Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad X220 Tablet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriver dette fra X220 (ikke Tablet) og det er uten tvil den beste laptopten jeg har hatt i hendene til dags dato. Punktum.

  • Den er kraftig!
  • Den har en vanvittig bra batteritid. 10-12 timer i faktisk bruk inkludert noe spilling, og nesten 20 timer med slicebatteri. Tipper jeg kan skvise batteritiden til å vare et døgn hvis jeg vil. Det er faktisk blitt slik at jeg ikke tenker på batteriet lenger, det har alltid strøm.
  • Den kjører mine favorittspill som Half-Life (alle) og Portal 1 & 2 uten problemer. Fornøyd med det, jeg.
  • Den medfølgende programvaren fungerer faktisk utmerket, og er praktisk å ha.
  • Restore fra Sleep/Hibernate er raskt.
  • USB 3.0 er praktisk (det får man hvis man ikke velger Tablet, i tillegg til å spare noen kroner)
  • 3G/HSDPA-modemet er raskere enn Telenor-modemet, har jeg følelsen av.

 

OK, den er ikke veldig pen eller sexy. Men jeg skal faktisk bruke maskinen, ikke bare se på den.

 

Anbefales på det varmeste! :)

Lenke til kommentar

Denne fikk jeg lyst på!

 

Men det er et par biter med informasjon jeg savnet fra testen deres:


  •  
  • Passer slice-batteriet i denne?
  • Hvordan ser docking ut?
     

    •  
    • Har den to digitale videoutganger?
    • Har docking plass til batteri?
    • Kan docking brukes "i farta"? (Altså om de henger fast nok sammen til at de kan benyttes som én enhet og om du kan i denne modusen putte den i en veske uten at formen begrenser det)

 

Svaret til dette er:


  •  
  • Ja, slice passer.
  • Docking har bare én digital utgang. Om denne kan brukes samtidig som den på selve tableten vet jeg ikke.
  • Docking har plass til CD-ROM eller harddisk, ikke batteri.
  • Docking kan som på min kjære X40 brukes i farta.

 

Mitt største problem med denne er at den er så voldsomt tung. 1.92 kg med stort batteri er ganske mye mer enn min X40 på omtrent 1.1 kilo. (standard vekt på 1.24 kg men jeg har byttet HDD ut med en CF-brikke)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Enig med Gavekort her, ThinkPad er ikke stygg, den er tøff. Jeg har eid to ThinkPader i mitt liv (en R50e og den X61-en som jeg sitter og skriver på nå), og jeg husker fortsatt hvor stupforelsket jeg ble da jeg så min første ThinkPad i 1999.

 

Noen endringer har det vært oppgjennom årene, men alt har vært en gradvis evolusjon, med logiske forbedringer. Jeg er litt spent på hvordan det skal gå når jeg får min X220 som ikke har låsemekanisme for skjermen, men ellers gleder jeg meg til å få integrert webcam, mobilt bredbånd og bedre 3D-ytelse (ellers er egentlig X61 fortsatt mer enn med på notene, og den er snart fire år gammel).

 

Regner med å slite på ThinkPad X220 i nye 4 år, for så å bytte den ut med noe som er nesten helt lik, bare forbedret :)

Lenke til kommentar

Husker ikke modellnummeret, men i tiende klasse fikk jeg lånt meg en IBM Thinkpad gjennom hjelpemiddelsentralen. Den hadde en 10(?) tommers skjerm på 800x600 pikslers oppløsning, kjørte win98, 600mhz pentium 2 prosessor og 64mb ram - litt usikker på hvor stor harddisken var. Husker at jeg var veldig kry, da jeg var den eneste i klassen med pc. Den hadde forresten en sånn lampe over skjermen for å lyse opp tasstaturet. Et par år senere ble den levert tilbake til hjelpemiddelsentralen da leiekontrakten gikk ut, men også fordi at strømforsyningen var gåen. Har vært borti en og annen bærbar pc siden den gangen, men jeg glemmer ikke den tidløse designen og den unike trackpoint musa til Thinkpad. "Railet" sistesjefen i Quake 3 på Nightmare med den(!). Innrømmer at det ble litt spilling i mattetimene, og historietimene osv...det gikk hovedsaklig i Q3 og Tony Hawk 2, på lavt detaljnivå og 512x oppløsning, men det gikk :) Sitter nå med en Compaw Armada 1592DT fra 1999, med 233mhz mmx prosessor og 96mb ram. Den har også noen svært gode løsninger, men den har fremdeles ikke det lille ekstra Thinkpad'en hadde.

Lenke til kommentar

Så utrolig kjekk ut! Men hadde momentant byttet til SSD i frykt for at disken ikke tåler for mye "portabilitet" om den skal brukes som tablet.

