Gå til innhold

Nettverksnavn og -nøkler på ville veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønsker litt klarhet her:

 

Er det snakk om passord SSID for de trådløse nettverk som har blitt satt opp på disse routerne? ELLER er det snakk om admin passord for selve routerne altså for å komme inn og konfigurere routeren.

 

Er det snakk om standard passord satt av leverandør, eller gjelder dette også passord osv satt av brukere ?

 

Edit: Tittelen på artikkelen kommuniserer nemlig for meg noe annet enn det som står skrevet. Det kan virke som om det er brukernavn og passord til selve routeren og WPA kryptert trådløst nett som er lekket.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilig.

 

Jeg er glad for at en av de første tingene jeg gjorde da jeg mottok routeren fra Telenor, var å skifte SSID og WPA-key. Jeg regner virkelig ikke med at dette er sånt som Telenor lagrer hos seg, og at det kun er de standardiserte "default"-ID-ene/keyene de har lagret. Noe annet ville være rimelig sjokkerende.

Lenke til kommentar

Ønsker litt klarhet her:

 

Er det snakk om passord SSID for de trådløse nettverk som har blitt satt opp på disse routerne? ELLER er det snakk om admin passord for selve routerne altså for å komme inn og konfigurere routeren.

 

Er det snakk om standard passord satt av leverandør, eller gjelder dette også passord osv satt av brukere ?

 

Edit: Tittelen på artikkelen kommuniserer nemlig for meg noe annet enn det som står skrevet. Det kan virke som om det er brukernavn og passord til selve routeren og WPA kryptert trådløst nett som er lekket.

 

 

 

 

SSID og WPA for det trådløse nettverket som beskrevet, så man får koblet seg til det trådløse nettet. Det er snakk om standard SSID og WPA satt av leverandør, som er klistret på baksiden av Zyxel-ruterne.

 

 

 

Lenke til kommentar

Stilig.

 

Jeg er glad for at en av de første tingene jeg gjorde da jeg mottok routeren fra Telenor, var å skifte SSID og WPA-key. Jeg regner virkelig ikke med at dette er sånt som Telenor lagrer hos seg, og at det kun er de standardiserte "default"-ID-ene/keyene de har lagret. Noe annet ville være rimelig sjokkerende.

 

Hvis det ikke er "mer" enn dette er det jo ikke akkurat så sensasjonelt. Alle burde jo vite at man endrer slike ting. Det er jo det samme som å ha Admin som bruker og Admin som passord som satt fra fabrikk :roll:

 

SSID og WPA for det trådløse nettverket som beskrevet, så man får koblet seg til det trådløse nettet. Det er snakk om standard SSID og WPA satt av leverandør, som er klistret på baksiden av Zyxel-ruterne.

 

Det er ikke det samme som Telenor brukernavn og passord i mitt hode.

Da er det Telenor SSID og WPA nøkler som er lekket!

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det pussige her er ikke at det er ssid + passord, det kan jo enkelt regnes ut hvis man vet hvordan, men gps også? Det vil si noe som at vedkommende person har hatt tilgang til telenors informasjon om hvor hver router har blitt sendt. Og så omregnet adresse til gps koordinater.

 

Ser ut som om vedkommende som har lagt ut passordene har drevet med wardriving, så det er nok der h*n har fått koordinatene fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke det samme som Telenor brukernavn og passord i mitt hode.

Da er det Telenor SSID og WPA nøkler som er lekket!

 

Helt enig, dette har ingenting med brukernavn og passord å gjøre. Sikkerhetsglippene her er:

1. At Telenor bruker en algoritme som kan lett kan finnes for WAP, samt standard SSID.

2. At man anbefaler at disse brukes - noe som er hårreisende.

 

Hadde Telenor skrevet i klartekst i sin brukerveiledning (med store bokstaver) at man ved første gangs oppsett skal skifte SSID (network name), WPA-nøkkel og admin-passord så hadde dette ikke vært noe å skrive om i det hele tatt.

 

Men problemet er at så stor andel av brukerne faktisk er inkompetente til å gjøre slike endringer, og da har Telenor faktisk valgt et standardoppsett med en viss grad av sikkerhet. Som da blir litt håpløse når slik info kommer ut.

 

@SeaLion: Du har også den muligheten på leverandørleverte.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det pussige her er ikke at det er ssid + passord, det kan jo enkelt regnes ut hvis man vet hvordan, men gps også? Det vil si noe som at vedkommende person har hatt tilgang til telenors informasjon om hvor hver router har blitt sendt. Og så omregnet adresse til gps koordinater.

 

Ser ut som om vedkommende som har lagt ut passordene har drevet med wardriving, så det er nok der h*n har fått koordinatene fra.

 

Trenger ikke det. Både Google og Skyhook Wireless har jo sånne tjenester der du får posisjonen din basert på SSID/mac-adresse til wlan i nærheten. Er det som brukes i smarttelefoner (er innebygget i Android og iPhone, bl.a.) uten GPS installert/påslått/med dekning. Disse kan også brukes for lokasjonsbestemming av laptopper på nettsider.

 

Hvis Telenor har sekvensielle mac-adresser også, så er jo dette null stress dersom man har den nevnte algoritmen.

Lenke til kommentar

Det Telenor har gjort er hvertfall og ringt til folk som har fått lista opp WPA ene sine og sagt de må/burde skifte den siden den ligger på nette.

Hvertfall skjedd med folk som har testa dette og fått lagt det ut med vilje.

 

Også var det noe mer firmware oppdatering til Ruterne som gjør at dette ikke skal funke på de nyere ruterne.

 

ikke sikker på alt men det vare hvertfall noe ala det jeg skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...