Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Den har jo touchskjerm også, men må helt sikkert ikke inn i menyene for å endre fokuspunkt om man ikke vil. Jeg skjønner ikke helt problemet med å ha piltaster i tillegg rent personlig.

 

 

Jeg vil ha dedikert knapper som på E-P1. Ikke rote med menyer. Touchskjerm er ikke noe jeg er begeistret for. F.eks den på mobilen slutter å virke når den blir kald.

 

Dedikerte knapper for hva tenkte du på? Ser ikke ut som denne har noen færre knapper enn EP1?

 

AtW

 

ISO AF Shooting mode osv

 

Det ser nu ut som det blir direkte tilgang på mange funksjoner. To Fn-knapper som man selv kan velg hva man vil ha der, samt at bak pil-knappene ligge sikker iso, AF osv. Det er nok også slik at man kan velge funksjon på pil-knappene. I tillegg er det jo to justeringshjul, så brukervennligheten ser ut til å være på topp.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Jeg har en Olympus E-PL1 og synes mangel på TTL optisk søker er en vesentlig ulempe kontra dslr-kameraet. Til å være sekundærkamera er det helt greit fordi jeg har muligheten til å velge dslr-kameraet de gangene jeg vil ha optisk søker fremfor Olympusens styrker.

Det er mange som tenker slik og punktene de lister opp er gode, men personlig synes jeg de aller beste EVFene i dag er bedre enn de gjennomsnittlige optiske søkerne, i det minste i vanlig lys og forold. OVF har fysiske begrensninger satt av tilgangen til lys, og nettopp derfor er søkerne i dag mye dårligere enn for 30 år siden. Jeg tittet litt på en OM-1 i går på et gatemarked, og sammenlignet med entusiastmodeller som e.g. D7000 er det tydelig at utviklingen har gått i revers. Derfor er jeg ganske optimistisk med tanke på EVF vs OVF: sistnevnte kan kun gjøres marginalt bedre fra i dag, mens EVF har sett og vil se en rivende utvikling.

 

For å si det på en annen måte, OM-D ville om den hadde hatt en optisk søker hatt et betraktelig dårligere bilde enn hva tilfelle er på OM-1 (som ble lansert for 40 år siden), og jeg tør påstå i mange sammenhenger dårligere enn hva en topp EVF kan gi. Men på noen områder vil EVF være dårligere, og det er fair enough at det vektlegges av mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt tett her, men jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener? Shotting mode kan du velge på begge, EP1 har jo ikke noe dedikert iso-hjul? Har du mulighet til å skissere hvilke knapper du tenker på på ett bilde av EP1?

 

AtW

 

e-p1.jpg

 

Denne dukket plutselig opp, midt i alle OM-D ryktene: Voigtländer 17,5mm f0,95...

 

35mm 1.8. Fin fin den, kanskje ikke prisen dog...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Den nyeste EVFen til Sony (på A65/77/Nex7) er svært god. I godt lys vil jeg si den gir bedre opplevelse enn en gjennomsnittlig optisk søker: større, bredere dekningsgrad, mer informasjon.

 

Hvorfor kun i godt lys?

I mørkere lys kompenserer sensoren og da også EVFen ved å øke sensitiviteten, og derfor blir bildet mer digitalt (mer støy). I godt - eller strengt helt vanlig lys er bildet svært lite digitalt.

 

På den annen side: det kan hende man foretrekker et digitalt men lyst bilde foran et organisk med mørkt bilde, som en optisk sensor vil gi. Jeg vet mitt kamera ser bedre i mørket enn meg selv på ISO 3200 og oppover.

Lenke til kommentar

http://www.dpreview.com/previews/olympusEM5/page2.asp

US: $999.99 (Body only)

US: $1099.99 (with M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6)

US: $1299.99 (with M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3.5-6.3)

UK: £1149.99 (with M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3.5-6.3)

Ikke så aller verst pris, hvis det kan levere som forventet.

 

Det har fått plass i prisguiden men ingen priser ennå. Olympus.no har også lagt ut info.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ein litt artig funksjonalitet (frå dpreview si førehandsomtale):

The camera's clever 'Live Bulb/Live Time' modes give a preview of how the image will look during long exposure photography. In these modes, the display on the back of the camera (not the EVF) is updated up to 25 times at pre-decided intervals. In Live Bulb mode, the screen will update however often you've specified (every 0.5 sec, for example), and the exposure will continue for as long as you hold down the shutter button. Live Time is much the same but with the exposure starting with one button press and stopping with a second (allowing use with a remote release), again with a preview of how the exposure is coming along.

http://www.dpreview.com/previews/olympusEM5/page6.asp

post-234873-0-23596800-1328696684_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Jeg har en Olympus E-PL1 og synes mangel på TTL optisk søker er en vesentlig ulempe kontra dslr-kameraet. Til å være sekundærkamera er det helt greit fordi jeg har muligheten til å velge dslr-kameraet de gangene jeg vil ha optisk søker fremfor Olympusens styrker.

Det er mange som tenker slik og punktene de lister opp er gode, men personlig synes jeg de aller beste EVFene i dag er bedre enn de gjennomsnittlige optiske søkerne, i det minste i vanlig lys og forold. OVF har fysiske begrensninger satt av tilgangen til lys, og nettopp derfor er søkerne i dag mye dårligere enn for 30 år siden. Jeg tittet litt på en OM-1 i går på et gatemarked, og sammenlignet med entusiastmodeller som e.g. D7000 er det tydelig at utviklingen har gått i revers.