 

Thinkpads har noe de kaller for APS (Active Protection System) som kort fortalt gjør at PCen vet i hvordan vinkel den er og hva den utsettes for av vibrasjoner og g-krefter. Straks den mener det er fare for harddisken så parkerer den hodene lynraskt og avverger derfor skade. Jeg er på min tredje Thinkpad (har pensjonert en T42 og senere en T60p) og jeg har aldri blitt utsatt for skade på harddisken. Normalt sett ville jeg vært enig i at SSD er et must i en laptop, men ikke i en Thinkpad (noen andre laptopper har et lignende system, HP Elitebook f.eks). Ellers har den magnesiumramme, dren gjennom tastaturet og en rekke andre funksjoner som gjør den omtrent udødelig. Eller hva med en pressekonferanse som involverer at en trial-motorsyklist står å balanserer på en Thinkpad? Den fungerer naturligvis utmerket etterpå:

Eller for noe nyere, hva med en X1 fra gud vet hvor mange meter, men det er høyt:

 

 

Skjønner ikke hvorfor Lenovo i alle fall kunne endre litt på designet på thinkpad snart. Den nevnte tableten har jo et design som i beste fall er ti år bak konkurrentene.

 

Det kommer vel an på hvem du spør. Ei jente ville nok heller hatt noe som var shiny og kanskje rosa, profesjonelle brukere derimot nikker anerkjennende til en mattsvart Thinkpad. Skal du ha nedlatende blikk i et profesjonelt miljø kan du møte opp med noe shiny fra Acer. Thinkpads har har sett slik ut siden 700C i 1992 og er et resultat av form etter funksjon. Det fungerer og jeg ser ingen grunn til å bytte på det. Og gjett hvilket merke som er det eneste tillatte på den Internasjonale romstasjonen? Men hva ville du gjort annerledes og hvordan hadde det forbedret PCen?

 

700C, ser den kjent ut? ;)

 

ThinkPad700c.jpg

 

 

 

Historieleksjon følger:

Ironisk nok så var designet slik du ser det idag cutting edge i en verden da alt av kontorutstyr var offwhite (og gulbrun etter solbleking). En sort PC på den tiden var uhørt og det var en voldsom drakamp internt i IBM vedr. fargen på Thinkpad-serien. Størst motstand ble det i Tyskland der PCene til slutt ble merket med et eget advarsels-klistremerke: "IKKE FOR KONTORBRUK!". Styrepinnen (som står mellom G, H og B-tastene) var ikke utviklet for PCer, men designere fra Thinkpad-avdelingen fikk nyss i nyskapningen og implementerte den i tastaturet. For å virkelig framheve funksjonen ville de ha den i rød farge, men det skapte nye voldsomme diskusjoner internt. IBM fryktet at folk ville se på rødt som en knapp for nødstopp eller lignende og rødt var dermed totalt utelukket. Gutta på Thinkpad-avdelingen var derimot glupe og fant en fiffig ide for å pushe designet igjennom papirmølla internt: De sa at fargen skulle være "magenta" istedet. ;) I produksjon derimot ble fargen så signalrød som vi kjenner den idag.

 

Resten er, som man sier, historie. Siden har Thinkpads fått over 300 priser for sitt design opp gjennom årene. Så hvis man klager på designet så er det vel egentlig bare et tegn på at man ikke vet hva man prater om.

 

 

 

ON TOPIC: Litt svak oppløsning på skjermen. Kudos for IPS-panel, men pixeltettheten kunne godt vært høyere. Dog er det et "problem" på alle i X-serien. Nærmest mål kommer X300/X301 med 1440x900 på 13,1 tommer. Fortsatt svakt mot T-serien, og da spesielt de eldre modellene. T6x f.eks ble levert med opptil 1920x1200 på 15,4 tommer. Selv var det nedtur å måtte gå ned til 1680x1050 på T500, den leveres ikke med noe råere. Generelt ser man den trenden overalt, en standard Elkjøp-laptop uansett merke har latterlig lave oppløsninger på skjermen, ofte 1366x768 på 15,x tommer. Enten trenger folket lasik eller så må fabrikantene få bedre panel i PCene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

thinkpad er geniale. har hatt flere over de siste 15+ år.

husker den med "butterfly" tastatur. den ligger fortsatt en plass hjemme. og funker fortsatt.

 

har en med en P3 prosessor og 2 gig ram. men den har en 12 tommer og 800x600 oppløsning, og nermere 4cm med plast rundt skjermen..

elendig skjerm.. men funka som bare juling til ventrilo server og irc maskin.

har en lenovo S10-3t nå. ser litt "glorete ut" siden den ikke er matt. og lurer på hva de hadde røyka når de kom på svart maskin med hvitt tastatur...

diggbar maskin og tablet. dualbooter windows 7 ultimate og ubuntu 11.04. funker utmerket til WoW. men kan ikke ta eve pga skjermkortet som ikke støtter sme3.

atom450 og 2 gig ram funker fint.

skulle gjerne hatt høyere oppløsning enn 1024x600 på en 10 tommer, men det er levelig.

bruker den faktisk mye mer enn zd8000 laptopen jeg bruker som stasjonær (veier 5-6kg og har ca 1ms batteritid...)

