Gå til innhold

Del opp harddisken, helt gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok et eksempel på en type programmer som utspilte sin rolle etter at slike ting ble inkludert i de fleste OS for 10-15 år siden...

Opprette og slette partisjoner, ja. men å flytte og endre størrelsen på partisjoner er ikke med i mange OS, og ihvertfall ikke splitte eller legge sammen partisjoner.

 

Ser at programmet har støtte for Linux ext2 og ext3 partisjoner, dog ikke like mange muligheter, men kanskje ikke så veldig nyttig siden de fleste av oss kjører ext4 ?

Skal snart legge over alt fra en 500G med ext4 til en 2T og ser etter alternativer... (Ubuntu part + vekslefil part)

Lenke til kommentar

Bruker også Gparted. Det fine med den er at den kjører utenom windows, og man her dermed redusert en mulig feilkilde.

Tenker med gru på gamle dager da northon partition editor var eneste programmet for dette, og man bare satt og ba til dataguden om at windows ikke plutselig skulle fryse eller bsod mens prosessen pågikk.

 

Utover det man ser på reklameinnslag så vet man vel foreløpig ingenting om hvor stabilt dette programmet er i praksis.

All den tid jeg har benyttet meg av Gparted har jeg aldri opplevd kræsj eller at det har endt opp med en korrupt partisjon, faktisk :thumbup:

 

 

Ellers så synes jeg "helt gratis" er et begrep som hører til mindre seriøse reklameinnslag og ikke i overskrifta på en seriøs nettside. Det er nå iallefall min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg lurer også på hvilke store praktiske fordeler dette i forhold til den innebygde funksjonene som er i W7.

Ok. jeg skal innrømme at presisjonsverktøyet i Windows 7 mangler evnen til flytte på partisjoner.

 

Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,D:,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Jeg ville ha blitt noe skeptisk om jeg hadde funnet to D partisjoner i windows :ohmy: Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,D:,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Jeg ville ha blitt noe skeptisk om jeg hadde funnet to D partisjoner i windows :ohmy:

 

Har du opplevd det det da ?

jeg tror ikke systemet ville godta 2 enheter med samme betegnelse.

Lenke til kommentar
Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,D:,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Jeg ville ha blitt noe skeptisk om jeg hadde funnet to D partisjoner i windows :ohmy:

Har du opplevd det det da ?

jeg tror ikke systemet ville godta 2 enheter med samme betegnelse.

Tviler på at han har opplevd det.

Han påpeker nok heller at du kanskje burde lese over det du skriver.

Det er slik du selv skriver at systemet ikke ville godtatt to partisjoner med samme betegnelse.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1301949801' post='17178308']
Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,D:,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Jeg ville ha blitt noe skeptisk om jeg hadde funnet to D partisjoner i windows :ohmy:

Har du opplevd det det da ?

jeg tror ikke systemet ville godta 2 enheter med samme betegnelse.

Tviler på at han har opplevd det.

Han påpeker nok heller at du kanskje burde lese over det du skriver.

Det er slik du selv skriver at systemet ikke ville godtatt to partisjoner med samme betegnelse.

 

Det var bare en skrive feil . jeg har rettet det nå .

Jeg forstod ikke helt hva han mente først.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Fysiske partisjoner og stasjonsbokstaver har vel ingen direkte kobling, annet enn hvordan operativssystemet ordner med disse.

 

Den kan vel kanskje føles slik, men går det ikke an å omrokkere ihvertfall på stasjonsbokstavene i Windows med noen menyvalg?

 

At en partisjon blir liggende der hvor den lå er vel også ganske åpenbart, om du driver å sletter på andre partisjoner enn den (som blir liggende).

Lenke til kommentar
Fysiske partisjoner og stasjonsbokstaver har vel ingen direkte kobling, annet enn hvordan operativssystemet ordner med disse.
Ja, egentlig. Stasjonsbokstavene er en referanse. I NTFS er det også mulig å montere en partisjon som en mappe.

 

Den kan vel kanskje føles slik, men går det ikke an å omrokkere ihvertfall på stasjonsbokstavene i Windows med noen menyvalg?
Jo. Du må åpne diskbehandling for å få tilgang til funksjonene som lar deg gjøre dette.

 

At en partisjon blir liggende der hvor den lå er vel også ganske åpenbart, om du driver å sletter på andre partisjoner enn den (som blir liggende).
Ja, that's korrekt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...