Gå til innhold

Flytende linse med bildestabilisator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Phaser_: En blenderåpning med diameter = en halv meter kan bli vanskelig å få inn i en mobiltelefon. :wee:

 

Men det er glimrende om de klarer å få dette til å fungere nogen lunde bra. Jeg ser en drøss med utfordringer for dette konseptet, men setter pris på nye og spennende retninger å utvikle på.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette fungerer i større skala (nå ihvertfall). Det er jo 1 ionisert veske og en ikke ledende. Spenning som tilføres vil få det til å bue seg men i større skala vil vel ''vannhinna'' bli for tynn i forhold til resten og man vil ikke få ordentlig bue

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Jo større linsa blir jo mer vil tyngdekraften deformere overflaten, med mindre man tar bilder loddrett opp eller ned. Oppløsningsevnen er neppe imponerende om diameteren overstiger et par millimeter. Så jeg forventer ikke akkurat noe skarp og stabilisert f/1,2 optikk til mobiltelefonen med dette prinsippet. Men lyssvak 3x zoom med autofokus kan være mulig.

 

Men siden kameramodulene til mobiltelefoner er nokså rimelige (Jeg vil anslå 10-100 $ ) så hadde jeg heller foretrukket mobilkameraer med f.eks 3 "store" sensorer på 4*6 mm med hver sin fastoptikk. F.eks tilsvarende 16mm, 40mm og 100mm.

Lenke til kommentar

Det er et norsk firma kalt poLight som arbeider med en tilsvarende teknologi basert på en deformerbar polymer film.

Man legger en tynn silikonpolymerfilm på et substrat og bruker piezo elementer til å justere fokus.

Tror dette har potensiale til å bli enda billigere å fremstille, men det gjenstår nok endel utvikling før det er produksjonsklart.

PRODUCTS_1.jpg

PRODUCTS_2.jpg

 

http://www.polight.no/

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...