Gå til innhold

Windows 7 godt mottatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

"Det bør dog presiseres at 82 prosent av de som gikk fra XP til Windows 7, hadde foretatt ren installering, og ikke oppgradering. "

 

Når man tar i betraktning at "ren installering" er den eneste måten man kan gå fra XP til Windows 7 på, skulle jeg likt å vite hva de 18 prosentene mente at de hadde gjort ...

 

Men hvis du har en XP-maskin, setter i en Windows 7-DVD, klikker litt og svarer på noen spørsmål, for så å ende opp med Windows 7 installert - da føles det kanskje naturlig å svare at man har foretatt en "oppgradering".

Lenke til kommentar

Tallene som ikke nevnes direkte:

* 6% var hverken fornøyd eller nokså fornøyd.

* 39% av tidligere XP-brukere svarte at det ikke var utenkelig å gå fra Win7 tilbake til XP.

* 16% av deltagerne svarte at installeringen ikke gikk som en drøm.

* Harry McCracken, redaktør for nettstedet Technologizer, mener at overraskende få svarte at installeringen var mislykket.

* 18% av de som var tidligere XP-brukere svarte at de ikke gjorde ren installasjon.

 

Det Windows 7-brukere klager mest over er manglende drivere, og at programmer ikke er kompatible. Det brukerne derimot er mest fornøyd med i Windows 7 er ytelsen.

Så hvis man får godkjent i kompatibilitets-sjekken så er det bare fryd og gammen?

 

nebrewfoz: Kanskje de oppgraderte til Vista og videre derfra til 7?

Lenke til kommentar

Folk har jo forskjellig hardware og bruker forskjellige programmer, så folk opplever da ting annerledes. Jeg har brukt Win7 siden i sommer og har ikke hatt noen nevneverdige problemer med systemet iallefall. Kommer definitivt ikke å gå tilbake til hverken Vista eller XP! For personer som har maskiner med 2GB RAM eller mindre, så vil jeg selvsagt anbefale XP.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
De som tidligere hadde brukt Vista var mer fornøyd enn de som hadde brukt Windows XP

 

Det er stikk motsatt av hva erfaringene jeg har fått høre om lokalt, selv om jeg er veldig fornøyd med Win7 og nok aldri kommer til å gå tilbake til Vista, ei XP. Men forandringen fra Vista til Win7 er ikke så stor, bare noe optimalisert og litt endringer i GUI, samt litt mere brukervennlig, mens fra XP er veien lang.

 

Uansett bra at Win7 gjør det så bra =)

Lenke til kommentar
For personer som har maskiner med 2GB RAM eller mindre, så vil jeg selvsagt anbefale XP.

Jeg har nylig oppgradert jobb-pcen fra XP til Win7 Pro x64, og det er kun en Core2 T5500 1,66 GHz med 1,5 GB Ram og her går det overraskende bra syntes jeg. Ikke noe merkbar forskjell fra XP egentlig, og det ser jo mye bedre ut med default theme. XP var også en fersk installasjon i sin tid da Acer leverte den med XP Bloat++, det gikk som sirup...

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Kanskje de oppgraderte til Vista og videre derfra til 7?

Ja, oppkonstruer gjerne usannsynlige scenarioer selv om det finnes enkle forklaringer ...

 

Du får tro - og skrive - hva du vil, men alle dine forsøk på å spre FUD før lanseringen av Windows 7 gjør dessverre at dine "analyser" for meg fremstår som lite interessante.

Lenke til kommentar
De som tidligere hadde brukt Vista var mer fornøyd enn de som hadde brukt Windows XP

Det er stikk motsatt av hva erfaringene jeg har fått høre om lokalt ...

Det finnes vel her to kategorier av Vista-brukere:

1) De som brukte i Vista i starten og ble så misfornøyd at de gikk tilbake til XP

2) De som har brukt Vista (med SP2) helt fram til nå.

 

Sistnevnte gruppe merker nok ikke de enorme forskjellene, mens de som med gru husker tilbake til Vista-året 2007 vil nok oppleve Windows 7 som en stor forbedring.

