Gå til innhold

Jenter foretrekker Nintendo (DS/Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan egentlig ikke se for meg at 9 millioner jenter spiller Wii veldig aktivt. Jeg vet ikke om noen om bruker en Wii aktivt i det hele tatt. Jeg tror mange her på forumet kan skrive under på at Wiien deres bare samler støv.

 

9 mill (her snakker vi om det amerikanske markedet) er under 3 % av befolkningen, og er således ikke et særlig stort tall. Og husk at Nintendo helt bevisst har fokusert på helt andre segmenter enn den typiske mannlige gamer-entusiast, og gjennom det faktisk har større salgstall en XBox og Playstation.

 

Personlig så kjenner jeg svært mange som faktisk primært spiller på Wii, men jeg tviler på at de frekventerer dette forumet i særlig grad.

Lenke til kommentar
Kan egentlig ikke se for meg at 9 millioner jenter spiller Wii veldig aktivt. Jeg vet ikke om noen om bruker en Wii aktivt i det hele tatt. Jeg tror mange her på forumet kan skrive under på at Wiien deres bare samler støv.

Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikkert den ene eller den andre veien. Til det har jeg ikke kilder å støtte meg på. Men jeg ville tro at flertallet av de som har Wii bruker den relativt jevnlig. Man må gjerne mene at Wii får få gode spill per år, men det er likefullt en investering. Og de fleste ønsker nok å få mest mulig ut av den investeringen. Hos meg er det forøvrig snudd litt på hodet. Spiller på PC og delvis på 360, og hos meg er det 360-en som har samlet støv noen måneder nå. Kanskje på tide å fyre den opp igjen og gjøre meg ferdig med GTAIV. ^^

 

Man kan dessuten ikke overføre gutters holdning til Wii til jenter. Det er ikke slik at bare fordi mannlige spillere ikke finner noen underholdende spill til Wii at de kvinnlige spillerne heller ikke gjør det. Jenter og eventuelt kvinner har nok et annet syn på spill, og den generelle tendensen virker å være at kvinner i større grad foretrekker ikke-voldelige spill enn det mannlige spillere gjør. Bilspill er heller ikke noen stor suksess hos mange av de kvinnlige spillerne. Da kan man jo spørre seg hvilke spill som er igjen på Xbox 360 og PS3 som tiltaler kvinnene. For en stor andel av "blockbusterne" og de andre spillene som kommer til disse konsollene er jo i sjangrene for first person shooters og racing-spill. Noe sier meg at jenter finner langt mer underholdning i en sprettende Mario og noen gale kaniner enn i en rustningkledd, macho, bolesoldat som kommer med harry utalelser annenhvert sekund, hvis eneste oppgave er å plaffe ned en haug med fiender.

Lenke til kommentar
Man kan dessuten ikke overføre gutters holdning til Wii til jenter. Det er ikke slik at bare fordi mannlige spillere ikke finner noen underholdende spill til Wii at de kvinnlige spillerne heller ikke gjør det. Jenter og eventuelt kvinner har nok et annet syn på spill, og den generelle tendensen virker å være at kvinner i større grad foretrekker ikke-voldelige spill enn det mannlige spillere gjør. Bilspill er heller ikke noen stor suksess hos mange av de kvinnlige spillerne. Da kan man jo spørre seg hvilke spill som er igjen på Xbox 360 og PS3 som tiltaler kvinnene. For en stor andel av "blockbusterne" og de andre spillene som kommer til disse konsollene er jo i sjangrene for first person shooters og racing-spill. Noe sier meg at jenter finner langt mer underholdning i en sprettende Mario og noen gale kaniner enn i en rustningkledd, macho, bolesoldat som kommer med harry utalelser annenhvert sekund, hvis eneste oppgave er å plaffe ned en haug med fiender.

 

Jeg måtte bare flire litt når jeg leste dette, fordi jeg rett og slett kjente meg igjen :yes: Jeg er en jente/kvinne som har spilt spill siden jeg fikk NES med Super Mario Bros til jul som 7-åring. Jeg har selvsagt en Wii, og bruker den mye. Og nei, jeg er ikke spesielt tiltalt av spillutvalget på PS3 og Xbox 360, som består slik du sier, i hovedsak av FPS-spill og bilspill. Hos meg går det helt klart i Mario, Zelda, Mario kart, ++ (og ja, noen ganger litt gale kaniner også ;) ).

Lenke til kommentar

Man må huske på å skille mellom begrepene barnslig og barnlig. Barnslig er et negativt ladd ord som brukes for å beskrive de negative egenskapene barn innehar, deriblant naivitet, umodenhet etc. Begrepet barnlig er på sin side positivt ladet og forbindes gjerne med de positive egenskapene ved barn som for eksempel fantasi, farger, glede etc.

 

At mange av Nintendos spill er barnlige er det ingen tvil om, men barnslige er de altså ikke. Spillene spiller verken på barnas umodenhet eller naivitet. De spiller derimot på barnas fantasi og ikke minst på det faktum at barn lar seg begeistre av fine farger og stilarter.

Lenke til kommentar

Jeg for min del takker Gudene for alternativet i Wii, skulle jeg bare hadt PS3 eller Xbox 360 hadde jeg raskt blitt lei, noe jeg faktisk blir. Skal ikke mange timer med skyte boom før jeg lengter tilbake til litt barnlig underholdning, og der kommer Wiien godt med. I mange tilfeller er Wiien min mer brukt enn X360 og PS3en, mye fordi spillutvalget til de 2 blir så snevert at jeg blir raskt lei. Nå er der heldigvis noen alternativer som f.eks LittleBigPlanet til PS3, men det er forferdelig få alternative spill på de 2.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...