Gå til innhold

Her er AM3-hovedkortene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt offtopic men ser 2 stk har 4-pins strøm til CPU og 2 stk har 8-pins. Noen som vet hvorfor?

 

Er bare 790GX fra msi som ikke har 8 pin, de har som regel lokk eller kopp over 4 av dem. du ser det hvis du ser nøye ;).

 

Er ikke noen probs å kjøre 4 pin.

 

Grunner til å kjøre 8 pin.

1.\ bare for å lage ny standard.

2.\ få mindre spenningstap, men dette kunne vært gjort enkelt med tjukkere leder på 4 pin.

Lenke til kommentar

Det som er så utrolig latterlig med den nye plattformen er hvis man skal kjøre en hastighet over DDR3 1066, så kan man kun kjøre med TO ram-moduler.

 

Har man tenkt å kjøre brikkene på DDR3 1333mhz så kan man bare kjøre med to brikker. Minnekontrolleren i prosessoren støtter flere brikker og opp imot 8 gb(som prosessorene støtter på papiret)hvis man kjører de på den laveste hastigheten som er 1066 mhz.

 

Kilde: http://hardwarezone.com/articles/view.php?cid=2&id=2803

Lenke til kommentar
2.\ få mindre spenningstap, men dette kunne vært gjort enkelt med tjukkere leder på 4 pin.

Lederne klarer nok mer strøm (ampere) enn i dag, men det er ofte risiko for et større spenningsfall i kontaktene. Det kan i verste fall smelte plasten i pluggene og gi brannfare. Sånt kan hjelpes på med større plugger og kontaktflater med gull.

 

Nyttig informasjon her. Kunne tenkt meg å vite litt om de nye AM3-kortene med nVidia-chipset på også. Men de er kanskje ikke støtte for DDR3 på..?

AM3 betyr at det være DDR3.

Lenke til kommentar
Nyttig informasjon her. Kunne tenkt meg å vite litt om de nye AM3-kortene med nVidia-chipset på også. Men de er kanskje ikke støtte for DDR3 på..?

AM3 betyr at det være DDR3.

 

Stemmer det! *flau* Tenkte ikke over det jeg. Har sett blant annet Asus sine nye M4N72-E hovedkort som skal støtte AM3-cpuene og har nForce750a SLI chipset. Men de er ikke DDR3 på, de bare støtter selve CPU-en.

Lenke til kommentar

Det er vel 6 SATA på kortene, utenom Gigabyte sitt som har 10.

 

EDIT: La like godt til litt informasjon om s-ATA tingen med Gigabyte

Another remarkable thing about Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P is 10 Serial ATA-300 ports turned parallel to the board. Six of them are implemented in a standard way via the SB570 South Bridge, while the other four are delivered by JMicron controllers. The ports connected to the chipset South Bridge support RAID 0, 1, 0+1 and 5, while the additional ports can only work as RAID 0 or 1.
Endret av Bjornivar
Lenke til kommentar
Det som er så utrolig latterlig med den nye plattformen er hvis man skal kjøre en hastighet over DDR3 1066, så kan man kun kjøre med TO ram-moduler.

 

Har man tenkt å kjøre brikkene på DDR3 1333mhz så kan man bare kjøre med to brikker. Minnekontrolleren i prosessoren støtter flere brikker og opp imot 8 gb(som prosessorene støtter på papiret)hvis man kjører de på den laveste hastigheten som er 1066 mhz.

 

Kilde: http://hardwarezone.com/articles/view.php?cid=2&id=2803

 

Kan dette stemme? Da betyr det jo ganske greit at det blir AM2+ og 940 på meg likevel. 8GB er et krav, og om DDR3 RAM'en må kjøre på 1066MHz så er det jo minst like greit å kjøpe DDR2-RAM til (nesten) halve prisen av DDR3 og som kan kjøre på 800-1000 MHz ... Diff'en på 800MHz DDR2 og 1066MHz DDR3 er så vidt jeg har skjønt i de fleste situasjoner fordel DDR2. (Rent bortsett fra strømforbruk) Jeg hadde egentlig håpet på 1600MHz på DDR3 RAM'en for at det skulle være verdt å gå for DDR3. Får vel mer informasjon i løpet av de nærmeste dagene om hva som er mulig og ikke...

