Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norsk knivlov - ufattlig irreterende


ViktorBravo

Anbefalte innlegg

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

 

Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

 

Ganske tydelig ikke sant?

Vel det synes jeg ikke. Jeg jobber i forsvaret, og sjøl om jeg egentlig ikke trenger å ha kniv på meg, så har jeg det pga. det gjør mangen ting enklere. Fra å åpne pakker og brev osv til tilberedning av mat. Går dette i unntakene som er beskrivet i paragrafen? Når jeg står ute å fisker i lunsjpausen då er det lov siden det er friluftsaktivitet. Men hvis jeg ikke endå har bestemt meg for å fiske denne dagen, så er det ulovlig?

 

Jeg har en Leatherman Micra (Click) hengende på nøkkelringen. Det er ulovlig også? Bladet på den er jo ikke engang 2cm lang. Eller generellt multitool? Hvis jeg er på vei til en kompis for å hjelpe han med oppussing el. og blir stoppet og ransakt av politiet så faller dette ikke under unntakene.

 

Det er jo ikke sånt at politiet kommer in i vakten og folanger at jeg tømmer lommene mine. Jeg tar ikke med meg kniven i butikken når jeg handler etter jeg er ferdig på jobb bare for å ha sagt det.

 

Jeg er enig med at kniv bør være forbudt å ha på seg hvis den er så og så lang, men lommekniv eller multitool?Please. Du kan skade en person mer med en skrujern en med knivene på de to.

 

Det blir jo latterlig når sånne ting som dette her sjker: Click

 

Kniver er etter min mening fantastiske verktøy både for daglig bruk, og ute i felten. For de som er interresert kniven min er en SOG Flash 2.

 

Beklager for alle grammatikk- og skrivefeil. Jeg gikk på en skole i Tyskland, men prøver så godt jeg kan.:)

Endret av ViktorBravo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

paragrafen gjelder offentlig sted aka på gaten eller tilsvarende steder. hvis du bærer kniv på jobb kan jeg ikke akkurat se at noen kommer til å legge seg opp i dette. dessuten unntas folk som har det som endel av arbeidsantrekket (aka snekkere, trikkere og lignende som må ha det for å kunn egjøre jobben sin) så tror ikke du har noe å frykte.

Lenke til kommentar
Ganske tydelig ikke sant?

Vel det synes jeg ikke. Jeg jobber i forsvaret, og sjøl om jeg egentlig ikke trenger å ha kniv på meg, så har jeg det pga. det gjør mangen ting enklere. Fra å åpne pakker og brev osv til tilberedning av mat. Går dette i unntakene som er beskrivet i paragrafen? Når jeg står ute å fisker i lunsjpausen då er det lov siden det er friluftsaktivitet. Men hvis jeg ikke endå har bestemt meg for å fiske denne dagen, så er det ulovlig?

for å åpne en pakke eller et brev kan man da bruke det meste, kniv, nøkler, saks eller brevåpner(sikket mer også som jeg ikke kommer på i farta.

har du ikke tilgang på kjøkkenkniver der du tilbereder maten din?

å ha en kniv under fisking er jo et must, det gjr iallefall avlivning og sløying av fisken enklere en å bruke tommelen, og det er vel fritidsaktivitet så ser ikke neproblem

 

Jeg har en Leatherman Micra (Click) hengende på nøkkelringen. Det er ulovlig også? Bladet på den er jo ikke engang 2cm lang. Eller generellt multitool? Hvis jeg er på vei til en kompis for å hjelpe han med oppussing el. og blir stoppet og ransakt av politiet så faller dette ikke under unntakene.

ja strengt tatt er det ulovlig å bare ha den hengende der vil jeg tro, men om du blir tatt for det tviler jeg på. du har den med deg bevist eller så kan det vel betraktes som grovt uaktsomt å ha den hengende på nøkkelknippe, og du kan nok bruke den til legemeskrenkelse uten større problemer.

vis du har med deg et multitool/kniv/eller et lignende skarpt redskap på vei for å hjelpe en kamerat med å fikse huset eller lignende så bæres utstyret for å gjøre areid og er da selvfølelig under unntaket.

 

Det er jo ikke sånt at politiet kommer in i vakten og folanger at jeg tømmer lommene mine. Jeg tar ikke med meg kniven i butikken når jeg handler etter jeg er ferdig på jobb bare for å ha sagt det.

vis politiet kommer mens d er på jobb i vakten så blir det nok godtatt at du bruker den i arbeidsammenheng, iallefall et multitool vil jeg tro(siden pc teknikere slipper unna med det bør vel du og :p)

 

Jeg er enig med at kniv bør være forbudt å ha på seg hvis den er så og så lang, men lommekniv eller multitool?Please. Du kan skade en person mer med en skrujern en med knivene på de to.

et skrujern vil vel gå under: "eller et lignende skarpt redskap" i lovteksten vis du ikke kan komme med en grei grunn til at du skal gå med en skrutrekker ned hovedgata eller lignende.

vis du kommer bak noen som ikke vet du er der med en kniv på 2cm så kan man få til endel skade med den, kke like lett som en større kniv eller et lignende skarpt redskap men det går.

