Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

gå med kniv i beltet offentlig?


sharkbite

Anbefalte innlegg

er det lov å gå med kniv i beltet? finnes det en type kniv man lovlig kan gå med offentlig....

 

gud forby at man skulle bli overfalt i byen, burde man da ikke ha rett til å beskytte seg? tenker da på at mange drar til byen uten å tenke på at man kan bli overfalt(rantet, voldtat eller verre) rundt neste hjørne... burde man da ikke få lov til å gå med kniv som beskyttelse?

 

er gutt på 17 og pleier å ha med en liten kniv uansett hvor jeg går... er det så galt at man har med seg kniv til egen beskyttelse hvis den ike brukes til ugang?

 

 

 

Beklager hvis det er skrivefeil i innlegget mitt

venligst ikke kom med lange utklipp av norske lover siden jeg ikke gidder å lese i 15 min på ett innlegg

Endret av sharkbite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen gang tenkt å bruke kniven? Hvis en kar vil rundstjele deg, drar du da opp kniven og vil skjære i han?

Hva om han har pistol? Skulle du også hatt pistol da? Ville du brukt DEN også?

 

Du ser at det hele blir ganske teit om du skal gå rundt med kniv, med mulighet til å bruke den i selvforsvar. Hvor stort angrep er nødvendig for at du skal bruke den, har du tenkt på det?

 

Er det ikke da bedre om ingen får gå med kniv, og hvis politiet tar deg med kniv på kropp i byen så blir du bura inne eller får en eller annen form for sanksjon.

 

Gud forby at vi skal ha våpen av noe slag når vi lever i et fungerende samfunn. Du vil kanskje at det skal være i Norge som i USA? Jikes...

 

Tåregass eller liknende, det støtter jeg derimot. Det slår ut mer enn det skader og gir derfor bedre "forsvar : skade-på-andre" forhold. Men tåregass kan brukes begge veier, og der er vi like langt igjen!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg er for å bære våpen til selvforsvar, og pleide selv å gå rundt med kniv i lomma i årevis, til jeg til slutt ble lei av å få de konfiskert av lærerne hele tiden.

Det kan jo virke avskrekkende om man går med våpenet synlig og kanskje redde deg fra å bli overfalt (eller det kan provosere frem et overfall, men det er en sjanse man må ta), men så igjen, kjekt å bare ha våpen i ei lomme / veske / sekk / stresskoffert / whatever så lenge det er lett å få tak i skulle det skje noe som gjør at man er nødt til å bruke våpenet.

Lenke til kommentar
Har du noen gang tenkt å bruke kniven? Hvis en kar vil rundstjele deg, drar du da opp kniven og vil skjære i han?

Hva om han har pistol? Skulle du også hatt pistol da? Ville du brukt DEN også?

 

Du ser at det hele blir ganske teit om du skal gå rundt med kniv, med mulighet til å bruke den i selvforsvar. Hvor stort angrep er nødvendig for at du skal bruke den, har du tenkt på det?

 

Er det ikke da bedre om ingen får gå med kniv, og hvis politiet tar deg med kniv på kropp i byen så blir du bura inne eller får en eller annen form for sanksjon.

 

1 har absolutt tenkt til å trekke kniv hvis noen trekker kniv på meg, pistol er jævlig vanskelig å få tak i i norge men hvis jeg har en og han som overfaller har en så bruker jeg den.

 

2 kommer til å bruke den i alle situasjoner der andre prøver å skade eller rane meg.

 

3 jo det hadde jo vert det beste men det er alltid noen som går meg kniv med hensikt å rane eller skade andre.

Lenke til kommentar
§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

 

Lovteksten taler egentlig for seg selv. Herr *88* kan umulig ha sjekket reglene i det hele tatt, eventuelt har han/hun ikke sjekket dem siden 1993 og har dårlig husk. Vi har såvidt jeg kan huske aldri hatt noen regel om at "under 8 cm er lovlig".

Lenke til kommentar
Vanker du i såpass hardcore miljøer at du må bære kniv uansett hvor du befinner deg utenfor døra? Da ville jeg prøvd å bytte venner...

 

Hvis du bare er redd for ranere/tyver etc. så mener jeg du er litt paranoid. Nei ranere fins ikke på hvert gatehjørne.

 

Velkommen til Oslo.

 

Du kan bære kniv så lenge det er en spikkekniv. Ellers har du faktisk lov til å bruke sverd(morsomt nok), så lenge du ikke skjuler det. Man må alikevel kunne "dokumentere" at det er fraktvare.

Lenke til kommentar

Om man blir angrepet ute på nattestid, har man som regel kun seg selv å regne med. Og da stiller man mye sterke med våpen enn uten. Spesielt for jenter er det farlig å gå uten våpen, ettersom det skal mye trening i selvforsvar til for å avverge et angrep fra en gjennomsnittlig mann.

 

Ellers har du faktisk lov til å bruke sverd(morsomt nok), så lenge du ikke skjuler det. Man må alikevel kunne "dokumentere" at det er fraktvare.
Hva mener du med "fraktvare"? At våpnet kun kan fraktes på kommersiellt grunnlag, som for eksempel et postbud eller lignende? I så fall, hvorfor er det ulovlig å skjule våpnet?
Lenke til kommentar
Du kan bære kniv så lenge det er en spikkekniv.

kan du dokumentere at din påstand er sann? kan ikke se at den stemmer helt overrens med gjeldende loverk.

 

Om man blir angrepet ute på nattestid, har man som regel kun seg selv å regne med. Og da stiller man mye sterke med våpen enn uten. Spesielt for jenter er det farlig å gå uten våpen, ettersom det skal mye trening i selvforsvar til for å avverge et angrep fra en gjennomsnittlig mann.

men da går du med våpenet i den sammenheng at du skal forvolde skade og det er ikke nødvendigvis at vil bli godtatt av det norske rettsvesen vis det skulle gå så langt.

 

og må si at de fleste innlegg i denne tråden gir inntrykk av å være skrive uten å ha lest tråden jeg linket til :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...