Gå til innhold

Test: Cowon O2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er egentlig mest imponert over hvor mange ganger anmelderen presterer å nevne at skjermen er "stor", men uten å nevne _hvor_ stor en eneste gang som jeg kunne se... :p

 

Det burde også stått at "Lyden kunne vært bedre" under minuspunktene... Cowon-spillere har jo ikke nødvendigvis den beste frekvensresponsen, kanalseparasjonen eller forvrengningsnivået, sammenlignet med mer kjente merker... ;)

 

Burde den forresten ikke også fått minus for manglende Bluetooth? Hva med HD-video og HDMI videoutgang på en såpass film/TV-orientert enhet? Er egentlig 18 timer musikkavspilling bra nok til å gi pluss for batterilevetid når andre spillerer klarer langt over 20 timer uten å få noe pluss i margen for dette?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Cowon-spillere har jo ikke nødvendigvis den beste frekvensresponsen, kanalseparasjonen eller forvrengningsnivået, sammenlignet med mer kjente merker... ;)

Sarkasme?

 

Nå kjenner jeg ikke til noen andre cowon spillere enn D2, men lydkvaliteten der er jo suveren.

 

 

Hva mener du med "mer kjente merker" egentlig? Ipod? Jeg får nesten lyst til å grine...

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Cowon-spillere har jo ikke nødvendigvis den beste frekvensresponsen, kanalseparasjonen eller forvrengningsnivået, sammenlignet med mer kjente merker... ;)

Sarkasme?

 

Nå kjenner jeg ikke til noen andre cowon spillere enn D2, men lydkvaliteten der er jo suveren.

 

 

Hva mener du med "mer kjente merker" egentlig? Ipod? Jeg får nesten lyst til å grine...

Det er jo mange produsenter av mp3-spillere som er mer kjente i forbrukermarkedet enn Cowon. F.eks Sony, Creative, Sandisk, Apple, Samsung, Toshiba....for å nevne noen. Men siden du nevner iPod...

iPod touch - Performance: Superior

Cowon O2 - Performance: Very Good

 

Grin i vei... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Som sagt, eg vil gjerne sjå omtaler frå andre stader enn PC World, sidan det er første staden eg har høyrt nokon påstå at iPod har betre lydkvalitet enn Cowon. Faktisk kjem Cowon ut som eit av markedets beste merker kva lydkvalitet angår.

 

Kva betydning har forresten desse frekvensane som PC World måler på for lydkvaliteten?

Lenke til kommentar

@Zeph: Det er jo fritt fram for deg å komme med dokumentasjon som er noe mer enn subjektiv synsing, og som motbeviser PCWorld. Jeg har ikke sett mange som gjør mer objektive og veldokumenterte tester av mp3-spillere, eller som har et bredere sammenligningsgrunnlag, men lykke til...

 

Hvis du ikke skjønner begrep som kanalseparasjon/crosstalk, lineær frekvensgang, Signal/støyforhold (S/N), Harmonisk distorsjon (THD), og hvilken betydning disse (og flere andre) målbare kvantitetene oftest har for lydkvaliteten...vel, da bør du kanskje uttale deg litt mindre bastant om hva som er best og hva som ikke er det. Et visst kjennskap til disse relativt grunnleggende begrepene er jo ABC for enhver lydentusiast ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Hva med HD-video og HDMI videoutgang på en såpass film/TV-orientert enhet?

Hva skal man med det på en mobil-TV? Du er klar over at oppløsningen på DMB-signalet er 320x240 pixler og relativt ubrukelig på skjermer som kan tenkes å ha en HDMI-inngang? ;)

Man bør kanskje heller vurdere om dette er en DMB-TV med mediaavspillingsmulighet, eller om det er en mediaspiller med innebygget DMB-TV...

Jeg er egentlig mest imponert over hvor mange ganger anmelderen presterer å nevne at skjermen er "stor", men uten å nevne _hvor_ stor en eneste gang som jeg kunne se...
Side 2; "4,3 trykkfølsomme tommer" :D
Lenke til kommentar
Hva med HD-video og HDMI videoutgang på en såpass film/TV-orientert enhet?

Hva skal man med det på en mobil-TV? Du er klar over at oppløsningen på DMB-signalet er 320x240 pixler og relativt ubrukelig på skjermer som kan tenkes å ha en HDMI-inngang? ;)

Man bør kanskje heller vurdere om dette er en DMB-TV med mediaavspillingsmulighet, eller om det er en mediaspiller med innebygget DMB-TV...

Dette er uansett et nisjeprodukt for de relativt få, men med den massive formatstøtten så er den nok minst like aktuell som avspiller for medbragte filmer, spesielt her i landet hvor DMB-TV er totalt fraværende utenfor Oslogryten. Og der kommer HD-video og HDMI inn, når man f.eks er på besøk hos svigers og vil vise fram video eller bilder fra ferien.