Lenke til kommentar
Folk har jo forskjellig hardware og bruker forskjellige programmer, så folk opplever da ting annerledes. Jeg har brukt Win7 siden i sommer og har ikke hatt noen nevneverdige problemer med systemet iallefall. Kommer definitivt ikke å gå tilbake til hverken Vista eller XP! For personer som har maskiner med 2GB RAM eller mindre, så vil jeg selvsagt anbefale XP.

XP er OK enn så lenge, men det begynner å dra på årene på mange måter (sikkerhet, Dx9, manglende SSD-optimaliseringer, visuelt blingbling, med mer.). I dag anbefaler jeg enten Linux eller XP på 3-6 år gamle maskiner. Det er ikke lenge til anbefalingen reduseres til kun Linux. Anbefalingen til de som absolutt vil ha Windows blir å kjøpe ny maskin med Win7 pluss å legge inn Linux på den gamle. (Eller gi den bort til noen som gjør det for dem)

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Kanskje de oppgraderte til Vista og videre derfra til 7?

Ja, oppkonstruer gjerne usannsynlige scenarioer selv om det finnes enkle forklaringer ...

 

Du får tro - og skrive - hva du vil, men alle dine forsøk på å spre FUD før lanseringen av Windows 7 gjør dessverre at dine "analyser" for meg fremstår som lite interessante.

Forklaringen er nok som du sier hovedsaklig feile stemmer, men jeg ser ikke bort i fra at noen i undersøkelsen har gjort som jeg forklarer.

 

Jeg har vært generelt negativ til Vista, men generelt positiv til Win7. Kan du fortelle meg hvor du mener jeg har forsøkt å spre FUD?

Lenke til kommentar
Jeg har vært generelt negativ til Vista, men generelt positiv til Win7. Kan du fortelle meg hvor du mener jeg har forsøkt å spre FUD?

Vel, du hadde bl.a. mange sterke og klare meninger om hvilket prisnivå Windows 7 ville ligge på og hvor "umoralsk" dette var av Microsoft ...

Innser du nå at det kanskje var feil å ekstrapolere fra lanseringsprisene til Vista, og at sommerens prisnivå for Vista var et bedre utgangspunkt?

 

(Men jeg sitter ikke med noe komplett arkiv over disse trådene, og jeg har ikke til hensikt å begynne å lage et nå.)

Lenke til kommentar

Det er vel to grunner til at W7 blir godt mottatt.

1) W7 er faktisk ikke så ille

2) lave forventninger

 

Hype er noe av det verste som kan skje med et produkt. En skal levere ekstremt bra for ikke å skuffe når produktet på forhånd har blitt hypet langt opp i skyene.

 

I Norge har vi vel uttrykket "å hoppe etter Wirkola", men de fleste her er vel litt for unge for den. Uansett hopper vel W7 etter noe mer i nærheten av Eddie 'the Eagle' Edwards...

Lenke til kommentar

Jeg har nå 7 maskiner i familien hvor jeg er "teknisk ansvarlig" (oppnevnt av foreldre og kone :) ).

 

En stasjonær med XPH (2GB RAM Dual-Core)

En bærbar med XPH (1GB RAM AMD singelkjerne)

En bærbar med XPP (2GB RAM Centrino Duo)

To bærbare med VHP (Begge 2GB RAM 32-bit Dual-Core)

En bærbar med W7HP (4GB RAM 64-bit Dual-Core)

En stasjonær med W7U (12GB RAM 64-bit Core i7)

 

Her er mine erfaringer:

XPH (stasjonær) - Helt greit til surfing og enkel bruk, men XPH har sine nykker med drivere som "plutselig" ikke fungerer lengere. I tillegg krasjer det uventet når jeg prøver å installere printere vha produsentens "all-inclusive" medfølgende plate.

 

XPH (bærbar) - Denne maskinen er blitt erstattet med en ny W7HP-kasse. Funket helt greit, men bærer nå tydelig preg av Windows' bloating og er sikkert godt full av diverse uhumskheter og registry-rot. Så vi kan oppsummere denne med at den har gjordt jobben sin bra, men nå trenger den å pensjoneres. "Alt" går for tiden i sirup, så den skriker etter cleanstall. Har forøvrig kjørt i vel 3 år uten formatering.