Det handler blant annet om sensorstørrelse. Jo større sensor - jo større mattskive bør den kombineres med. Stor mattskive gir potensielt videre og lysere bilde som det er lettere å se detaljer på. Detaljnivået er egentlig bare begrenset til diffraksjonen fra objektivet. Ingen av dagens EVF-er er i nærheten av det detaljnivået.

 

At utviklingen har gått baklengs skyldes rett og slett at negativene og deretter sensorene har krympet. Storformat (1900~1930), mellomformat (1930~1970), småbildeformat "fullformat" (1970~2000), APS-C (1995~nå), FT (~2003~nå).

 

Har man kikket i søkeren til et 6x7 cm mellomformatkamera så er en helt annen verden enn det man finner på konsument-speilreflekser i dag.

 

Tilgangen på lys avgjøres av reell blenderåpning. Per i dag synes jeg EVF er såpass begrenset på både dynamikk, oppdateringshastighet, støy og oppløsning at jeg ikke synes det er i nærheten av noen fullgod erstatning for OVF, men det blir nok bedre med årene.

 

Men på noen områder vil EVF være dårligere, og det er fair enough at det vektlegges av mange.

Det bør være en selvfølge at det er greit å vektlegge de egenskapene man selv vil, uansett om det går i favør av OVF eller EVF.

 

Personlig ser jeg god nytte i begge deler, også i framtida. Derfor ser jeg optimistisk på at vi får valgmuligheter i ennå mange år fremover.

Lenke til kommentar

Fekk denne linken av ein kollega:

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuVcD1MN4uxYJ%3Awww.omuser.com%2Fviewthread.php%3Ftid%3D179813+olympus+e-m5+iso+test&cd=8&hl=es&ct=clnk&gl=es&client=firefox-a

 

Eg synest dette ser nesten mistenkeleg lovande ut, men eg ikkje sikker på kor mykje ein eigentleg kan lese ut av desse bileta. (Men eg kan i alle fall seie definitivt at det er betre på ISO 12800 enn E-P3en min...)

Lenke til kommentar

Fekk denne linken av ein kollega:

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuVcD1MN4uxYJ%3Awww.omuser.com%2Fviewthread.php%3Ftid%3D179813+olympus+e-m5+iso+test&cd=8&hl=es&ct=clnk&gl=es&client=firefox-a

 

Eg synest dette ser nesten mistenkeleg lovande ut, men eg ikkje sikker på kor mykje ein eigentleg kan lese ut av desse bileta. (Men eg kan i alle fall seie definitivt at det er betre på ISO 12800 enn E-P3en min...)

Har sett de tidlere - er samme sted jeg linket til som ble stengt (dette er via Google cache).

 

Det er JPEG, og sier nok mer om hvor bra støyreduksjonen i JPEG har blitt.

 

Ser man etter, så forsvinner detaljene jevnt og trutt når ISO øker. Men det er en klar forbedring i forhold til tidligere Olympus kameraer.

Lenke til kommentar

Fekk denne linken av ein kollega:

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuVcD1MN4uxYJ%3Awww.omuser.com%2Fviewthread.php%3Ftid%3D179813+olympus+e-m5+iso+test&cd=8&hl=es&ct=clnk&gl=es&client=firefox-a

 

Eg synest dette ser nesten mistenkeleg lovande ut, men eg ikkje sikker på kor mykje ein eigentleg kan lese ut av desse bileta. (Men eg kan i alle fall seie definitivt at det er betre på ISO 12800 enn E-P3en min...)

Er enig i at det der helt klart er en relativt stor forbedring ja, nesten for godt til å være sant... Etter min oppfatning er til og med ISO 3200 helt kurant nedskalert, til og med 6400 vil jeg kalle brukbart basert på det jeg så der. Til sammenlikning pleier det å være på grensen å presse E-30 opp i ISO 1600. Tydelig at Olympus har gjort en hel del fremskritt med bildeprosessoren sin siden E-P3 i fjor, det hjalp nok også en hel del med en ny sensor.

 

Jo mer jeg ser av dette, jo vanskeligere kommer ventetiden til å bli. April kan ikke komme fort nok. Det er lenge siden jeg har følt et like sterkt "VIL HA"-begjær for et stykke forbrukerelektronikk... :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Lommeboka mi skriker "NEI!" mens resten av kroppen strekker seg lengre og lengre etter E-M5... men tross alt så er det jo billigere enn å gå over til fullformat ettersom jeg allerede har objektiver til 4/3.... dilemmas..

 

-------------------------

 

edit: Helixcameras har lagt ut to full-size bilder tatt med E-M5 (uvisst hvilket objektiv.)

Link1

Link2

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Har sett de tidlere - er samme sted jeg linket til som ble stengt (dette er via Google cache).

 

Det er JPEG, og sier nok mer om hvor bra støyreduksjonen i JPEG har blitt.

 

Ser man etter, så forsvinner detaljene jevnt og trutt når ISO øker. Men det er en klar forbedring i forhold til tidligere Olympus kameraer.

 

Jeg vil vente på høy iso bilder i dårlig lys. Disse er tatt i mye lys og ikke reelle i forhold til når en trenger høy iso. Når kamera blir undereksponert sliter de og bildekvaliteten forringes. Kompansering med høyrer iso medfører mer støy enn bildene vist her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...