Gå til innhold

Lanserer aggressive anti-pirattiltak (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De skyter seg gang på gang i føttene. Ja, det er som regel ikke noe problem.. MEN, den dagen jeg ikke får spilt favorittspillet mitt når jeg eksempelvis er på hytta, DA er det boikott. Disse anti-pirat tiltakene går som alltid utover de redelige. Piratene er for smarte, deal with it.

Lenke til kommentar

Det å kreve internett tilgang har jeg ikke noe i mot, det er ytteste få som ikke har tilgang. Det er selvfølgelig kjedelig for dem som er på reise, men i de fleste tilfellene vil ikke dette være et stort problem.

 

At det kommer til å komme crack som omgår dette, er det ingen tvil om. Men sånn er da verdenen :)

 

Det at fremgangen i spillene lagres på servere synes jeg er flott! Utrolig kjedelig å måtte starte på ny ved formatering (glemt backup), data kræsj, installerer hos en venn, gjenopptar ett spill som har blitt liggende.

Lenke til kommentar

En crack kommer garantert. Likevel synes jeg de skal ha ros for å la det gå mindre ut over spillerne enn det de fleste andre antipirat-tiltak gjør. Hvem av dere i tråden kan huske én situasjon i 2009 der dere manglet netttilgang når dere spilte på spill-PCen? ;)

 

Ellers så ser jeg en lovlig måte å kutte ned på spillkostnadene: Samarbeid. Dvs. samarbeid om felleskjøp av spillet for folk på ulike sider av jorda. F.eks er det spilltid (etter jobb/skole og før legging) på vestkysten av USA når klokka er ca midnatt til frokosttid i Norge og spilletid i Japan når klokka det er skole/jobb i Norge. Med andre ord kan 3 brukere på hver sin kant av jorda dele en lisens og få 8 timer spilltid hver dag. Når det koster 200 kr for et lovlig (og delt) spill sammenlignet med 600 kr for en helt egen spilllisens så tror jeg mange kan velge spleising i stedet for egenkjøp. For å få noe slik til å fungere trenger man en enkel og brukervennlig treffplass for spleiselag som er rimelig trygg mot svindlere.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit at man må logge inn for hver gang. Da får man jo også taki lagringsfilene sine, hvis man er hos en kamerat, og man slipper å ta med seg en minnepenn med lagringsfilene, for å så kopiere dem over til kameratens maskin. Jeg syns det er en flott antipiratløsning, spill blir jo mer og mer avhengig av internett uansett, pga diverse DLC'er, automatiske oppdateringer, achivements etc.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med ett slikt system.

 

Om tyve år, når jeg vil gå tilbake og kose meg med gode gamle klassikere, hva skjer da når spillet går online for å prate med aktiveringsserveren?

 

Oisann, spillet er ubrukelig.

Det er litt ironisk at jeg skal påpeke det, så glad jeg er i Steam, men likevel.

Lenke til kommentar

Så absolutt en av de "snillere" "antipirat" tiltakene jeg har sett, ikke at det er noe gjennomtenkt og godt tiltak av den grunn ;)

Første negative som popper i hode mitt er hva jeg skal gjøre når jeg er bortreist? Om det så bare er en lengre togtur til et eller annet sted, eller om det er på campingtur hvor jeg ikke har Internett, en hyttetur hvor vi knapt har mobildekning, eller rett og slett om jeg ønsker å spille når jeg sitter i bilen på lange bilturer?

 

Mange scenarioer her jeg opplever årlig, hva skal jeg med en PC som lar meg spille i nesten 6timer, om jeg plutselig ikke kan spille spill på farten fordi det nå kreves Internett for å starte opp spillet? Jeg syntes dette blir alt for dumt, og hva skal jeg gjøre når jeg tar meg en tur til faren min som ikke har Internett?

 

 

 

Fordelen med dette er vell at flertallet faktisk har Internett per dags dato, og dette vil ikke være en like stor ulempe for de ærlige og redelige i samme grad som hva SecuRom osv er.. Og det i seg selv er jo MASSIV forbedring! Men samtidig er det vannvittig tullete å bruke en haug av penger på å utvikle noe slikt som dette her, og det må vell vedlikehold og oppgraderinger av disse serverne med tiden også, det blir fort veldig mye penger på noe som garantert lar seg hacke iløpet av veldig kort tid, så istedenfor å fokusere på å gjøre spillene bedre, investere mer i utviklingen av spillene og satse mer på digital distribusjon og lavere spillpriser så skal de gå å bruke bøttevis av penger på noe som garantert vil la seg unngå uansett? Ser ut til at folk ALDRI lærer?

 

 

 

Og som det nevnes, hva gjør man den dagen hvor disse serverne ikke lenger er aktive? La oss si at UbiSoft går konkurs, eller de rett og slett ikke gidder å vedlikeholde serverne for eldre spill (noe de garantert vil stoppe med på et tidspunkt), sitter du da der med et spill som MÅ hackes for at du faktisk skal få spilt det? Det blir jo toppen av ironi? Kanskje UbiSoft legger ut en liten notis på sidene sine "How to crack our old games"?