 

XPP - Er stødigere og krasjer mindre enn XPH, men jeg opplever at HDD blir mindre og mindre. Samtidig var det svært vanskelig å få inn SP3. Måtte en cleanstall til. Jeg opplever også at enkelte applikasjoner går i sirup, trenger ikke være "tunge" applikasjoner heller. OpenOffice er dødstregt i oppstart, men fungerer ellers greit. PhotoShop (Elements) bruker vinter og vår på å starte, og bruker lang tid på å lagre/oppdatere bilder. LightRoom hadde jeg inne på trial, det er drylt ut. Alt minne forsvant umiddelbart og så begynte LR å tygge på vekslerfilen (5 stk 21mpx bilder tok 40 min å laste inn og arkivere).

 

VHP - Kan kort oppsummeres til: Bare bråk.

 

W7HP - Dette er en Acer laptop, og da jeg pakket den ut for moren min begynte jeg straks å lure på om jeg hadde anbefalt katta i sekken. Den var jo, om mulig, enda tregere enn Vista, og attpåtil med høyere specs. Nuvel, da jeg fikk fjernet all den Acer-bloat-møkka som var sauset inn på HDD'n, så ble den svært kjapp og var lett å få inn på nettverket. Alle applikasjoner går (foreløpig) helt knirkefritt.

 

W7U - eSATA fungerer fortsatt ikke slik jeg hadde håpet på. Disken forsvinner på mystisk vis etter 15 min. En restart må til for å finne disken igjen. Har gitt opp og bruker nå USB. Har ikke prøvd FireWire ennå, men skal snart kopiere inn noen DV'er, så får vi se. Ellers gikk det greit å installere alle applikasjoner jeg trenger, både 32 og 64-bit. Jeg opplever 32-bit PhotoShop Elements 8 som noe treg i oppstarten, men siden 64-bit-systemet kan tildele 2GB ren RAM til PS, så går redigeringen og lagringen veldig greit. Håper Adobe kan knø ut en 64-bit PSE snarest. Videre fant jeg det vanskelig å sette opp nettverket "på nytt" da jeg flyttet den fra min venns hjemmenettverk til mitt eget. Men det kan like gjerne vært brukerfeil ;)

 

Oppsummert:

XPH - Greit nok til sitt bruk. Lite problemer tross alt (Jeg har jo også erfaring fra Millenium)

XPP - Har vist seg å være svært stødig, og har fått gjordt jobben tilfredstillende.

VHP - Jeg spyr!

W7HP - Ser lovende ut, men det trenger litt tid på seg. Er jo tross alt ikke blitt brukt lengere enn en ukes tid.

W7U - Så langt, alt såre vel. Har ikke hatt noen problemer annet enn nevnte nettverkskrøll, men som sagt, det kan ha vært brukerfeil. eSATA fungerer heller ikke tilfredstillende, men det tror jeg er mere protokollen enn OS'et sin feil. (Jada, har skrudd av "sleep timer", men det virket bare i to dager). Blir spennende når jeg får installert USB3.

 

 

Edit:

Tidenes hittil beste OS: Win98SE

Tidenes værste: WinMe

Tidenes styggeste: Windows BOB

 

Hva jeg begynte med: DOS 2.11

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Jeg hadde ingen problemer med Vista og brukte det siden RTM, samme med Win7, ellers hører XP hjemme på et museum..

 

Det største problemet med nye OS, er at folk er så inngrodde i det gamle og har svært liten lyst til å sette seg inn i og lære noe nytt.

 

Personlig synes jeg det er et like stort problem at et OS liksom er bra fordi noen har "ingen problemer". Alle OS har mangler og har problematiske aspekter ved seg. Det er gjerne når man setter seg inn i det at man finner disse manglene. Når det er sagt så er Win7 et ok os, endel mener forskjellen fra Vista er minimal, det kan så være, men det er forskjeller der det i praksis teller endel (ihvertfall for meg)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...