Gå til innhold

Kommentar: – Hvor enkel er egentlig telefonen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om overskrifter som disser Android er på moten om dagen. Det trekker tydeligvis klikk... Som de andre er denne også noe usakelig.

 

"Å bruke startskjermen til å gi deg snarveier til mye brukte programmer blir kun en tungvindt og bakvendt måte å gi deg en brukervennlig meny på."

 

Hvorfor er det bedre å ha alle programmer synlig til en hver tid? Selv har jeg masse programmer som jeg aldri starter direkte, og som bare ville vært i veien på en startskjerm eller programmeny. Er det ikke også minst like tungvindt å skulle organisere app'er i mapper?

Forresten har man mapper i Android også - dog ikke på "hovedmenyen", men den bruker jeg så å si aldri så jeg ser ikke vitsen.

 

Tror kanskje at en så overfladisk sammenligning av mobil-OS som bygger på nokså forskjellige brukerinteraksjonsprinspipper er dømt til å feile i utgangspunktet. Android er mye mer som en PC i bruk, hvor programmer interagerer med og overlapper hverandre og kjører i bakgrunnen og gir brukeren meldinger, mens iOS skal være mange isolerte apparater i én dings.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmmm, Android sitt problem er ikke åpen vs lukket eller noe annet egentlig.

F.eks det første poenget dere reiser er å kunne organisere apps: Greit nok, men den gjennomsnittelige bruker bryr seg ikke.

Android sitt problem vil være at de bruker en java dialekt: Det eter ram, og det er ineffektivt :( Det andre problemet er at det er veldig stor fragmentering innad, der sies at det er vistnok hele 5-6 forskjellige GUI sett!

iPhone sin fordeler er så enkel at Apple laget et monotomi, de brukte et fornuftig programmeringspråk som tillot dem å bruke mindre RAM, og alle mobilene deres har grafikkprossesorer.

Håper virkelig MeeGo blir bra, siden det "kan bli" den fornuftige versionen av Android. Ellers så flopper det helt :(

Lenke til kommentar

Virker som om overskrifter som disser Android er på moten om dagen. Det trekker tydeligvis klikk... Som de andre er denne også noe usakelig.

Ikke prøv deg. Det eneste usaklige her er påstanden din om at det er populært å disse Android. Kanskje det går opp for folk (og journalister) at "åpenhet" ikke er alt?

Lenke til kommentar

Forfatter har iallefall ikke peiling på Android forstår jeg. Noe mer uoversiktlig kaos enn iOS skal du lete lenge etter. Android kan tilpasses nøyaktig slik du vil ha det. Kastet iphone i søpla etter noen år, orket ikke det tullet lenger. Med Android bruker jeg telefonen 500% mer effektivt og slipper lete i undermenyer og endeløs skjermflipping. Skal jeg til "siste" hjemside, kan jeg gå direkte dit via helikopter visning, og slipper flippe 100 ganger. SKal jeg skru av wifi tar det 1 sekund, ikke 10. Å si at brukervennligheten har måttet lide, er for meg helt klinkende uforståelig. RTFM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forfatter har iallefall ikke peiling på Android forstår jeg. Noe mer uoversiktlig kaos enn iOS skal du lete lenge etter. Android kan tilpasses nøyaktig slik du vil ha det. Kastet iphone i søpla etter noen år, orket ikke det tullet lenger. Med Android bruker jeg telefonen 500% mer effektivt og slipper lete i undermenyer og endeløs skjermflipping. Skal jeg til "siste" hjemside, kan jeg gå direkte dit via helikopter visning, og slipper flippe 100 ganger. SKal jeg skru av wifi tar det 1 sekund, ikke 10. Å si at brukervennligheten har måttet lide, er for meg helt klinkende uforståelig. RTFM.

 

Og det var du på plass igjen :) Du mister all troverdighet når du kommer med slike innlegg.

 

Men til saken...

