Gå til innhold

Nikon lanserer normalobjektiv i DX-format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har savnet en f1.8 ekvivalent på dx formatet.

I de hine hårde dager hvor man måtte levere inn filmruller for å få de fremkalt, satt nikons 50mm f1.8 mer eller mindre klistret på kameraet mitt. Ved overgang til dx ble det for trangt, og solgt. (Tapte 200,- på 2 år)

Jeg er meget fornøyd med dette objektivet, og satser på at de optiske kvalitetene er sammenlignbare med "the nifty fifty" for da blir det innkjøp.

Og til alle dere som hyler på FX optikk, ta dere en bolle.

Lenke til kommentar
2190 kr? Det håper jeg er mer villedende enn veiledende. 50mm f/1,8 koster jo bare 970 kr og jeg vil tro at det både er dyrere å produsere (pga fullformat) og har et mindre prissensitivt publikum (fullformatbrukerne).

 

Regner med at prisen på disse to konvergerer på sikt.

 

AFS fordyer jo en del da. Tipper utsalgsprisen ligger under 2000 kroner.

Lenke til kommentar
2190 kr? Det håper jeg er mer villedende enn veiledende. 50mm f/1,8 koster jo bare 970 kr og jeg vil tro at det både er dyrere å produsere (pga fullformat) og har et mindre prissensitivt publikum (fullformatbrukerne).
50 mm er faktisk noe av det billigste man kan lage.

 

Når det blir noe særlig kortere blir brennvidden kortere enn registeravstanden (som er 40-noen mm for de fleste produsentene som har fatninger basert på 35mm-film), og man må til med retrofokusdesign for å få den ønskede brennvidden. Det gjør konstruksjonen dyrere.

Lenke til kommentar

Angående metal mount, sakset fra nikon usa's sider

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G Major Features

 

* DX-format, normal single-focal-length lens with 35mm focal length (picture angle is equivalent to a focal length of 52.5mm in FX and 35mm formats)

* Large maximum aperture of f/1.8

* Silent Wave Motor (SWM) ensures smooth AF operation

* High-performance optical system with aspherical lens delivers superior reproduction capability

* Compact, well-balanced design when attached to small SLRs

* Two focus modes available – M/A (manual-priority autofocus) and M (manual focus)

* Metal mount

* Natural blur effect thanks to seven-blade rounded diaphragm

 

 

Nest siste punktet som er interessant der

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...