse på hus og 2-3 "glass" synes jeg et normalt stort E-x-hus med godt grep for pølselabbene og god plass til alle knapper er helt greit.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...