Gå til innhold

– Wii U sliter i startgropen (WiiU)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

01net har hatt noen scoop tidligere, men de har også rapportert ting feilaktig (som at mengden ram i Vita skulle halveres), så enn så lenge bør vi ta dette med en stor klype salt, som også artikkelforfatter oppfordrer oss om. De som var på E3 kan vel også bekrefte at med de tingene som var der, så fungerte dette godt.

 

Likevel, med tanke på de problemene Nintendo har hatt med 3DS, så skal en selvsagt ikke avskrive dette helt, men enn så lenge tror jeg vi gjør lurt i å ikke vektlegge det for mye. Og er problemet så seriøst som 01net hevder, så er det vel trolig at Nintendo ender opp med å skrape hele prosjektet og starter på nytt.

 

Av andre "nyheter" 01net rapporterte i sammenheng med dette, var at Super Mario Galaxy var en kopi av et prosjekt fra utenfor Nintendo, og at Iwata risikerer sparken av utolmodige investorer. Det siste tror jeg godt kan være sannsynlig med tanke på retningen Nintendo sin aksjekurs har tatt siste året, mens det første selvsagt også kan ha et snev av sannhet i seg, men er vanskelig å ta seriøst når det ikke beksrives hva som er kopiert (og jeg vil tro dette er grunnen til at gamer.no ikke har rapportert om det). Er det den ekstreme polishen? Den flotte musikken? Alle de kreative banene? Mest sannsynlig dreier det seg om gravitasjonsmekanikken om noe, og siden den er med allerede i Yoshi's Island til snes, så finner jeg liten grunn til å ta det for seriøst.

Lenke til kommentar

Jeg snakker for meg selv her, men rent personlig ser jeg overhodet ingen potensiale for Wii U slik det har blitt presentert til nå. Overhodet ingenting får meg til å hoppe i stolen på samme måte som Wii gjorde tilbake den gangen. Dersom Nintendo skraper hele prosjektet og starter på ny, kommer jeg ikke til å felle noen tårer får å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er potensiale, men det er ikke i nærheten av det potensialet som Wii hadde, så jeg vil heller ikke hoppe av stolen om de skulle begynne på nytt. Tror dog Nintendo lider litt under det at folk forventer en stor innovasjon fra dem, og de vet kanskje ikke helt hvordan de skal gå videre med mediet - og dermed får vi sånne halvinteressante ting som den skjermen på kontrolleren. Det er jo ingen tvil om at Nintendo ikke kan konkurrere grafisk med Sony og Microsoft lengre, så da er de avhengig av å lykkes med innovasjon, så får vi bare se om publikum aksepterer Wii U-en på samme måte som de elsket Wii. Som deg, så tviler jeg vel på det.

Lenke til kommentar

Wii U har et stort potensial. Problemet som den muligens vil få er utviklere som lager et spill som før og legger til Wii U funksjonene som en ettertanke. Noe som da har skjedd med både DS og Wii. Wii U vil derimot trolig bli mer utsatt.

 

Hva jeg ser fram til er Colonial Marines med bevegelsessensoren på skjermen til kontrolleren. I tillegg til at lyden til sensoren kommer der. Hadde vært så utrolig rått. Ut i fra rykter er dette noe Gearbox Software ser på som en mulighet. Slik utvidelse av gameplay er hva jeg ønsker at Wii U kan tilby. Bevegelseskontroll er ikke framtiden ennå, for teknologien er for upresis sammenlignet med knapper.

 

Uansett problemet med disse kontrollene, så vil R&D gruppen til Nintendo garantert få det til å fungere. De har god til ennå.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Da jeg fikk et bedre innblikk i hva Wii U var (ble litt forvirret av presentasjonen) så ble jeg veldig positivt overrasket. Jeg hadde egentlig bare forventet meg en Wii med HD-grafikk, og det hadde vært greit nok, men ikke kjempebra. Hvis de får til det her, som denne artikkelen sår litt tvil om, så får vi en maskin som har god grafikk og varierte kontrollere. Da er det bare opp til nintendo å skrive bra software, f.eks. mye bedre online-tjenester og utnytte mulighetene den maskinen har. Jeg ser ikke helt hva nintendo skulle ha gjort for å lage et mer spennende produkt, så jeg skjønner ikke helt kritikken deres.

Lenke til kommentar

01net har hatt noen scoop tidligere, men de har også rapportert ting feilaktig (som at mengden ram i Vita skulle halveres), så enn så lenge bør vi ta dette med en stor klype salt, som også artikkelforfatter oppfordrer oss om. De som var på E3 kan vel også bekrefte at med de tingene som var der, så fungerte dette godt.

 

 

Siden det her spekuleres i at kvaliteten på maskinvaren ikke er god nok, kan jeg tenke meg det ikke er noe galt med teknologien i seg selv, men snarere snakk om den konkrete maskinvaren Nintendo har bestilt inn til masseproduksjon. Det som ble visst fram på E3 var ganske sikkert en slags prototype/tidlig versjon, så det er godt mulig denne hadde dyrere og bedre maskinvare enn den løsningen Nintendo til slutt endte opp på til masseproduksjonen.

