Gå til innhold

Rimelig Windows 7 på Amazon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0 redaksjonelt eller journalistisk innhold.

 

Dette er bare trist, HW.no.

 

Dette er da nyttig informasjon for oss som har tenkt å kjøpe Windows 7.

 

Etter å ha tatt en titt på din historikk vil jeg nå heller si at det eneste som karakteriseres som trist, er dine bidrag her på hw.no. Linux forkynning, blind MS bashing, og usaklig Hw.no kritikk er i hvert fall noe jeg klarer meg foruten.

Lenke til kommentar
Hva med å skrive totalpris for produktet hjem i din postkasse?

Hva koster tilsvarende produkt i Norge? (dustinhome.no har Win 7 Home Premium til 950 norsk og engelsk).

Den utgaven det linkes til er ikke OEM-utgaven (som du henvender prisen 950 mot)

Dette er fullversjonen, og koster 1600-1700 kr i Norge..

 

Ulempen er selvfølgelig at man ikke får den på norsk da..

 

Synes dette var et bra tips til alle jeg :)

Møkklei av alle de "liksom-journalistene" her som skal klage på over halvparten av alle artiklene som blir lagt ut.

Endret av Bardis
Lenke til kommentar

Har forøvrig bestilt dette fra Amazon for "lenge" siden. Har ikke tenkt over at det ikke er OEM lisens før nå. :)

 

Å få det til norsk kan gjøres ved å følge guiden til myhken2 som holder seg under windows delen av forumet. Jeg uansett fortsatt enig med dem som klager å mangelfull/lite innholdsrik artikkel. Det forfatter har brukt lengst tid på i denne artikkelen er nok å hente inn bilde, og mange poster i forumet under windows-delen inneholder langt mer og bedre informasjon. Han kunne linket opp mot dette om han var for lat til å skrive mer selv.

 

Tollgrensen på 200 kroner er fornuftig for alle norske nettbutikker som ville gått dunken om grensen ble hevet til 1000 kroner. Et mer fornuftig alternativ ville kanskje være 25 % moms på alle varer man kjøpte inn i landet via utenlandske nettbutikker. Da ville konkurransen fra utlandet bli mindre for norske nettbutikker på produkter under 200,-.

Lenke til kommentar

Her er totalpris for hva Windows 7 Home Premium RETAIL vil koste dersom du kjøper på dette tilbudet:

 

Items: £56.24

Postage & Packing: £4.98

Total before VAT: £61.22

VAT: £0.00

 

Amazon trekker altså fra Britisk VAT for Norske kunder. Regnestykket blir derfor:

 

£61.22 = 570,22 NOK

+25% MVA = 142,56 NOK

+Postens Fortollingsgebyr = 103,00 NOK

 

TOTALT: 815,78 NOK (avhengig av tollkurs)

 

Retail Home Premium koster ca 1800,- i de norske webshopene, så her kan du kan altså få full retail utgaven til litt lavere pris enn OEM her i Norge.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er Windows 7 og en del andre Microsoft produkter gratis for enkelte studenter. Det er noen forbehold til disse avtalene som sikkert varierer fra studiested til studiested. Ved UiB får man gratis lisens, men man får bare oppdateringer så lenge man er student der, vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

gsn, kan jeg spørre hvor man henvender seg som student på UiB for å få studentlisens? Har en mindre begavet bror som påstår han har spurt IT-avdelingen om de faktisk har mulighet til å få windows 7 lisens til sin stasjonære hjemmePC mens de er studenter på UiB. Han har forøvrig nettopp kjøpt seg bærbar hvor han senere vil få oppgradert til Win 7 fra Vista.

Lenke til kommentar

Hva mene dere med at den er engelsk? Språket er da ikke bundet til koden. Det er bare å laste ned et norsk image og bruke koden eller hva?

Hvis jeg kjøper Home Premium fra Amazon for 600 kr vil jeg vel kunne bruke den koden på et norsk image som kommer til å bli lagt ut på diverse trackere? Det er vel en lisens på Home Premium og ikke spesifikt Home Premiun på engelsk.

 

Går det BTW ann å bare få tilsendt koden uten Discen og pakken rundt? Trenger jo ikke dem.

 

EDIT: Retail versjonen kan aktiveres flere ganger eller hva? Og evt installeres og aktiveres på 2 Pcer?

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Så var det å plusse på den vannvittige tollen vi nordmenn må betale når vi kjøper noe fra utlandet, og som overstiger en verdi av 200kr.

Vanvittig? Det er faktisk ikke toll, men helt normal 25% moms som du finner på nesten alle varer og et gebyr som skal dekke den jobben tolletaten gjør i forbindelse med din privatimport av en vare. Det er ikke noe vanvittig over det.

 

Egentlig synes jeg du viser lite takknemlighet for at du faktisk får fritak for moms på varer under 200 kr.

 

Tror jeg heller venter på en studentlisens, ja...

Hvis du har muligheten så er det selvsagt mye å spare på å velge studentlisensen.

 

Var det ikke noe om at man kunne melde seg på noen tullestudier som privatist i USA og få studentlisens veldig billig uten å betale studieavgift eller faktisk studere?

 

Har forøvrig bestilt dette fra Amazon for "lenge" siden. Har ikke tenkt over at det ikke er OEM lisens før nå. :)

Der var du heldig. OEM er en stor felle mange går i, uvitende om hvilke innskrenkninger det betyr.

Lenke til kommentar
Hva mene dere med at den er engelsk? Språket er da ikke bundet til koden. Det er bare å laste ned et norsk image og bruke koden eller hva?

Teknisk sett har du rett, men juridisk sett har du ikke lisens til å gjøre det.

 

Går det BTW ann å bare få tilsendt koden uten Discen og pakken rundt? Trenger jo ikke dem.

Ikke fra Amazon. Microsofts eStore har vel en "download-only option".

 

 

Var det ikke noe om at man kunne melde seg på noen tullestudier som privatist i USA og få studentlisens veldig billig uten å betale studieavgift eller faktisk studere?

Var er stikkordet. Det er ikke mer.

Lenke til kommentar
EDIT: Retail versjonen kan aktiveres flere ganger eller hva? Og evt installeres og aktiveres på 2 Pcer?

Det er den viktigste fordelen til Retail vs OEM. OEM er knyttet til en PC/ett hovedkort, mens med retail kan du aktivere på nytt etter hvert som du bytter PC/hovedkort. Med Retail har du også tilgang til Microsoft Support.

 

Kjøper du OEM, er det i praksis du som selv står ansvarlig for support dersom du installerer på en PC og selger videre. Dell kjøper f.eks OEM lisenser, og er ansvarlige for support til de kundene de selger PCer til.

 

Nå har ikke MS vært så strenge på OEM og aktivisering på flere PCer tidligere, men greit å slippe å forholde seg til telefonaktivisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...