Gå til innhold

Tyskere angriper Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyne er Elkjøp en sovende kjempe som trenger sterk konkuranse fra en annen kjempe. Dette vil føre fokuset tilbake til kampen om kundene.

- Det blir sikkert like tøff konkurranse i Norge som vi har opplevd i Sverige. men Elkjøp har vært i Norge i 50 år og ingen kjenner den norske kunden bedre, sier Indresøvde til Finansavisen.
Mange år hvor store deler av kundemassen heller handler støvsuger, barbermaskin, elektriske tannbørster, mikrobølgeovner, tv-apparater, blue-ray spillere, mobiltelefoner, stereoannlegg, videokamera, spillkonsoller og annen underholdningselektronikk fra nettbutikker som komplett, mpx, ps, netshop etc.

 

Hvorfor? Man orker ikke snakke med selgere som alltid er ute etter størst mulig margin og vinkler deg mot produktene med størst dekningsbidrag. Dvs. produkter hvor vi betaler mer enn vi må for at selgeren skal tjene mest mulig penger. Dette har sikkert fungert i nesten 50 år men kundegruppene er mer bevisste en noen gang.

 

Nettbutikken til Elkjøp er også langt under par i kvalitet, desverre.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, Elkjøp er jo en søppelbutikk. De andre elektro-sjappene er jo ikke akkurat noe å skryte av heller.

 

Forhåpentligvis vil dette føre til at de skjerper seg, det hadde jo vært hyggelig med en butikk man faktisk kan besøke for å handle ting. Nå blir det jo til at man kikker på Elkjøp og kjøper på nettet...

Lenke til kommentar

"Hvorfor? Man orker ikke snakke med selgere som alltid er ute etter størst mulig margin og vinkler deg mot produktene med størst dekningsbidrag. Dvs. produkter hvor vi betaler mer enn vi må for at selgeren skal tjene mest mulig penger. Dette har sikkert fungert i nesten 50 år men kundegruppene er mer bevisste en noen gang."

 

Ja, for Saturn/MediaMarkt gjør ikke det. De vil bare være snille de og helst gi varene bort. De vil ikke tjene penger. De er snille med oss.

Lenke til kommentar

Se hvor lenge Lidl varte.. :p

 

Vel, ja. Hvorfor tror du journalisten brukte Lidl som sammenligning? Det er selvfølgelig for å gi nordmenn dårlige assosiasjoner til kjeden allerede før den har åpnet første butikk. Det er garantert noen fra Elkjøp/Lefdal eller Expert som har hatt en prat med journalisten og sådd ideen om denne sammenligningen.

 

Det å rakke ned på konkurrenter for å hindre dem i å få fotfeste er en velkjent taktikk, og den har lyktes flere ganger. Mest kjent er Lidl-kampanjen og Diplom-IS vs. svenske GB. At en tilsvarende svertekampanje er i gang allerede, er det ingen tvil om, og vi kan vente oss mange negative artikler om Saturn/MediaMarkt i tiden fremover. Redaksjonene vil nok også få en jevn strøm av "anonyme" tips om dårlig kundebehandling/salgsbetingelser/arbeidsforhold etc. i Saturn/MediaMarkt fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro faktisk at Elkjøp trenger noen konkurrenter.

Og konkurranse er faktisk bare bra for oss brukerne.

Mer i utvalg og forhåpentligvis bedre priser.

 

PS, det er det "samme" om det er Media Markt eller Saturn som kommer til Norge.

De er like stor, begge to og tilhører sammen Metro Konsernet.

 

Og de er stor, ikke som den Elkjøpen "rund hjørnet" . ;-)

 

I Hamburg finnes for eksempel et Saturn med mer en 18.000 kvm. i utstillingsarealet.

Lenke til kommentar

MediaMarkt selgerne her jeg bor er betraktelig mindre aggressive enn selgerne på elkjip, de kommer bort med et smil, spør om det er noe du trenger hjelp med, og så gir de deg akkuratt den hjelpen du ber om. Har aldri opplevd at de har prøvd å prakke noe på meg. For ikke å snakke om at de har en informasjonsdisk ved inngangen der de sier hei og god dag til alle som kommer inn.

