Gå til innhold

EISA Awards 2009-2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Årets EISA-priser er klare, og mange gode produkter får velfortjent ros.

 

 

 

Les mer

 

 

 

Gode produkter og gode produkter fru Blom!? Med så mange priskategorier skal det vel godt gjøres at noen lager noe som ikke får en pris. Hva er egentlig poenget med disse prisgaloppene?

Lenke til kommentar
At det Novoflex stativet vant en pris sliter jeg faktisk med å forstå. Hva vingler mest av en stol med 3 eller 4 bein ?
Jeg har stussa over det samme.

 

For å fortsette resonnenmentet. Hva vingler mest, en stol med fire bein, hvor det ene er litt for kort, eller en med tre bein? Den med tre bein får fullkontakt med underlaget, mens den med fire ikke får kontakt med det fjerde som blir for kort.

Poenget er at jeg ikke kan skjønne annet enn at et firebeinsstativ blir omtrent umulig å justere for perfekt kontakt med underlaget.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gitt at tyngdepunktet befinner seg mellom beina (høhø) så vil et trebeint stativ alltid være stabilt (det er faktisk en matematisk sikkerhet, siden tre punkter som ikke er på linje alltid spenner ut et plan).

 

Å få fire punkter til å ligge i samme plan er derimot et sant helvete i den praktiske verden.

Lenke til kommentar
Altså - kompetente jurymedlemmer gjør jo ikke saken noe bedre :D
Jeg har fulgt dise prisene over litt tid.

 

Det virker ikke som det ligger tester bak prisene, mer at produkter premieres på grunnlag av spesifikasjoner. Men det er bare et inntrykk jeg har, der kan det hende jeg tar feil.

Trenden går nok og mye i retning av at de premierer det vi kan kalle inovative produkter. Noen ganger litt ukritisk. Superzoomobjektiver av varierende kvalitet er f.eks jurien ofte glad i.

 

Det er heller ikke alltid at "nye" ideer er de beste. Jeg tror forresten ikke firebeinsstativ en ny oppfinnelse, ideen har nok dukka opp flere ganger før i ulik drakt. Men uten suksess. Trolig ikke uten grunn.

Lenke til kommentar

" EISA is the unique association of 50 special interest magazines from 19 European countries."

 

Jeg vil tro produsentene blir premierte etter hvor mye reklame de kjøper hos hvert enkelt magasin. Ikke ulikt et ikke navngitt Norsk HiFi blad jeg en gang i tiden abonnerte på. Men da mitt, mildt sagt elendige bilstereo, ble kåret til "Årets Bilstereo", ble abonnementet umiddelbart oppsagt. Men produsenten av nevnte bilstereo hadde reklame på ca annenhver side i nevnte blad.

Lenke til kommentar

Husk alle sammen at Elkjøp/Lefdal er akkurat like mye vinner av beste fotobok service som Japan Photo. Så det er vel mer selve produsenten, CEWE, som er vinneren. Husk også at Fotovideo har sin Snapfish print service, er det ikke CEWE som leverer de produktene også? Ser mistenkelig likt ut... Da er vel også Fotovideo vinneren innen denne sjangeren, eller hva? :yes:

Lenke til kommentar
Husk alle sammen at Elkjøp/Lefdal er akkurat like mye vinner av beste fotobok service som Japan Photo. Så det er vel mer selve produsenten, CEWE, som er vinneren. Husk også at Fotovideo har sin Snapfish print service, er det ikke CEWE som leverer de produktene også? Ser mistenkelig likt ut... Da er vel også Fotovideo vinneren innen denne sjangeren, eller hva? :yes:

Hehe, ikke heeelt feil hva du sier, men likevel egentlig noe helt annet: Japan Photo ER CeWe og CeWe ER Japan Photo. Det er samme selskap. Så jeg er helt sikkert på att vi har moralisk mer rett for å feire testseieren enn andre, eller ikke? :-)

 

Uansett, var ikke så helt seriøst ment, så som brorparten av de andre postings i denne tråd ikke heller, god kveld!

 

Stephan

Lenke til kommentar

Så Fotovideo har faktisk Cewe som produsent på sin print service Snapfish?! Det så jo så likt ut, men samtidig var det bare gjetting! La oss bare håpe at de blir like flinke på disse produktene som de er ellers da, de ar jo uten tvil de beste utvalget på kamera utstyr samt de mest kunnskapsrike medarbeiderne, så det bør jo gå fint! :new_woot: Kommer Japan Photo til å lage en like stor og bra butikk som Fotovideo/Interfoto i Norge snart, forresten?

