Gå til innhold

Junifest 2009 - HelenaN - 50mm


Anbefalte innlegg

Bruker: HelenaN

Utfordring: Bruke 50mm.

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Canon 5D + 50mm fast optikk

Tilleggsutfordringer: Nei

 

Jag behöver lära mig finna motiv i vardagen, och hur man tar bra bilder när vädret är dåligt och ljuset "fel". Nu är jag lite av en "fint väder"-fotograf och det vill jag ändra på. :)

 

Planerar att mest använda 50mm, men det blir kanske några bilder med 35mm också.

 

Det här är första gången jag deltar i en utfordring och jag tror att det kan bli intressant och lärorikt. Jag ska försöka ta en bild varje dag, men det kanske blir vanskligt, så jag väljer Pingle så här första gången.

 

(Hoppas det är OK att jag mest skriver på svenska.)

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Tom! Fint det.

 

Kanske borde säga att jag och sambon bor i Trondheim, ifall någon lurer på varför jag är på ett norskt forum. :) (Jag har för mig att det stod under brukernavnet förut, men jag kanske husker feil.) Jag pleier å vara med på fototräffarna här, men har inte varit så aktiv på forumet.

Lenke til kommentar
Hei Randi! Å, så du har skaffat dig en 50D nu!? Det blir säkert toppen. Jag ser fram emot dina junifest-bilder. Nytt objektiv också?

Själv har jag 450D och 5D. Att mest bruka 5D och 50mm ska bli en spännande utfordring.

Har mange bra objektiver, men kunne ikke kjøpe 5D for de passer ikke den. Blir nok ingen bra bilder i starten tenker jeg, så det blir Juni-fest-øve på meg. :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

1. juni:

 

Även om jag er Pingle kan jag jo pröve og få tatt et bilde per dag. :)

 

Samboern og jeg hade planert en fin utflukt, men så ble han syk. Jeg tog en tur längs Nidelva istedet, men hade ingen riktig inspiration idag, så det blev kun 10 bilder. Her er et:

 

post-178020-1243887802_thumb.jpg

 

EXIF: 1/160, f/2, 50mm, ISO100.

 

 

EDIT: Jag hade först lagt upp en bild av en ros, men samboern syntes detta bildet er bedre, så jag bytte.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Fine "kunst-statuer" det der, Helena...og flotte kontraster, likte fargene og skyggene. :yes:

RandiA

 

Takk Randi!

 

 

Flott bilde, men jeg tror det kunne vært enda bedre med lang lukkertid.

 

Takk, det var ett bra tips. Jeg bruker normalt ikke stativ, men får kanske ta och testa det framöver.

Lenke til kommentar

Oj, takk för alla snälla kommentarer! Det hade jag inte väntat mig. Nu får jag nästan prestationsångest... Jag har bara haft DSLR i ett år och är ganska ojämn, så ha inte alltför höga förväntningar på kommande bilder. :) Det kan säkert bli lite mer blandade motiv också, men nu när vädret är så här dåligt håller jag mig till naturmotiv, eftersom de finns nära.

Lenke til kommentar

3. Juni:

 

På platsen där jag tog gårdagens bild finns det flera tänkbara motiv, så jag kommer nog att återkomma dit flera dagar nu när det regnar mycket.

 

Solen kom fram ett ögonblick och då tog jag denna bild (borde kanske ha brukt en mindre bländare):

 

post-178020-1244027954_thumb.jpg

 

EXIF: 1/1250, f/5.6, ISO 400, 50mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...