Gå til innhold

Microsoft saksøkes for Windows Update


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er patenttroll ganske utbredt borte i statene. Folk som sitter med en hel haug ubrukelige patenter som ofte er veldig generelle og ikke er i noen praktisk bruk. Så venter de og finner seg et stort firma som de klarer å beskylde for å ha "stjålet" patentet. I en rettstvist håper de på at selskapene går med på en "settlement" for å slippe en lang og ressurskrevende rettsak. Selve rettsaken, om det store selskapet vinner, koster ofte millioner i advokater og tapt arbeidstid, en settlement adskillig mindre. Slik får de fortsette sin nærmest svindlervirksomhet i det uendelige.

Lenke til kommentar
går ikke disse restsakene ut over utviklingen av resten av programvaren også ?

 

jeg tror i hvertfall at det forsinker utviklingen slik at vi må vente lenger på windwos8, samtidig som folk klager på hvor dårlig Windows er.

I motsetning til mindre selskaper som kan risikere å bukke under pga tullete patenttrusler, så har Microsoft i det minste ressurser til å forsvare seg.

 

Jeg klarer ikke å synes altfor synd på MS siden de selv støtter softwarepatenter, og eier en rekke tullepatenter selv :thumbdown:

 

Men på generelt grunnlag er jeg motstander av softwarepatenter.

Lenke til kommentar

Tja, nå får vel Microsoft smak litt på sin egen medisin. Med det sagt så er programvarepatenter (og patenter i seg selv) svineri som hindrer innovasjon.

 

Jeg HATER programvarepatenter på et generelt grunnlag.

Og likevel sverger så mange til Microsoft sine produkter...

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Ikke lenge til noen får gjennom en patent på å puste, slik at vi må betale avgifter for å få lov til å puste :roll:

 

 

Nå er det vel ikke så morsomt for innovatører heller da, hvis de mister den eneste beskyttelsen ideene deres har(patent)

 

Med det sagt, så er det mye dårlige patenter der ute. Systemet er ikke perfekt.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke så morsomt for innovatører heller da, hvis de mister den eneste beskyttelsen ideene deres har(patent)

Opphavsrett (eng: copyright) gir også beskyttelse for dataprogrammer. Svært mange utviklere og softwareselskaper mener dette er tilstrekkelig beskyttelse.

 

Forskjellen er at her må opphavsretthaveren faktisk skape et skikkelig produkt, istedenfor å bare patentere en i mange tilfeller banal idé.

 

Slik jeg ser det fins det en rekke firmaer (særlig i USA men også andre steder) som ikke skaper en verdens ting, men bare kjøper opp tvilsomme patenter og prøver å vinne raske penger ved å true seriøse software-selskaper, ofte i out of court settlements.

 

Såklart, opphavsrett beskytter ikke mot at andre kan lage liknende produkter, men det krever mye arbeid. Det er ikke trivielt å lage f.eks. en Microsoft Office eller Photoshop-klone fra scratch selv uten et eneste patent bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...