 

Jeg kjøpte meg en HTC Desire HD for to uker siden etter å ha hatt iPhone siden 2007. Det jeg har merket de siste to ukene er at folk gjerne vil se på det nye monsteret mitt, men etter ca. 8 sekunder så gir de den fra seg igjen, og sier "Nei, dette skjønner jeg ingenting av". Er det noen som vil sende en melding fra min telefon så er det gjerne jeg som må finne frem forså å gi dem telefonen. Dette skjedde aldri når jeg brukte iPhone. Greit nok at alle vet hva en iPhone er, og de fleste har trykket på en iPhone, men det er da ikke snakk om en telefon fra en annen planet. Android er mer kompleks enn iOS (på utsiden), men Android ser også mer kompleks ut, og da er den vanlige reaksjonen fra "vanlige" folk "Nei, dette skjønner jeg ingenting av".

 

Noe jeg også har nevnt før er da en venn av meg lurte på om han kunne få Angry Birds på X10 Minien. Ja, svarte jeg, "Bare gå inn på Marked og last det ned". Marked? Nei det hadde han aldri hørt om før. Venn nummer to som sto ved siden av har en Wildfire. Han også totalt uviten om at hans mobil også hadde Android. "Marked? Har jeg det også? Kan jeg få Angry Birds?". Ser vi et mønster?

 

Angående Androids "åpenhet" og dermed muligheter for å skreddersy telefonen etter egen ønske er veldig greit, men samtidig så tror jeg at dette gjør Android vanskeligere enn det er. Spesielt er det de ulike produsentene som skal slenge på både det ene og andre oppå Android, og som det nevnes i artikkelen gjør det vanskeligere for folk å sitte seg inn i en ny telefon - selv om det er det samme operativsystemet som før.

 

Det hjelper heller ikke at det nå finnes nærmere 300 Android-telefoner på markedet nå. Mannen i gaten vet rett og slett ikke hva h*n kjøper. Så lenge det er fint design og grei pris, ja, da blir det et kjøp.

Lenke til kommentar
Ja, for det er jo en bra ting at man ikke kan bruke telefonen uten å ha "read the fucking manual". "

 

det han mente var å sett deg inn i OS`et. Jeg brukte ca 30 minutter på å sette opp alt på telefonen min HTC desire HD. da hadde jeg custom home screens med masse nyttige widgets, en egen homescreen med bare ikoner og en mappe, mailwidget i fullscreen til jobb, samme med gmail og kalender, hver på sin homescreen. skal jeg bla i biblioteket med alt jeg har installert trykker jeg bare på pila nederst. jeg testa mot fettern min er den mest innbitte og trangsynte iphone fanatikeren noen sinne og jeg måtte le godt når han brukte 4-5 gangern så lang tid på alt vi prøvde. å søke etter det man sier med voice reckognition er helt sykt bra og. holde rinne en knapp og sier HTC DESIRE CUSTOM ROM så googler den det på direkten, jeg må vel ikke forklare at fettern min brukte en DEL lengre tid på å plotte inn dette?

 

iphone og IOS var best på alt lenge, nå er de bare best på noen få ting og android blir bedre og bedre for hver versjon.

 

(etter dette har jeg flashet telefonen min med custom rom som fjerner all reklame i gratis apps, 1,2ghz kernel, masse performance tweaks osv og telefonen urinerer på iphone 4.)

 

edit: for de som mener android er så vanskelig, jeg lærte MORRA MI å bruke den på et par minutter...

Endret av Daily-Drifter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forfatter har iallefall ikke peiling på Android forstår jeg. Noe mer uoversiktlig kaos enn iOS skal du lete lenge etter. Android kan tilpasses nøyaktig slik du vil ha det. Kastet iphone i søpla etter noen år, orket ikke det tullet lenger. Med Android bruker jeg telefonen 500% mer effektivt og slipper lete i undermenyer og endeløs skjermflipping. Skal jeg til "siste" hjemside, kan jeg gå direkte dit via helikopter visning, og slipper flippe 100 ganger. SKal jeg skru av wifi tar det 1 sekund, ikke 10. Å si at brukervennligheten har måttet lide, er for meg helt klinkende uforståelig. RTFM.

 

Jeg må le Androod..