 

Det blir jo latterlig når sånne ting som dette her sjker: Click

ja det er latterlig når slike ting skjer, men man vet ikke hvorfor dette skjedde. jeg er enig i at det var dårlig bruk av sjønn(eller hvordan det staves) fra politiets side og drøy overdrivelse åslenge mannen på glattcella. men for alt vi vet(siden det ikke står noe i saken) så kan det ha ringt inn en hysterisk person til politiet og sagt det satt en gammel man med kniv som oppførte seg aggresivt. ikke vet vi.

Kniver er etter min mening fantastiske verktøy både for daglig bruk, og ute i felten. For de som er interresert kniven min er en SOG Flash 2.

 

Beklager for alle grammatikk- og skrivefeil. Jeg gikk på en skole i Tyskland, men prøver så godt jeg kan.:)

ja kniv har absolutt sine bruksområder, tingen er jo egentlig veldig enkel. Jeg tolker loven dit at vis du har en saklig grunn til hvorfor du går med en kniv eller et lignende skarpt redskap så vil "bevæpningen" være gyldig etter loven.

dog vil jeg si at den kniven du viser til kanskje kan bli sett på litt skeptisk vis du sier nei den er så grei å ha til å åpne pakker på jobb. vil påstå at 2cm bladet på den lille leathermanen din kanskje lettere kan forklares slik ;)

Lenke til kommentar
dessuten unntas folk som har det som endel av arbeidsantrekket (aka snekkere, trikkere og lignende som må ha det for å kunn egjøre jobben sin) så tror ikke du har noe å frykte.

 

Dette er feil -- ingen er unntatt.

Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Neida. Ingen er untatt. :roll:

Lenke til kommentar

Jobber på et lager, og har alltid en leatherman (normal størrelse, ikke mini) og en kniv av type "tapetkniv" liggende i sidelommen på buksen. I teorien er vel dette nok til at politiet kan stoppe meg og det som videre følger, men det er vel ikke noe de gjør i praksis? Regner med at de utviser skjønn og kun bruker denne paragrafen dersom noen oppfører seg truende med kniv, løper rundt på gaten og vifter med den og lignende.

 

Edit: Ikke stoppe meg mens jeg er på jobb selvsagt, men for eksempel når jeg tar bussen hjemover.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Jeg husker nar jeg var i tenaarene sa gikk jeg rundt med leatherman greia hele dagen hele sommeren..

Den generelle regelen med alt her i verden er at politiet lar deg som regel vaere i fred hvis de ikke har noen grunn til a snakke med deg.

Dvs at du kan i teorien ga rundt med kniv sa lenge du ikke gjor noe galt.

 

Personlig ville jeg ikke gjort det, fordi jeg har aldri behovd en kniv i hverdagen, og det tror jeg ikke du gjor heller. Det finnes andre ting man kan bruke og beholde hjemme..

Lenke til kommentar
den situasjonen trådstarteren beskriver er jo nettop et av unntakene.

 

Du er upresis og dermed snakker dere forbi hverandre. Som krikkert skriver er det situasjoner som er unntatt, ikke "folk". :)

Uten "folk" tror jeg det hadde blitt dårlig med slike situasjoner.

Jeg tror de fleste har forstått at man ikke kan gå rundt i byen med en kniv man ikke trenger der og da bare fordi man liker å fiske eller er flisespikker av yrke.

Lenke til kommentar
Dvs at du kan i teorien ga rundt med kniv sa lenge du ikke gjor noe galt.

Personlig ville jeg ikke gjort det, fordi jeg har aldri behovd en kniv i hverdagen, og det tror jeg ikke du gjor heller. Det finnes andre ting man kan bruke og beholde hjemme..

Hei :)

Selv går jeg gjerne rundt med 2-3 kniver i en skulderbag av typen http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13062. Det er sikkert ulovlig og annet, men jeg finner kniv å være et så nyttig redskap at jeg ser ingen grunn til å slutte med denne vanen, men jeg er enig med trådstarter at det å oppbevare en kniv på offentlig sted ikke bør medføre konsekvenser.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel egentlig om det avgjørende i det enkelte tilfelle er om det kan påvises en aktverdig grunn til å bære kniven eller om det er tilstrekkelig at kniven bæres ifbm. arbeid eller friluftsliv selv om noen slik grunn ikke foreligger. Mao.: Er "arbeid" og "friluftsliv" selvstendige unntak eller er de bare illustrerende eksempler på typesituasjoner hvor aktverdig grunn ofte foreligger? Emm. er det den sistnevnte forståelse som er mest nærliggende. Den praktiske betydningen av spørsmålet er uansett ikke all verden.

 

Anyways: Jeg tror det var KVTL eller Gaidaros som for en tid siden refererte fra en del underrettsdommer om denne straffebestemmelsen. Domstolene synes å være oppsiktsvekkende strenge mht. hva som er tillatt og ikke. Det er imidlertid et poeng at den strenge praksis etter hva jeg husker var fra Oslo tingrett. Jeg vil anta man i distriktene har et sunnere forhold til det å bære kniv all den tid voldskriminaliteten der ikke har samme karakter og omfang.