Ser heller ikke for meg at DMB-TV fungerer spesielt godt der det kanskje kunne hatt noe for seg, nemlig når man reiser kollektivt på hjul, skinner, vann eller i luften...

 

Jeg er egentlig mest imponert over hvor mange ganger anmelderen presterer å nevne at skjermen er "stor", men uten å nevne _hvor_ stor en eneste gang som jeg kunne se...
Side 2; "4,3 trykkfølsomme tommer" :D

Takk ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Slike ting er alltid enten for små til å få noe særlig tv opplevelse eller for store til at man gidder å drasse de med seg...bare sånn det er, slutt å prøve.

Bare slutte å prøve? Ja, for det er slik teknologi beveger seg fremover...

 

Du er vel en av de som ville sagt "Telefon man kan ha i LOMMEN!? Det kommer aldri til å skje!" for noen tiår siden?

Lenke til kommentar
@Zeph: Det er jo fritt fram for deg å komme med dokumentasjon som er noe mer enn subjektiv synsing, og som motbeviser PCWorld. Jeg har ikke sett mange som gjør mer objektive og veldokumenterte tester av mp3-spillere, eller som har et bredere sammenligningsgrunnlag, men lykke til...

 

Hvis du ikke skjønner begrep som kanalseparasjon/crosstalk, lineær frekvensgang, Signal/støyforhold (S/N), Harmonisk distorsjon (THD), og hvilken betydning disse (og flere andre) målbare kvantitetene oftest har for lydkvaliteten...vel, da bør du kanskje uttale deg litt mindre bastant om hva som er best og hva som ikke er det. Et visst kjennskap til disse relativt grunnleggende begrepene er jo ABC for enhver lydentusiast ;)

Var derfor eg spurte. Grunnen til at eg stiller spørsmålsteikn ved det er ikkje at eg har så god kjennskap til det, men at alle tester og brukaromtaler eg har kome over på nettet hevdar det motsatte av det PC World kjem fram til.

Lenke til kommentar
Ser heller ikke for meg at DMB-TV fungerer spesielt godt der det kanskje kunne hatt noe for seg, nemlig når man reiser kollektivt på hjul, skinner, vann eller i luften...
Da har du altså lest null&nix om hva DMB er for noe, og hvordan det fungerer i praksis... det er flere tester og info tilgjengelig på Audiovisuelt.

Du drar nok en konklusjon på litt sviktende grunnlag der, selv om jeg langt fra er noen ekspert på området. Det er en kjent sak at mottak av DMB-TV ikke fungerer like bra under alle forhold. Det vil ofte være et problem innendørs, dersom du er omgitt av betongkonstruksjoner og ikke har større vindusflater i umiddelbar nærhet. Å se DMB-TV på T-banen et sted under Oslo sentrum kan du bare glemme, med mindre de plasserer flere sendere nede i undergrunnen - noe som visstnok kan bli gjort på sentrale T-banestasjoner i Oslo. Vegtunneller, kulverter og høye bygninger vil generelt kunne ødelegge/forstyrre dekningen. Med andre ord er det slett ikke gitt at DMB-TV fungerer problemfritt hele veien på din kollektive reiserute i Oslo-området.

Lenke til kommentar
Var derfor eg spurte. Grunnen til at eg stiller spørsmålsteikn ved det er ikkje at eg har så god kjennskap til det, men at alle tester og brukaromtaler eg har kome over på nettet hevdar det motsatte av det PC World kjem fram til.

Nå vet jeg ikke hvor mange tester og brukeromtaler du har lest, hvor du har lest disse, eller hvor troverdige, grundige og veldokumenterte disse er. Det er liksom ingen grunn til å tro på en påstand du slenger ut, bare fordi du hevder at du har lest det et sted på nettet heller, da man som kjent finner de mest absurde påstander der ute. Men jeg skjønner at du ikke er spesielt kunnskapsrik innenfor lyd og lydteknologi. Det blir derfor meningsløst for meg å skulle kommentere påstander som du baserer på mangelfull kunnskap og angivelige kilder som du ikke er i stand til å vise til.

Lenke til kommentar
Var derfor eg spurte. Grunnen til at eg stiller spørsmålsteikn ved det er ikkje at eg har så god kjennskap til det, men at alle tester og brukaromtaler eg har kome over på nettet hevdar det motsatte av det PC World kjem fram til.