 

Jeg mistenker at de ikke har råd til å ha så mange ansatte i norge som i sverige, men forskjellen er stor når du kommer inn på elgiganten etterpå, selv om de har bedret seg stooort etter at mediamarkt kom (Alle de værste drittselgerne har vært borte når jeg har vært innom etter att MM åpnet)

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at Lidl feilet i Norge delvis var manglende tilpasningsvilje. Butikkene var et friskt pust, men lite tydet på at kjeden hadde tatt seg en pause for å tenke over hvilket marked de prøvde å få innpass i. Fremmedklingende navn og fargepalett gjorde heller ikke susen. Nordmenn er ikke tyskere, og det som fungerer der nede vil ikke nødvendigvis gjøre det samme her.

 

Euronics er Europas største elektrokjede, men nyter ikke på langt nær samme suksess i Norge som den nest største - Dixon-gruppen. I stedet for å sprenge seg inn med ukjente butikker og nye konsepter satset Dixon heller på å få kontroll over to allerede etablerte kjeder, nemlig Elkjøp og Lefdal. Skal man etablere seg i et fremmed marked bør man være villig til å justere konseptet.

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at Lidl feilet i Norge delvis var manglende tilpasningsvilje. Butikkene var et friskt pust, men lite tydet på at kjeden hadde tatt seg en pause for å tenke over hvilket marked de prøvde å få innpass i. Fremmedklingende navn og fargepalett gjorde heller ikke susen. Nordmenn er ikke tyskere, og det som fungerer der nede vil ikke nødvendigvis gjøre det samme her.

 

Euronics er Europas største elektrokjede, men nyter ikke på langt nær samme suksess i Norge som den nest største - Dixon-gruppen. I stedet for å sprenge seg inn med ukjente butikker og nye konsepter satset Dixon heller på å få kontroll over to allerede etablerte kjeder, nemlig Elkjøp og Lefdal. Skal man etablere seg i et fremmed marked bør man være villig til å justere konseptet.

 

Jeg vet ikke om jeg er uvanlig eller representativ, men grunnen til at jeg aldri hadnret på lidl var plassering, jeg orker ikke å dra langt ut i gokk for å handle mat.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Hvorfor? Man orker ikke snakke med selgere som alltid er ute etter størst mulig margin og vinkler deg mot produktene med størst dekningsbidrag. Dvs. produkter hvor vi betaler mer enn vi må for at selgeren skal tjene mest mulig penger. Dette har sikkert fungert i nesten 50 år men kundegruppene er mer bevisste en noen gang."

 

Ja, for Saturn/MediaMarkt gjør ikke det. De vil bare være snille de og helst gi varene bort. De vil ikke tjene penger. De er snille med oss.

Hva i alle dager er poenget ditt når dette var "hvorfor" ift. at vi handler hos nettbutikker. Les på nytt. :roll:

 

Ellers vil konkurenter med bedre kundebehandling som gir deg hjelpen og rådene du trenger kunne konkurere godt med Elkjøp. Konseptet som Flimzes referer til i Sverige vil kapre kunder fort i Norge. God og respektfull kundebehandling gjør at du tjener penger. Det dreier seg også om noe helt annet enn hvite smil og sleipe salgsteknikker som ikke viser særlig respekt for kunden som ber om dine råd.

 

Elkjøp skal også ha skryt for mange momenter som fungerer godt, men de har godt av konkuranse slik at det blir en bedre affære å handle i butikkene. Dette vil føre til at Elkjøp skjerper seg der de er svake.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er konseptet til Denne tyske elektronikk-kjeden siden de greier å holde lavere priser enn andre?

 

Jeg ser at det blir trukket paralleller til lidl.

Jeg synes en sammenlign med lidl er rart hvis man kun tenker på lave priser og opphavsland. Spesielt siden lidl har et så tydelig og annerledes konsept enn andre dagligvarebutikker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...