Lenke til kommentar

Android er det og Android blir det.

Med Linux i bunnen er du nesten garantert stabilitet, pluss at mye er overførbart her og der gjør det til ett supert verktøy om man for eksempel skal administrere en server.

 

Ja, jeg kjører VNC via mobilen min slik at jeg kan gjøre små lette oppgaver på serveren uten å måtte grave fram den bærbare maskinen for å gjøre små endringer.

Her faller andre OS på mobilen til kort, og spesielt programutvalget.

 

Så ja, i allefall her i gården er Android supre greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om overskrifter som disser Android er på moten om dagen. Det trekker tydeligvis klikk... Som de andre er denne også noe usakelig.

Ikke prøv deg. Det eneste usaklige her er påstanden din om at det er populært å disse Android. Kanskje det går opp for folk (og journalister) at "åpenhet" ikke er alt?

 

En Apple fanboy som deg bør vel ikke i det hele tatt skrive noe?

Hm, nevnte jeg Apple, iPhone eller iOS i innlegget mitt? Skal det at jeg eier og bruker en iPhone diskvalifisere meg fra å skrive mindre positive kommentarer om andre mobiltelefoner og operativsystemer? :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke på høy tid å legge denne "krigen" bak oss? Alle operativsystemene har sine styrker og svakheter, og det handler om sine egne preferanser. Foretrekker man iOS eller Android, ja da er det fint. Men kutt ut drittslengingen kun pga av en gruppe mennesker foretrekker en annen plattform enn deg selv.

 

Er det umulig å ha en sivilisert diskusjon? Da er vi ikke bedre enn ITavisens kommentarfelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor det legges så stor vekt på "alle programmer" menyen i Android i denne artikkelen og i anmeldelsen av HTC Desire Z.

 

Jeg bruker aldri den siden en kan jo legge opp hjemmeskjermene akkurat slik en vil og putte alt en vil av apps og instillinger hvor en vil ha det. Skjønner at android skal være et operativsystem for alle, men det jo lagt opp til at en kan tilpasse alt så hvorfor ikke benytte seg av det?

 

Blir litt som folk som kjøper datamaskiner med skjermkort til flere tusen kroner og bruker den mest til å legge kabal og facebook.

Lenke til kommentar

Hadde android i noen måneder tidligere i år. og kommer til å vurdere android igjen når jeg får valget mellom kvalitetsmobiler, med bra skjerm, god batterilevetid og android uten htc sense eller annet tull.

 

Ellers så sier utvikleren av Angry Birds noen ord om android som jeg føler er riktig.

 

9. Why did you decide to make the Android version free and is that going to change any time soon?

 

"Free is the way to go with Android. Nobody has been successful selling content on Android. We will offer a way to remove the ads by paying for the app, but we don't expect that to be a huge revenue stream."

 

3. I have tried your games on various platforms including Maemo (Bounce). How do you view the various mobile OSs in regard to the future of mobile technology? Which will prevail?

 

"Apple will be the number one platform for a long time from a developer perspective, they have gotten so many things right. And they know what they are doing and they call the shots. Android is growing, but it's also growing complexity at the same time. Device fragmentation not the issue, but rather the fragmentation of the ecosystem. So many different shops, so many different models. The carriers messing with the experience again. Open but not really open, a very Google centric ecosystem. And paid content just doesn't work on Android.

 

Besides Apple and Google, it will be interesting to see how long it will take for Nokia to get their act together. MeeGo is clearly the future there, remains to be seen how big and how soon. HP-Palm webOS is a really cool OS and has been a pleasure developing for that one, but the volume is irrelevant for the time being. Everything else is more or less "interesting" right now, ie no real business to be had, at least not yet."

 

Kilde

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Tror jeg står over å kommentere amobil sine iphan artikler for mye ;) men stusset litt på at wp7 skal være så kjapp. Var på en elkjøp sjappe for å teste en av disse - da jeg faktisk var interessert siden jeg tidligere har hatt wm. Første som slo meg var at den var merkbart treg og laggete, noe som gjorde at interessen min falt kjapt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...