Lenke til kommentar

@thklinge:

 

Du vet de fleste vurderer pent design som noe som ser pent ut når de kjøper maskina, ikke noe som ser akkurat like pent ut om 4 år. Og en 4 år gammel Thinkpad ser pen ut fremdeles, noe det meste annet faktisk ikke ser (i alle fall ikke med samme bruksmønster).

 

Bra post forresten. Historien til Thinkpad er glimrende eksempel på tidløs design, og en løsning der design og funksjonalitet er ekstremt godt balansert i en pakke.

 

----

 

X220 virker ellers imponerende - har lest en del "reviews" andre steder. Er ikke overlykkelig over skjermoppløsningen, som andre kunne jeg faktisk tenkt meg 1600 x 900, men på en 12,5'' skjerm er dog 1366 x 768 akseptabelt. Vurderer om jeg skal bytte ut min 14'' T60 med T420s eller X220. Litt lavere pris og lengre batteritid på X220 gjør at jeg heller den veien. Men med SSD innmontert så holder faktisk T60 utrolig bra ennå

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på hvem du spør. Ei jente ville nok heller hatt noe som var shiny og kanskje rosa, profesjonelle brukere derimot nikker anerkjennende til en mattsvart Thinkpad. Skal du ha nedlatende blikk i et profesjonelt miljø kan du møte opp med noe shiny fra Acer. Thinkpads har har sett slik ut siden 700C i 1992 og er et resultat av form etter funksjon. Det fungerer og jeg ser ingen grunn til å bytte på det. Og gjett hvilket merke som er det eneste tillatte på den Internasjonale romstasjonen? Men hva ville du gjort annerledes og hvordan hadde det forbedret PCen?

For det første. En profesjonell bruker i denne sammenheng er en som bruker PC-en i jobbsammenheng. Dersom det var slik at designet på Thinkpad var det eneste alternativet i jobbsammenheng ville vi sett det samme designet fra flere merker, deriblant Apple.

 

For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

 

Hva jeg ville gjort annerledes (på X220)? Tja, beholdt det glimrende bruksdesignet, fjernet den stygge og billige plastikken som er brukt overalt på utsiden, rettet opp kanter, fjernet/skjult ledd, hengsler og andre elementer som ikke har noen funksjon for brukeren, unngått nedfresninger i ramma der det strengt talt ikke er nødvendig. Kort sagt, gjort den penere.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

Det er vel bedre det enn at menn med rosa øyenskygge blunker med et øye til deg? ;)

 

Thinkpad fremstår som det de er: Arbeidsmaskiner. :)

Lenke til kommentar
For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

Hvem er det som noengang nikker anerkjennende mot en laptop ..? Jeg tar i hvert fall folk som sitter med ThinkPad litt mer seriøst enn folk som sitter med en Elkjøp-Acer. Men jeg er vel rette sauen til å breke også, her jeg sitter på en flyplass med en X61 foran meg ...

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske Hardware.no kunne teste skjermene også, slik som notebookcheck.com gjør.

Det er kun noen veldig få bærbare som har en skjerm som viser hele sRGB-fargerommet, og enda færre som viser AdobeRGB.

 

 

Man legger ikke merke til hvor elendig fargegjengivelse en laptopskjerm har før man ser den ved siden av en skikkelig skjerm.

 

Hvis flere begynner å bry seg lit mer om skjermen og litt mindre om hvor mange FPS maskinen klarer i diverse spill vil kanskje produsentene gjøre noe.

Endret av erlingba
Lenke til kommentar
For øvrig har jeg brukt Thinkpad T500 i to år på jobben nå og venter fremdeles på at kunder og kollegaer skal nikke anerkjennende mot PC-en.

Hvem er det som noengang nikker anerkjennende mot en laptop ..? Jeg tar i hvert fall folk som sitter med ThinkPad litt mer seriøst enn folk som sitter med en Elkjøp-Acer. Men jeg er vel rette sauen til å breke også, her jeg sitter på en flyplass med en X61 foran meg ...

Jeg har fått mange anerkjennende blikk fra folk som har sett mine thinkpads, og jeg har nikket til mange med thinkpads. Både på fly, flyplasser, tog, togstasjoner, busser, busstasjoner, skole, etc.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en X220, ikke tablet selv.

Og må si jeg er utrolig fornøyd med den. Eneste er at skjermen er kanskje litt liten, men hva kan man vente seg når man kjøper en på 12.5" :D

 

Docking har bare én digital utgang. Om denne kan brukes samtidig som den på selve tableten vet jeg ikke.

 

Du kan bruke intill to skjermer samtidig på min. Enten to gjennom dock hvis den har mulighet, eller 1 på dock og laptopens skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...