Gå til innhold

Nå kan GPS-en din få problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det blir litt nordlys på oss østlendinger også? :) Husker fortsatt veldig godt det fantastiske lyset på himmelen da jeg var i militærtjeneste i nord (som forøvrig var i forrige peak-periode iflg. grafen til Simen1)...og alle oss "søringer" som stod med nesa i været og måpte, mens norlendingene gliste :D

 

Ellers er jo toppen av grafen betydelig lavere denne gangen enn forrige periode? GPS var da ganske utbredt rundt 2000-2002 også. Kan ikke huske det var særlig mye snakk om at disse streiket da...eller?

Lenke til kommentar

I følge grafen til Simen skal ikke toppen komme før litt uti 2013... Så begynner GPS-en å få problemer allerede ved slutten av dette året, kan de bli langvarige... Gjetter på at de påståtte probleme er overdrivne, med tanke på at, som Hugo sier, denne toppen sannsynligvis vil bli betydelig lavere enn den rundt tusenårsskiftet, og da var det ikke snakk om veldig store problemer.

Når det er sagt, gleder jeg meg til nordlyset kommer! Tar nok en tur til Bodø i vinter.

Lenke til kommentar

Disse spådommene kan man ta med en stor klype salt. Solflekkmax i 2001/2002 var en god del kraftigere enn det som kommer i 2013.

Det var vel ikke spesielle problemer med GPS den gangen heller?

 

Videre er det helt tilfeldig når slike megaflares oppstår. De kan også aktiveres ved solflekkminimum. Sjansene er selvsagt større ved solflekkmax pga mange flere solflekker.

 

Forøvrig jobbet jeg i 2001/2002 i Arktis og vi hadde ikke noe utfall av satelittbasert kommunikasjonsutstyr (mot geostasjonær) eller GPS. Det er stort sett på frekvenser under 200MHz at man får vesentlige forstyrrelser og demping av signaler ved solutbrudd.

 

De eneste problemene vi hadde var relatert til vær. Ved blikkstille hav, så ble det kraftige reflekterte signaler. Det kunne nulle ut direktesignalet fra Inmarsat ^'^. I tillegg hadde man problemer ved sluddbyger fra sør, som la seg på paraboler.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...