Gå til innhold

Del opp harddisken, helt gratis


Anbefalte innlegg

jeg lurer også på hvilke store praktiske fordeler dette i forhold til den innebygde funksjonene som er i W7.

Ok. jeg skal innrømme at presisjonsverktøyet i Windows 7 mangler evnen til flytte på partisjoner.

 

Et eksempel :

man har partisjonene C:,D;,,E:,F:,G: på samme disk

Hvis jeg fjerner partisjon E: så kan ikke partisjon F: flyttes nærmere D:

Det medfører også at man ikke får utvide ( gjort større) partisjon G:

Kan ikke flytte f nermere d? Mener du bokstaven? Du kan jo endre den i windows da ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke flytte f nermere d? Mener du bokstaven? Du kan jo endre den i windows da ;)
Han mener helt sikkert å fysisk flytte begynnelsen og slutten på en partisjon like langt, og i retning utover på plata (nærmere systempartisjonen).

 

nettopp.

 

Med partion magik ( for dere som kjenner til det gamle programmet ) eller tilsvarende så var det mulig å fjerne partisjoner.

Da ble det en ledig plass på disken slik at en annen partisjon kunne flyttes eller utvides til det ledige området.

 

nyere utgaver lar en også slå sammen partisjoner til en partisjon på en enkel måte.

 

Alt dette har neppe så mye med hvordan det fysisk er lagret , men hvordan det fremstår for brukeren og operativstemt

Lenke til kommentar
nettopp.

 

Med partion magik ( for dere som kjenner til det gamle programmet ) eller tilsvarende så var det mulig å fjerne partisjoner.

Da ble det en ledig plass på disken slik at en annen partisjon kunne flyttes eller utvides til det ledige området.

 

nyere utgaver lar en også slå sammen partisjoner til en partisjon på en enkel måte.

 

Alt dette har neppe så mye med hvordan det fysisk er lagret , men hvordan det fremstår for brukeren og operativstemt

Det skal nevnes at en snurredisk har høyere lese/skrive-hastighet for data som ligger lengre fremme på disken (les: lengre ute på plata) enn data som ligger lagret lengre bak.

 

Så i teorien så kan det ha litt å si for ytelsen, ja. Når det kommer til organisering av data så mener nå jeg at det er mest opp til brukeren hvordan h@n velger å sortere/ordne opp i tingene sine.

Lenke til kommentar

Dette må jeg prøve. Valgte å installere Win7 på systempartisjon, og av en eller annen merkelig grunn spiser Win7 sakte men sikkert opp plassen på disken... Og utvide partisjonen med Win7 er selvfølgelig umulig...

 

Jeg har samme problemet fordi Win 7 har User folderen på C: og fyller denne sakte opp med brukerdata. Folderen kan flyttes, men det er ikke helt enkelt og ikke helt garantert at alt fungerer bra hvis du gjør det. MS har ikke lagt opp til at folderen skal ligge noe annet sted enn C:, noe som jo er et miserabelt designvalg.

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar

Dette må jeg prøve. Valgte å installere Win7 på systempartisjon, og av en eller annen merkelig grunn spiser Win7 sakte men sikkert opp plassen på disken... Og utvide partisjonen med Win7 er selvfølgelig umulig...

 

Jeg har samme problemet fordi Win 7 har User folderen på C: og fyller denne sakte opp med brukerdata. Folderen kan flyttes, men det er ikke helt enkelt og ikke helt garantert at alt fungerer bra hvis du gjør det. MS har ikke lagt opp til at folderen skal ligge noe annet sted enn C:, noe som jo er et miserabelt designvalg.

 

er det folderen "mine dokumenter " du mer ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette må jeg prøve. Valgte å installere Win7 på systempartisjon, og av en eller annen merkelig grunn spiser Win7 sakte men sikkert opp plassen på disken... Og utvide partisjonen med Win7 er selvfølgelig umulig...

 

Jeg har samme problemet fordi Win 7 har User folderen på C: og fyller denne sakte opp med brukerdata. Folderen kan flyttes, men det er ikke helt enkelt og ikke helt garantert at alt fungerer bra hvis du gjør det. MS har ikke lagt opp til at folderen skal ligge noe annet sted enn C:, noe som jo er et miserabelt designvalg.

 

er det folderen "mine dokumenter " du mer ?

 

Nei, C:/Users som bl.a. inneholder Mine Dokumenter. Men jeg har flyttet Mine Dokumenter til en annen disk så det er andre ting som eser ut. Min profil under Users oppgis til 3 GB uten at jeg kan finne noen elementer i noen av undermappene som kan forklare hva disse 3 gigabytene består av.

 

I utgangspunktet burde jo brukeren kunne ha bestemt hvor disse mappene skulle være slik at man slapp å måtte passe på hvor mye hver av Mine (Whatever) inneholdt til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...