 

Så hva skal en gjøre? Det er klart nok et behov for å gripe inn mot lugubre personer som bærer kniv. Å skulle tillate f.eks. en leatherman til hverdagsbruk er vanskelig siden enhver tvilsom type derfor vil kunne bære slik kniv lovlig. Blir en slik fyr pågrepet med kniv, sier han bare at kniven er ment brukt til epleskrelling eller annet praktisk småarbeid. Så må politiet la ham gå. Dette er klart nok lite ønskelig.

 

Problemet er imidlertid at mens det stort sett er i hovedstaden det er viktig å tenke på dette, skal loven gjelde likt overalt i landet. Mer presist er denne bestemmelsen et eksempel på hvor vanskelig det kan være å trekke grensen mellom det straffbare og det straffrie. På den ene side vil man ikke ramme det som ikke bør rammes, dvs. lovlydige folk som aldri vil finne på å bruke kniven til vold, mens man på den annen side vil ramme dem som bærer kniv nettopp med vold for øye.

 

Personlig mener jeg vanlige menneskers frihet må veie tyngre enn ønsket om å redusere bevæpningen i gatene. Jeg skal pokker ta ha meg frabedt å få bot bare fordi jeg f.eks. har glemt en tapetkniv i lommen før jeg stakk ut en tur eller fordi jeg f.eks. stikker på kino rett etter en skogstur uten først å ha dratt hjem og lagt fra meg tollekniven. Likeledes vil jeg bære en kniv til praktiske formål som epleskrelling og blyantspissing uten å bli stemplet som kriminell av den grunn.

 

At flere skumle typer vil bevæpne seg med kniv og bruke slike praktiske formål som påskudd, får da bare være. Det er prisen vi må betale.

 

Er det så viktig å unngå slik bevæpning, får man heller utforme loven bedre: Man kunne evt. innta i loven et vilkår om at det bare er lov å bære kniv så fremt det ikke finnes noen holdepunkter for at kniven er tenkt brukt til straffbare handlinger - da får man lettere luket ut de bevæpnede gjengmedlemmene o.l. mens vanlige folk slipper unna straffebudet. Men jeg skal erkjenne at et slikt kriterium er noe betenkelig.

Lenke til kommentar

jeg har ca 13-14 kniver med meg til og fra jobb hver dag, jeg slutter i 23 tida på kvelden, og er som regel alltid små full når jeg går gjennom gågata i byn hver kveld. med mye folk og barer.. skulle likt å blitt stoppa av purken en gang og sagt jeg var på vei hjem fra jobb :p , ( lurer på hva de kunne ha gjort..

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke så hardt om denne loven egentlig. Går selv med Leatherman squirt på nøkkelknippet og en Benchmade 530 ligger i jakken hele tiden. Litt pussig at vær gang jeg glemmer kniven, så får jeg alltid bruk for den.. Den er jo så nyttig! Bedre å ha, å ikke få bruk for - enn å ikke ha, å få bruk for, det sier nå jeg. Tviler på at politiet deler den meningen med meg da :roll:

 

Den loven er vel her for og forhindre at alle går rundt med kniv. Går du med kniv fordi du trenger det, så kjør på, jeg bryr meg ikke. Sitter du å trikser med balisong'en på kjøpesenteret, så er det klart det bør få konsekvenser. Om det hadde vært lovlig å gå med kniv så ville vel alle (gutter værtfall) gjort det? (det er jo "kult") Da hadde vi vel fått en bra økning voldsepisoder med kniv (ustabil ungdom, fulle folk..), samt mer uhell. Da har vel skolen blitt en av de farligste plassene å oppholde seg på. Samt ute på byen.

 

Så går vel ikke politiet rundt å ransaker folk helt tilfeldig heller. Sålenge du er litt forsiktig med hvor og når du trekker kniv, å ikke brøler å skriker i det du flår en pappeske i filler på posten, så er det vel liten sjanse at du blir "tatt"

 

Tenker bare høyt nå

Lenke til kommentar

Sneakydecoy: Du sier du ikke bryr deg noe særlig om denne loven. Samtidig sier du at du selv går med kniv, antagelig uten noen aktverdig grunn. Dermed har du beveget deg innenfor det som er straffbart, og jeg tenker nok du bryr deg den dagen du bøtelegges av onkel politi.

 

Spørsmålet er heller ikke hvorvidt politiet kan ransake deg, men hva konstabel kan gjøre dersom han blir klar over at du har kniv - om han kan gi deg forenklet forelegg eller om han må la deg gå. Om kniven er oppdaget ved ransakelse eller bare ved tilfeldig iakttagelse spiller ingen rolle.

 

coax: At kriminelle vil gå med kniv uansett om det er straffbart eller ikke, stemmer sikkert til en viss grad, men det er da ikke noe argument for at de skal få lov til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...