Gå til innhold

Google sensurerer pirat-søk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, etter hvert så blir det innført begrensninger på informasjonen som blir tilgjengelig basert på at man må på død og liv skal "filtrere bort" det som ansees som skadelig eller problematisk for samfunnet (eller inntjeninga).

 

Trist at utviklinga skal gå denne veien, er jo tydelig at dagens internett blir stadig mer kontrollert og mindre fritt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Joda, de filtrerer kun instant og autocomplete nå. Men hvem sier at de ikke utvider svartelisten til å gjelde generelt for søkeresultater. Å gjøre mange små endringer istedenfor en stor, er en klassisk måte å innføre endringer på. Mange små endringer øker hele tiden terskelen for hva folk godtar, der en stor forandring ville ført til store protester.

 

Når det er sagt, er Google et privat selskap, og kan gjøre som de vil. For min del er det ikke så farlig om de en dag bestemmer seg for å sensurere sider som inneholder linker til piratkopiert materiale, eller det piratkopierte materialet i seg selv. Det jeg er mer bekymret for er om Google etterhvert innfører sensur av sider USAs regjering ikke synes noe om. Det er jo klare tendenser til at staten i USA ønsker å sensurere sider på Internett og tror det bare er et tidsspørsmål før dette utvides til søkeresultater hos de store søkemotorene på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist at utviklinga skal gå denne veien, er jo tydelig at dagens internett blir stadig mer kontrollert og mindre fritt.

Leste du artikkelen? De sensurerer ikke søkeresultatene, bare forslagene som kommer opp når man søker.

 

 

Ja, spørsmålet er egentlig om vi har en forskjellig oppfattning av hva som er gjort her.

Rent konkret så må man skrive direkte det man søker på og vil ikke kunne få noen "hurtigforslag" underveis.

 

Småe forandringer over tid og man har etter hvert fått innført store forandringer uten at folket reagerer stort.

 

 

Lenke til kommentar

optimistisk at de trur dette kommer til å føre til mindre fildeling.

 

Ehh, jeg er ganske optemisktisk på at det vil føre til mindre fildeling, men ikke mye, altså kanskje sånn 1% mindre.

 

Er det forresten noen som vet om bing vil gjøre dette?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Hvis dem gjør flere lignende stunt, f.eks. utelate linker til "suspekte" sider, eller vise dem mye senere i resultatlisten. vil en stor del av brukerne begynner med andre søkemotorer. Tror jeg vil bruke ordet "bjørnetjeneste" i den sammenheng.

 

Altså, jeg tror ikke det vil skade dem noe mer, at de gjøre dette vil føre til at de vil miste den "beviste" brukeren som vet hva han ser etter og hva som skjer og hva som er forskjellen på de forskjellige motorene.

 

Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

det er flere problem med dette.

 

Som nevnt over vises altså ikke ett produktnavn (utorrent), mens vuze vises.

 

Google nevner ikke om de kommer til å fjerne søkeresultatene helt etter hvert, eller om dette er så langt som de kommer til å gå.

 

"Vold og hatefulle ytringer" blir nevnt i samme slengen som torrent, uten at det blir definert hva dette er. Kan f.eks sider om ateisme bli filtrert ut om en religiøs gruppe synes at "gud eksisterer ikke" kvalifiseres som en hatefull ytring?

 

At google er et privat selskap er riktig, men de er såpass store at det fort blir et demokratisk problem når noe utelates. Skal verden da holde seg til USA's lover for hva som er kriminelt, eller skal man filtrere etter hvert lands lover?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...