Gå til innhold

To standarszoomer fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heh. Skal megapikselracet bli erstattet (eventuelt supplert) av millimeterracet? Canon lanserer 17-85 standardzoom, Nikon skviser seg til en ekstra millimeter i vidvinkelområdet med 16-85 og nå kommer Canon med 15-85 :p

Kanskje det ;) Det er nok mer på grunn av forskjeller i crop. 15-80mm på Canon vil gi det samme som 16-85 på Nikon.

 

Jeg håper at den er optisk på nivå med Nikon sin, og at den prises fornuftig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Heh. Skal megapikselracet bli erstattet (eventuelt supplert) av millimeterracet? Canon lanserer 17-85 standardzoom, Nikon skviser seg til en ekstra millimeter i vidvinkelområdet med 16-85 og nå kommer Canon med 15-85 :p
Håper inderlig at ikke det blir den nye trenden.

 

Det å pine ekstra millimetre ut av vidvinkelområdet på normalzoomer er ikke alltid noe sjakktrekk sånn rent optisk. Jo lenger den strikken tøyes, jo større pleier kompromissene å bli.

 

Her ser det ut som om oppløsningen er ok på papiret, da tipper jeg det går ut over vignettering og evne til å tegne rett.

 

Men det hadde vært artig om jeg tok feil da :)

Lenke til kommentar

Ja, drømmen min om superzoomen 10-310mm er det ennå håp for. For hver millimeter med vidvinkel hiver de på 35mm i teleenden. :thumbup:

 

MTF'ene er til å le av. Det er bra av artikkelfortatter som "advarer" mot å trekke konklusjoner ut i fra de. Det er det flere grunner til:

 

- MTF viser aldri distorsjon, vignettering, field of curvature (i mangel på gode norske ord) og CA.

- MTF viser bare 5 og 10 linjepar per milimeter. "Ordentlige" MTF'er viser både 20, 30 og 40. Sistnevnte brukes mest hos Leica og Zeiss.

- MTF fra Canon er datagenerert og ikke målt. Dette gir i beste fall optikk som kan nå opp mot det vi ser på grafene, men det er sjeldent.

 

 

EDIT 1:Ellers håper jeg at Canon 100mm F/2.8 L USM H-IS kommer i morgen. Spennende at Canon gjør om sin mest populære makro til et objektiv med rød ring ...og "gratis" lens hood :!:

 

EDIT 2: TorVidle, det er ingen umiddelbar fordel å ha størst objektivutvalg. Det blir som regel til at det går lengre tid mellom oppgraderingene. Ja som for eksempel 100-400 IS.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
EDIT 1:Ellers håper jeg at Canon 100mm F/2.8 L USM H-IS kommer i morgen. Spennende at Canon gjør om sin mest populære makro til et objektiv med rød ring ...og "gratis" lens hood :!:

 

Fordi om Canon lanserer en 100 mm f/2.8L IS USM Macro i morgen betyr ikke det automagisk at den eksisterende 100 mm makroen går ut.

Lenke til kommentar
MTF'ene er til å le av. Det er bra av artikkelfortatter som "advarer" mot å trekke konklusjoner ut i fra de. Det er det flere grunner til:

- MTF ...

MTF sier egentlig ikke så mye om skarphet heller. Opplevd skarphet bestemmes bla av oppløsning, som vel er det som måles med MTF, og av kontrast.
Lenke til kommentar
Fordi om Canon lanserer en 100 mm f/2.8L IS USM Macro i morgen betyr ikke det automagisk at den eksisterende 100 mm makroen går ut.

 

Det samme kan vel sies om all optikk som overlapper hverandre. Så får det være opp til Canon hva de finner på. :)

 

Tja,synest det er veldig flott at det kommer feler varianter , det øker valgmulighetene for brukeren, feks hadde det jo vært greit med 2 100mm macro i 2 forskjellige prisklasser,ikke alle har like dyp pengebok eller er villige til å bruke like mye på et objektiv . :hmm:

Valgfriket/valgmulighet kalles det vistnok :cool:

Lenke til kommentar

Ja, for all del. :)

 

799,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6

899,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 II

999,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 USM

1099,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 USM II

1199,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS

1299,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS II

1399,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS USM

1499,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS USM II

1599,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 Hybrid-IS USM

1699,- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 Hybrid-IS USM II

 

:pJada, noen av modellene er fiktive :ph34r:

Lenke til kommentar
Må si jeg er møkk lei av lyssvake f5,6 zoomer fra Canon. De har tydeligvis bestemt seg for at EF-S er for amatører, og vil man ha noe bedre må man ut med 20000,- for en 5D.

 

Akk ja. Jeg bruker jo heldigvis ikke Canon, og får ikke akkurat mer lyst nå.

 

Jepp, det tenkte jeg også i sin tid, og kasserte valget av 40D.

Lenke til kommentar

Dette er bra nytt for Canon-brukere på entry-nivået, selv om det etter mitt syn bare gir en beskjeden oppgradering ift EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM. Vi snakker egentlig om en linse med ubetydelig utvidelse av brennvidden, middels lysstyrke, middels optisk ytelse og middels byggekvalitet. Ikke noe å juble for med andre ord... :no: Det Canon virkelig mangler er en linse i L-serien som dekker gapet mellom EF 17-40 f/4L USM og EF 70-200 f/2,8L (evt 4L) IS USM, f.eks en ny EF 17-60 f/2,8L IS USM. Forhåpentligvis en brennvidde som ville gi et brukbart kompromiss mellom optisk ytelse og pris, samtidig som det ville dekke alt fra arkitektur- til portrettfotografering for EOS 40/50D eiere. Joda, jeg vet at EF S 17-55 f/2,8 IS USM vil være en bra oppgradering fra kit for mange, men skal man først betale "L-pris", så mener jeg man bør kunne forvente L-byggekvalitet også. Går man for EF 24-70 f/2,8L USM (evt EF 24-105 f/4L USM) mister man vidvinkel (ved crop), og tvinges til en dyr 3-linseløsning. Oppsummert bekrefter dette desverre min mistanke om at Canon åpenbart fortsatt ønsker å tvinge proff-/semiproff-segmentet bort fra APS-C-formatet. Og det er kanskje ikke noen god taktikk, for skal man først over på fullformat, vil muligens Nikon D700 m/ G-serie 24-70 og 70-200 linser gi den beste balansen mellom ytelse og pris. Men som alt annet innen foto, er dette selvsagt høyst diskutabelt :cool:

Endret av Dreamshot
Lenke til kommentar
Kan jo kjøpe EF-linser da, de vil jo funke med både fullformat og digital...

Det er bare at de gode koster det hvite ut av øyet ...

 

Tom

 

Så ille er det vel ikke???

 

Canon EF 300mm F4L IS USM 13 995,- Ink. mva

 

Canon EF 100mm F2.8 USM Makro Objektiv 4 927,- Ink. mva

 

Canon EF 200mm F2.8L II USM 6 985,- Ink. mva

 

Dette er noen eks på meget bra optikk til en fornuftig pris, tror ikke andre som Nikon, Sony osv ligger særlig lavere i pris .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...