Gå til innhold

Test: OCZ RevoDrive Hybrid 1 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig har noen sjønt dette med hybrid disker, stor nok cache til å holde all dataene du bruker gjevnlig, og stor not lagringsplass til alle spill og programmer.

 

Ulempen med en OS SSD er at det er masse filer der du ikke bruker ofte og som spiser plass. men som det er umulig eller kronglete å flytte ut.

Derfor trenger du 120GB om du ikke er meget forsiktig eller flytter c:\users\ til d:

Vil tro at denne ville gi tilnermet samme ytelse med en 60GB ssd cache.

 

Andre tanker, kan du bytte ut den innebygde disken med en større og raskere 5.25" og en kabel? Om den hadde vært designet for det hadde de klart seg med en kortplass i bredden.

Lenke til kommentar

Ulempen med en OS SSD er at det er masse filer der du ikke bruker ofte og som spiser plass. men som det er umulig eller kronglete å flytte ut.

Derfor trenger du 120GB om du ikke er meget forsiktig eller flytter c:\users\ til d:

Det avhenger jo helt av hva du lagrer av medier/dokumenter på disken. Meget forsiktig er en stor overdrivelse, da du har plass til mye utover hva en standard installasjon av Windows 7 med endel programmer (ikke spill) tar. Begynner du å pushe på spill, media, dokumenter og mer så sier det jo seg selv at du fort kan trenge mer plass, men da ber du om det.

Lenke til kommentar

Jeg har i flere år hatt et aktivt forhold til å ha ssd som systemdisk og større snurredisker som lagringsmedium. Eneste fordelen en slik hybridløsning gjør er vel at man kan "glemme" å selv måtte prioritere hvor ting skal være.

 

Fordelen med delt system er også at jeg kan bytte ut ssd-en eller formatere uten å måtte tenke på alt jeg har på snurrediskene. Mens her sitter man med 2TB på en systemdisk..

Lenke til kommentar

Bruker denne SSD sandforce? Så da blir det mye bluescreen frem over?

 

Lurer litt om noen kan garantere at denne SSD faktisk klarer Intern datahastighet: 910 MB/s (les) / 810 MB/s (skriv) om SSD delen er brukt opp, da er nok harddisken flaskehalsen igjen.

 

Så jeg hadde heller vurdert ren SSD disk i så fall.

Lenke til kommentar
Ulempen med en OS SSD er at det er masse filer der du ikke bruker ofte og som spiser plass. men som det er umulig eller kronglete å flytte ut. Derfor trenger du 120GB om du ikke er meget forsiktig eller flytter c:users til d:
Det avhenger jo helt av hva du lagrer av medier/dokumenter på disken. Meget forsiktig er en stor overdrivelse, da du har plass til mye utover hva en standard installasjon av Windows 7 med endel programmer (ikke spill) tar. Begynner du å pushe på spill, media, dokumenter og mer så sier det jo seg selv at du fort kan trenge mer plass, men da ber du om det.

Det geniale med en cacheløsning er jo at du vil få flere filer fra spill du bruker ofte over på raskt SSD-minne. Av de som har testet Momentus XT har jo flere opplevd at brukeroplevelsen er veldig nært den du får om hele alle dataene dine lå på en SSD.

 

Selv kommer jeg sannsynligvis til å bruke en 80GB SSD som cacheminne på x68 chipset ved neste oppgradering.

 

@Vakuum: Du har aldri hørt om å ha flere partisjoner på en disk? :p

Lenke til kommentar

NGZ!

Selv kommer jeg sannsynligvis til å bruke en 80GB SSD som cacheminne på x68 chipset ved neste oppgradering.

 

Intel SSD cache (Z68) støtter inntil 64GB SSD cache size.

Så bruke en 80GB SSD til dette foremålet er "litt" bortkastet.

Selv bruker jeg en Crucial M4 64GB til å cache "en" single WD black 7200 1TB disk på Asus Z68 V-Pro.