Lenke til kommentar
Så Fotovideo har faktisk Cewe som produsent på sin print service Snapfish?! Det så jo så likt ut, men samtidig var det bare gjetting! La oss bare håpe at de blir like flinke på disse produktene som de er ellers da, de ar jo uten tvil de beste utvalget på kamera utstyr samt de mest kunnskapsrike medarbeiderne, så det bør jo gå fint! :new_woot: Kommer Japan Photo til å lage en like stor og bra butikk som Fotovideo/Interfoto i Norge snart, forresten?

Hei Martin, beklager, jeg har ikke sagt ett eneste ord om Snapfish eller andre aktører. Hvis Snapfish ikke uttaler seg hvem som er produsent av bilderne, der har de åpenbart enn grunn og der skal jeg sikkert ikke gjør det heller. Nye store butikk: "Vi evaluerer ulike muligheter" heter det sikkert på korrekt politisk språk .-)

 

Men totalt off topic, det handler Eisa Award her...

 

Stephan

Lenke til kommentar

Det som likevel forundrer meg er at jeg fikk bedre hjelp med fotobok produksjonen hos Fotovideo enn hos Japan Photo. Hos Japan Photo fikk jeg beskjed om "bare å laste ned programmet og ringe kundeservice hvis det var noen problemer". Hos Fotovideo derimot viste de meg et flott eksemplar med profesjonelle bilder tatt av en meget dyktig medarbeider. Han forklarte meg fremgangsmåten og brukte klart mer tid på å forklare hvordan jeg burde gjøre det for å få et godt resultat. I tillegg til at Fotovideo medarbeiderne er best på kunnskap både på kameraer og har klart best utvalg i butikken, ble valget enkelt. Ble rett og slett skuffet av den slappe servicen jeg ble vist hos Japan Photo, det var svært skuffende. :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg har fulgt dise prisene over litt tid.

 

Det virker ikke som det ligger tester bak prisene, mer at produkter premieres på grunnlag av spesifikasjoner. Men det er bare et inntrykk jeg har, der kan det hende jeg tar feil.

 

En saksopplysning:

 

Jeg sitter selv som medlem i EISAs fotopanel, sammen med bl.a. svenske FOTO, engelske Amateur Photographer, franske Le Photographe og andre medlemmer fra 16 europeiske land. I andre juryer/paneler sitter til sammen ca. 50 medlemmer.

 

EISA er den eneste sammenslutning av tidsskrifter som utelukkende baserer sine priser på dokumenterte og grundige tester i medlemsbladene. Vi må sende de andre medlemmene kopi av hver eneste test vi har publisert, og de ferskeste, ennå upubliserte testene må vi dokumentere med kopi av testartikler, måleresultater og testprotokoller. Uten dokumentasjon av testede produkter, kan ikke et produkt nomineres og voteres over. Minst 5 medlemstidsskrifter må ha testet et produkt for å nominere det. Siden alle våre tester publiseres, kan leserne etterprøve prisene ved å følge med på testene. EISAs tester regnes som de grundigste i bransjen, og har høy troverdighet i hele bransjen, nettopp fordi våre priser har så veldokumentert grunnlag.

 

I år var vi samlet fire dager i Wien i juni for å diskutere prisene, og der var gjennomgang av tester på alle de nominerte produktene en stor del av programmet. Før vi kommer fram til vår avgjørelse, gås det flere runder med tøffe diskusjoner, der nettopp de dokumenterte testene blir brukt i argumentasjonen om hvilket produkt som skal stikke av med seieren. Vi har 16 priser i fotopanelet, det er (bevisst) betydelig færre enn andre prisgivere, som har opp til 40 (!) fotopriser. Derfor henger også våre priser høyt.

 

Prisene deles utelukkende ut på bakgrunn av fagmessig bedømmelse av produktene. Faktisk er det en rekke av de produsentene som får priser, som sjelden eller aldri annonserer f.eks. i Fotografi, mens andre gjør det oftere. Flere av våre tyngste annonsører har ikke fått priser.

 

Mvh

 

Toralf Sandåker

teknisk redaktør, Fotografi

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...