 

 

Nå har LAN og split-screen spilling så godt som forsvunnet, nå skal du jaggumeg ikke få spilt spillene dine mer enn X-antall år og ikke uten Internett tilgang heller nå?

Lenke til kommentar
Men samtidig er det vannvittig tullete å bruke en haug av penger på å utvikle noe slikt som dette her, og det må vell vedlikehold og oppgraderinger av disse serverne med tiden også, det blir fort veldig mye penger på noe som garantert lar seg hacke iløpet av veldig kort tid, så istedenfor å fokusere på å gjøre spillene bedre, investere mer i utviklingen av spillene og satse mer på digital distribusjon og lavere spillpriser så skal de gå å bruke bøttevis av penger på noe som garantert vil la seg unngå uansett? Ser ut til at folk ALDRI lærer?

 

Problemet er jo at 90% av de som laster ned og piratkopierer spill ikke hadde kjøpt det uansett, det finnes alltid et annet spill. Det hadde bare blitt til at dem ikke hadde spilt. Av denne grunnen må dessverre utgivere bruke mye penger på å prøve å holde disse fra å kunne bruke produktet de ikke har betalt for. Hvis Ubisoft krever at spill fremgangen legges på på serverne deres, så vil det unektelig bli vanskelig å lage en hack. Men selvfølgelig, den kommer uansett...

 

 

Det argumentet med at spill går ut på dato og derfor ikke vil bli vedlikeholdt tror jeg ikke blir reell. Tviler på at godkjennelsen vil være så forskjellig fra spill til spill.. Men blir det slik at eldre spill ikke blir støttet, så har de nok tenkt på dette :)

Lenke til kommentar

Det er tydelig at dette er veien å gå. Det var vel bare et tidsspørsmål før bransjen tok i bruk Valve-modellen. Jeg er også enig i at internett-tilgang gir gode muligheter for savegames og slikt.

 

Også enig i at det som alltid er kjøperne av spillet som må betale prisen for piratvirksomheten, men heldigvis denne gang på en mildere måte.

 

Vi må være enige om at ingen er tjent med at produsentene slutter å slippe spill på PC. Da har jeg ikke lengre noen grunn til å kjøre Windows, og vil skaffe meg OSX, og da må jeg kjøpe meg Mac... Og det har jeg ikke råd til ;)

 

/rant

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med ett slikt system.

 

Om tyve år, når jeg vil gå tilbake og kose meg med gode gamle klassikere, hva skjer da når spillet går online for å prate med aktiveringsserveren?

 

Oisann, spillet er ubrukelig.

Det er litt ironisk at jeg skal påpeke det, så glad jeg er i Steam, men likevel.

Har du prøvd å ta frem noen 20 år gamle spill for å spille de nå? Hvor mange PCer klarer 5,25-tommers disketter eller kasetter? Tror det er stor sjanse for at spillene dine uansett ikke vil være kompatible med Windows 2030 eller Mac os SnowGiraffe.

 

Hvis de klarer å få det til er det nok stor mulighet for at systemet er oppe og går i overskuelig fremtid, og det trenger vel ikke kreve så mye trafikk så det burde ikke være noe problem å autentiseres over mobilnettet (gprs/3G eller 7G eller hva enn som måtte dukke opp...)

 

Jeg vil absolutt si at dette er veien å gå, ulempene blir glatt overskygget av fordelene med at man slipper DVDen og kan enkelt logge inn med sin engen konto og spille på en annen maskin om man vil. Problemene med ripete/ødelagte eller mistet DVD forsvinner jo også.

 

Etter erfaring med Steam og EAlink vil jeg si at online login er myye bedre enn andre løsninger på piratproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor produsentene ikke har gått over til minnepinner?...

Det er så mye enklere og skyve unna piratene, de kan legge inn hele spillet på minnepinnen så kan man kjøre det direkte eller kopiere det over til maskinen. men du har nødt til å ha en minnepinnen for å spille online/offline siden Keyen til å spille ligger på pinnen samtidig som "profilen" ligger der, begge er hardwarekryptert. Da er det slutt med piratene og spillet kan bli spilt på PCn offline bare du har minnepinnen.

 

Vist du skal ha en digital kopi så kan du bare å bruke disse accountene forskjellige steder på nettet så kan du bli en DRM slave du med.

 

 

Det er så enkelt å tenke nytt, men produsentene forventer at folk skal ha internett og tilgang til serverene sine hele tiden.

 

Du kunne nesten tenke deg at de er noen cowboys som løper rundt med DRM å skyter det himmelveis, menst det er faktisk de som skaper problemet når de tilslutt sikter på forbrukerne med det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...