 

Isåfall tror jeg ikke dette vil ha så mye å si. I verste fall må de da bare bestille inn nye, bedre brikker som takler anstrengelsene. Det kan føre til utsettelser og muligens en dyrere for konsoll å produsere for Nintendo, eventuelt også en dyrere konsoll å kjøpe for forbrukere. De helt store forskjellene tror jeg det uansett ikke vil være, og utsettelser er jo vanlig når en ny konsoll skal lanseres.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Nintendo har ikke masseprodusert noe som helst. De vil bestille custom brikker i mindre antall inntil Nintendo har fått det produktet de ønsker til masseproduksjon. Utsettelser skjer nesten aldri når det gjelder konsoller. Kan ikke huske at en lansering har noen gang blitt utsatt pga. produksjonsfeil eller andre hindre. Man sender ikke en bestilling på mange millioner enheter før de vet med 100% at delen er klare og fungerer.

 

Nintendo har brukt veldig mye på R&D de siste årene, så dette klarer de nok uten nevneverdige problemer.

 

 

Lenke til kommentar

Nintendo har ikke masseprodusert noe som helst. De vil bestille custom brikker i mindre antall inntil Nintendo har fått det produktet de ønsker til masseproduksjon. Utsettelser skjer nesten aldri når det gjelder konsoller. Kan ikke huske at en lansering har noen gang blitt utsatt pga. produksjonsfeil eller andre hindre. Man sender ikke en bestilling på mange millioner enheter før de vet med 100% at delen er klare og fungerer.

 

Nintendo har brukt veldig mye på R&D de siste årene, så dette klarer de nok uten nevneverdige problemer.

 

Jeg feilformulerte meg litt i forrige innlegg. Jeg mente såklart ikke at Nintendo har startet masseproduseringen, og først nå finner ut at maskinvaren ikke fungerer. Det ville isåfall vært svært uprofft, men snarere at den maskinvarentypen Nintendo opprinnelige hadde tenkt til å bestille inn, muligens ikke har vært god nok, og at de nå må gjøre noen uventende forandringer, og muligens må bestille inn dyrere komponenter enn forventet. Hvis en skal tro artikkelen kan det se ut som om de har lagt seg på en lavere kvalitetsnivå enn de bør.

 

Vill gjetning fra min side åpenbart, men uansett tror jeg ikke det skal være noen fare for WiiU. En litt dyrere konsoll kanskje, en liten utsettelse i deler av verden.

 

Det er ofte konsollanseringer blir utsatt...vel ihvertfall regionlanseringer. Europalanseringen av PS3 ble utsatt, PSVita har blitt utsatt utenfor Japan. Ikke pga. produksjonsfeil riktignok, men poenget mitt var egentlig bare at vi er vandt til å vente litt både når det gjelder konsoller og spill.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Nintendo har aldri offiselt sagt noe om juni 2012. De har bare sagt at den vil lanseres en gang i tidsperioden april-desember 2012.

 

Wii U er ikke noe produkt som står på trappene for masseproduksjon nå. Trolig holder de nå på med å ferdigstille den endelige hardwaren/spesifikasjonene. Her må man blant annet vurdere funksjonalitet opp mot kostnad. I denne fasen er det mye prototypetesting og bugfiksing. At det fortsatt er problemer som må fikses er naturlig. Men er det fortsatt problemer tre måneder før lansering og masseproduksjonen har startet er de i trøbbel. Da må alt fungere 100%.

 

Kan ikke komme på at konsollanseringer har blitt utsatt etter at man har satt lanseringsdato, men f.eks. Xbox 360 ble rushet ut for å rekke julesalget 2005 med RROD-problemene som resultat...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Wii U tipper jeg blir en flopp! Jeg ser ikke helt for meg at barnefamilier og andre casuals som allerede har Wii, bytter den ut med en Wii U. Forskjellen mellom de 2 konsollene er for små. Det nytter heller ikke å lansere en maskin i 2012 som har dårligere grafikk enn 360 og ps3. Jeg er ingen grafikkhore, men når MS og Sony snart kommer med nye og bedre konsoller, vil tredjeparts utviklere fortsatt drite i å porte spill over på Wii U da det blir for mye jobb. Nintendo klarer ikke å produsere nok spill alene, så de trenger all den hjelpen de kan få. Desverre vil også online-delen være dårligere enn 360 og ps3, med liten til ingen støtte for salg av småspill pga manglende harddisk.

Lenke til kommentar

Wii U tipper jeg blir en flopp! Jeg ser ikke helt for meg at barnefamilier og andre casuals som allerede har Wii, bytter den ut med en Wii U. Forskjellen mellom de 2 konsollene er for små. Det nytter heller ikke å lansere en maskin i 2012 som har dårligere grafikk enn 360 og ps3. Jeg er ingen grafikkhore, men når MS og Sony snart kommer med nye og bedre konsoller, vil tredjeparts utviklere fortsatt drite i å porte spill over på Wii U da det blir for mye jobb. Nintendo klarer ikke å produsere nok spill alene, så de trenger all den hjelpen de kan få. Desverre vil også online-delen være dårligere enn 360 og ps3, med liten til ingen støtte for salg av småspill pga manglendee harddisk.

 

Jeg tror de vil selge bra fordi millioner av mennesker har brukt masse penger på dyre wiimotes, balansebrett og spill. Nå kan de oppgradere konsollen tile HD grafikk uten å føle at de har kastet bort masse penger.

 

Når det gjelder grafikk nærmer vi oss et "point of diminishing return" hvor forskjellen mellom konsollene blir uinteressant. Til og med en iPad leverer god nok grafikk for de fleste. Det blir kanskje viktigere med konevennlig design og lite støy. Forøvrig vil Wii U bli langt kraftigere enn Ps360, men det er altså uviktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...