Gå til innhold

Storslipp fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Phenom II X2 560 Black Edition er billigprosessoren for dem som vil leke.

Jeg vil påstå at Athlon II X2 250e lover minst like bra for leking. Nesten halve TDP-en i forhold til Phenom II 560 BE og dermed mer overklokkingspotensiale. Lavere pris hjelper også på.

At man bytter bort litt L3 cache for å få mer L2 cache synes jeg er et godt bytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan yter egentlig dagens AMD CPU'er i forhold til Intels CPU'er? Tenker da på AMDs 4- og 6- kjernere mot f.eks. Q9550, Q9650 og f.eks. i5- serien - og uten å ta hensyn til overklokkingsmulighetene.

Vanskelig spørsmål å besvare, det ligger egentlig veldig mye i hvor mye penger du vil bruke og hva bruksområdet er.

Eneste jeg kan si sånn på generell basis er at du får det du betaler for inntill 2500,- (i7-950).

Lenke til kommentar

Men 250 er ikke BE, og setter dermed større krav til hovedkort og RAM for å kunne klokke like bra. Så må det også nevnes at kjerneopplåsing fremdeles er aktuelt. Da får man plutselig veldig mye for pengene. Med 560 kan man feks lett få:

x2 @ 3,3GHz --> x4 @ 4GHz for under 800kr! Det er mye prosessor for pengene!

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til og synes det drøyer med turbo-modus for 4-kjerner og nedover. Jeg skulle gjerne hatt en dobbeltkjerne på rundt 3-3,4 GHz med +600 MHz turbo. Men dette kommer vel ikke før Bulldoser.

Det ville vært veldig aktuelt for å oppgradere eldre AM2+ maskiner, om turbo støttes på de hovedkortene. Jeg husker også å ha sett en "burst turbo" sak der prosessoren drar kraftig turbo på alle kjerner noen få sekunder når du går fra idle med lav temp til full last, men det var kanskje Intel? Uansett, sånt er ypperlig for generell PC bruk der CPU er <10% last >90% av tiden.

Lenke til kommentar

Hvordan yter egentlig dagens AMD CPU'er i forhold til Intels CPU'er? Tenker da på AMDs 4- og 6- kjernere mot f.eks. Q9550, Q9650 og f.eks. i5- serien - og uten å ta hensyn til overklokkingsmulighetene.

 

AMD gir mest for pengene omtrent over hele linja i de priskategoriene de konkurrerer i. Slik har det omtrent alltid vært, men greit å påpeke det. Mange lar seg blende av hvilket selskap som har den raskeste modellen for øyeblikket.

 

HER er en link til en "mest for pengene"-liste for august hos Toms Hardware. Det er ganske klart at AMD stort sett har det beste alternativet.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Sweclockers har som vanlig gått litt mer i dybden: AMD Phenom II X4 970 och Athlon II X4 645.Var lite og rope hurra for egetlig :(

Ikke så mye mer enn jeg hadde forventet, folkens det er ikke noe revolusjonerende CPUer.

Egentlig det samme gamle fra AMD med andre klokk.

 

Jeg vil gå så langt og si 955 er det beste kjøpet vist du skal overklokke uansett, så lenge ikke 965 koster noen få kroner mer.

Lenke til kommentar

Testen til Sweclockers viser jo at 970 enten slår Intel sitt likt priset alternativ med ~10%, eller at Intels alternativ er bedre med 1-2%. Da ser jeg bort fra spilldelen, da denne ikke er representativ for en gamer. Når du skrur opp oppløsningen og har innstillinger på "high" så vil samtlige prosessorer i prisklassen utnytte skjermkortet til det fulle.

 

I hvilke tester er det PhII blir fullstendig parkert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Testen til Sweclockers viser jo at 970 enten slår Intel sitt likt priset alternativ med ~10%, eller at Intels alternativ er bedre med 1-2%. Da ser jeg bort fra spilldelen, da denne ikke er representativ for en gamer. Når du skrur opp oppløsningen og har innstillinger på "high" så vil samtlige prosessorer i prisklassen utnytte skjermkortet til det fulle.

 

I hvilke tester er det PhII blir fullstendig parkert?

I testen tester de forsåvidt mot Intel's utfasete i5 750, det er i5 760 som gjelder nå selv om yteleseforskjellen ikke er rar. i5-760 kom for og gi Intel en bang for buck cpu til akkuratt spilling.

 

Jeg venter og uttale meg om hva som blir et bra kjøp og hva som blir ikke, til prisen er satt og er veletablert på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til og synes det drøyer med turbo-modus for 4-kjerner og nedover. Jeg skulle gjerne hatt en dobbeltkjerne på rundt 3-3,4 GHz med +600 MHz turbo. Men dette kommer vel ikke før Bulldoser.

Det ville vært veldig aktuelt for å oppgradere eldre AM2+ maskiner, om turbo støttes på de hovedkortene. Jeg husker også å ha sett en "burst turbo" sak der prosessoren drar kraftig turbo på alle kjerner noen få sekunder når du går fra idle med lav temp til full last, men det var kanskje Intel? Uansett, sånt er ypperlig for generell PC bruk der CPU er <10% last >90% av tiden.

Interessant siden jeg har en barebone AM2+ maskin hvor jeg vurderer å bytte ut en X2 6000+ 125W.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...