 

Det er "en" cache SSD disk pr single HDD drive , eller pr HDD raid set.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

(når prisene faller igjen)

 

Jeg tror nok jeg vil anbefale en 240GB SSD.. :p

 

Jeg bor i Thailand, og du kan ikke forvente at prisene

faller med det første.. Flommen er en ENORM katastrofe,

og mange tusen fabrikker en stengt! (4-5-6.000) Over 1/3

av Thailand er oversvømt, og ikke minst Bangkok som huser

over 14 mill innbyggere! Bare i Bangkok er langt over 2 mill

regnet som flyktninger!! Og tallene stiger hver dag... Det

gjør også vannet...

 

Dette er ikke en flom som går over iløpet av etpar dager!

Den har vart siden august, og er forventet å vare i minst

2 mnd. til... Muligens MYE lenger!! Det er synd at ikke

norsk media forteller hvor ille dette egentlig er..

 

De som jobber i fabrikkene flykter til andre byer, lenger

sør, for å få jobb. De får jo ingen arbeidsledighetstrygd..

Så om fabrikkene noengang starter opp igjen, må de lære

opp nytt personell... (Om fabrikkene starter opp igjen i

Thailand, avhenger av tilliten de har til Thailandske

myndigheter om at de iverksetter troverdige tiltak som

forhindrer at dette skjer igjen...) "Løp og kjøp" hvis du

synes det har noe for seg... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker denne SSD sandforce? Så da blir det mye bluescreen frem over?Lurer litt om noen kan garantere at denne SSD faktisk klarer Intern datahastighet: 910 MB/s (les) / 810 MB/s (skriv) om SSD delen er brukt opp, da er nok harddisken flaskehalsen igjen.Så jeg hadde heller vurdert ren SSD disk i så fall.

 

Den nye firmwaren til Sandforce fra OCZ har så og så fikset BSOD problemene. Jeg har i alle fall ikke hatt problemer med det :)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, etter å ha lest artikkelen, er hvor stor forskjell det er å bruke en 7200 rpm disk fremfor 5400. Noe forskjell blir det jo ved førstegangsoperasjoner, men over lengre tid, hvor stor hensikt er det med en raskere snurredisk?

 

Ser jo at denne i flere tilfeller er raskere enn selvkompen med SSD som OS og HD for lagring, dog har jeg ikke sett hvordan dette blir med selvkomp SSD-cache som nevnt av andre.

 

Det hørtes glimrende ut, og skjønner jeg har sovnet i timen som ikke hadde fått med meg at dette var mulig å sette opp med HW-støtte i EFI. Selvsagt klar over at man kan installere OS på en HD, og så flytte cacheing til en SSD, men da er det vel bedre å ha en SSD til OS, og la den cache selv.

Lenke til kommentar

Aha, trodde det var80GB. Da blir det nok ikke noe større enn 64GB, nei! :p

 

Har vurdert et par gamle disker i raid0, men usikker på hvor godt det går når jeg skal dualboote win og linux. De innebygde raidløsningene er jo gjerne driveravhengige.

 

Det vil tydligvis ikke bli "Intel type SSD caching" på X79 (X68 ble ikke navnet).

 

ASUS News http://www.asus.com/News/NuSO4r4DeNxhotaf/

P9X79

Users also benefit from exclusive ASUS SSD Caching, which uses solid state speeds to intelligently accelerate frequently-accessed tasks, such as the operating system. Up to three times faster than mechanical hard drives, SSD Caching boosts performance with one click and does not require a system reboot.

Hvilket jeg tolker som at X79 ikke har SRT (Smart Response Technology) fra intel slik Z68 for s1155 har.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Selv kommer jeg sannsynligvis til å bruke en 80GB SSD som cacheminne på x68 chipset ved neste oppgradering.

Jeg er spent på hvordan dette faktisk blir og sitter med en del SSDer som kan være suveren til bruken, om dette blir godt nok implementert.

 

Syar:

Hvor godt fungerer dette på Z68? Og gjelder det alle typer SSD og drev? Får man tilgang til teknologien på miniITX Z68 kort?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...