Nå vet jeg ikke hvor mange tester og brukeromtaler du har lest, hvor du har lest disse, eller hvor troverdige, grundige og veldokumenterte disse er. Det er liksom ingen grunn til å tro på en påstand du slenger ut, bare fordi du hevder at du har lest det et sted på nettet heller, da man som kjent finner de mest absurde påstander der ute. Men jeg skjønner at du ikke er spesielt kunnskapsrik innenfor lyd og lydteknologi. Det blir derfor meningsløst for meg å skulle kommentere påstander som du baserer på mangelfull kunnskap og angivelige kilder som du ikke er i stand til å vise til.

 

Har solgt Cowon siden 2005, og har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på lydkvaliteten. Mange av kommentarene har gått på at dette er det beste de har hørt, og at dette er milevis foran iPod etc. Vet også at mange av kundene har spesiell interesse for lyd. Tror ingen av disse ville satt opp lydkvalitet på minuspunktene. Uansett er det kundens mening og oppfattelse av lydkvaliteten som er det viktigste, iallefall for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har Cowon D2+ og er veldig fornøyd med lydkvaliteten, men FM-radioen holder ikke mål. Dårlig mottakerforhold og dårlig lyd.

 

DAB-radioen har en hard og metallisk lyd uansett kanal, men det er kanskje mer grunnet DABs begrensninger enn grunnet spilleren.

 

Og ja: Lyd milevis foran iPod.

 

Jan

Lenke til kommentar

@Newton

 

Det du bruker som argumenter er bare tull og vås. Grafer og tall viser ingenting som har med virkeligheten å gjøre når det kommer til lydkvalitet. Gå på et hvilket som helst seriøst forum og spør hva folk mener om lyden på Cowon vs andre merker.

 

Selv har jeg prøvd min S9 mot mange andre spillere. Jeg blir forbauset over at folk ikke blir lei av slikt lavmål av lyd de drasser med seg. Men så er jeg vel litt mer "audiofil" enn de fleste på min alder...

Lenke til kommentar

@PowerTorsk: Jeg følger med i et par seriøse lydforum, bl.a Head-fi, der jeg henter fram en tilfeldig tråd om Cowon S9:

http://www.head-fi.org/forums/f15/cowon-s9...rd-beat-417026/

 

Som du ser av diskusjonen så er det et par stykker som kommenterer at Cowon S9 har tydelig "bass roll off", altså at den er litt svak på bassgjengivelsen.

Går man så til et annet forum som du kanskje kjenner, så ser man denne kurven som viser målt frekvensrespons i spilleren:

http://www.anythingbutipod.com/archives/20...-rmaa-tests.php

 

Du trenger ikke å ha oppfunnet kruttet for å kunne se sammenhengen her. Man kan altså lese veldig mye ut av en graf. En mest mulig lineær frekvenskurve _er_ bedre, dersom det er en korrekt og nøytral lydgjengivelse man er ute etter. At mange _liker_ spillere som forsterker eller svekker ulike frekvensområder, eller farger lyden på andre måter, det har kun med subjektive preferanser å gjøre - og du står selvsagt fritt til å mene at _du_ liker lyden slik eller slik.

 

 

Hva "folk" mener om lyden på Cowon vs. andre merker interesserer meg ellers lite, siden det ikke er merket men den enkelte modellen det kommer an på. Det er store variasjoner på lydkvaliteten på ulike spillere innen samme merke, så å generalisere med å si at Sony har best lyd, eller Cowon har best lyd, er fullstendig meningsløst. Du kan ikke en gang si at Cowon S9 har best lyd, men du kan gjerne si at _du_ synes den låter bedre enn alle andre spillere du tilfeldigvis har prøvd.

Lenke til kommentar

Tja, strengt tatt kan han si hva han vil.

 

Jeg er også av den oppfatning at apple-spillere generelt underleverer når det kommer til lydkvalitet. Kjøpte meg en cowon d2 og er veldig fornøyd med lyden. Dog skal jeg innrømme at jeg ikke merker så stor forskjell fra d2 og nanoen. Forskjellen for min del ligger mest i at nanoen ikke er kraftig nok til å drive headsettet mitt, dt770 pro, mens d2'en klarer det helt fint.

 

Jeg er også uenig i logikken din, presentert tidligere, at man må ha innsikt i fancy faguttrykk for å kunne avgjøre hva som er god lyd eller ikke. Du trenger ikke å vite hvordan maten du inntar brytes ned til næringsstoffer for å sette pris på den medium stekte biffen du er i ferd med å gafle ned på.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Jeg er også uenig i logikken din, presentert tidligere, at man må ha innsikt i fancy faguttrykk for å kunne avgjøre hva som er god lyd eller ikke. Du trenger ikke å vite hvordan maten du inntar brytes ned til næringsstoffer for å sette pris på den medium stekte biffen du er i ferd med å gafle ned på.

 

Det som er helt klart er at biffen skal være gjennomstekt og serveres med sirup...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...