Lenke til kommentar
Det som er så utrolig latterlig med den nye plattformen er hvis man skal kjøre en hastighet over DDR3 1066, så kan man kun kjøre med TO ram-moduler.

Ser ikke noe latterlig ved det, selv om jeg skjønner at det kan virke slik på overflaten. Erfaringsmessig oppgir AMD ganske konservative tall, så jeg regner med at man kan komme et godt stykke over nevnte verdier ved overklokking. Det at flere brikker reduserer klokkefrekvensen har lenge vært en kjent "ulempe" ved selve minnestandarden, og har liten sammenheng med design-avgjørelsene som ligger bak den enkelte plattform.

 

Begrensningen ligger nemlig i det paralelle grensesnittet, og alle hovedkort med støtte for mer enn én brikke pr kanal blir berørt av denne. Faktisk er DDR3 den første minnestandarden som isolert sett skalerer bra nok til at *grensesnittets* begrensninger blir tydelige. Ved høye frekvenser blir tidsmarginene veldig små, og når man legger til flere brikker så forringes signalkvaliteten. For å komme utenom dette problemet må man enten fjerne eller la være å bruke to av minneslottene, om man skal ivareta kompatibilitet med eksisterende standarder. I et point-to-point-grensesnitt har kontrolleren "direkte" tilgang til alle minnechipene, mens den i paralelle grensesnitt må veksle mellom modulene, som altså må dele på de samme signalbanene. Signalkvaliteten forbedres på andre måter hvis man lodder chipene direkte på hovedkortet, men det ville vel vært lite gunstig. Både point-to-point-kobling og direkte pålodding av chiper benyttes derimot på grafikkort, og det forklarer hvorfor GDDRx skalerer til betydelig høyere frekvenser.

Lenke til kommentar
Det som er så utrolig latterlig med den nye plattformen er hvis man skal kjøre en hastighet over DDR3 1066, så kan man kun kjøre med TO ram-moduler.

Det er forøvrig ikke noe særegent for AMD

 

Man finner lignende begrensning på Intel socket 1366/i7, "one DIMM per channel only" ved bruk av raske DDR3 brikker, dvs. man kun kan bruke 3 av 6 minnesloter (fyller man alle slot'ene vil hastighet automatisk reduseres)

 

(illustrasjon)

post-10740-1234278413_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror Simen1 er litt firkantet her :)

 

Strømforbruk er det samme som effekt - over tid.

Ergo er det ikke så galt å snakke om strømforbruk.

 

[Kverulere]

Effekt er jo bare et øyeblikksbilde. Dersom man ser på CPU-er, så vil strømforbruket være mer interessant enn effekten, dersom man tenker effekt=maks watt og strømforbruk = gjennomsnittlig watt/time (Wh) :)[/Kverulere]

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Mulig det kan oppfattes firkantet, men jeg synes det er på sin plass å stramme opp språket når det er i ferd med å flyte ut. Snart vet jo ikke folk forskjell på avstand og hastighet (km og km/t). En lignende utsklidning er i ferd med å skje om "strømforbruk".

 

Noen enkle oppgaver til dere:

Strøm måles i ampere. Strømforbruk måles i ?

Spenning måles i volt. Spenningsforbruk måles i ?

Effekt måles i watt. Effektforbruk måles i ?

Energi måles i Joule eller kWt. Energiforbruk måles i ?

 

Hint: Med forbruk menes nok antall av noe per tidsenhet.

Lenke til kommentar

Energi kan måles i kalorier også, men antar du vil ha SI-enheter, noe du burde ha satt som krav :p

(Edit: kWt er vel ikke SI, btw - så da funker kalorier også. Ingenting måles faktisk i kWt - men i Wt/Wh - at man oppgir antall tusen (k) er en annen tring ;))

 

Hva vil du med disse oppgavene? PS: En enkel "leksjon" på enkle(re) finnes i den gamle guiden min - link i signatur.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...