Gå til innhold

Krever alternative nettlesere i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du trenger en nettleser for å i det hele tatt komme på internett, har jeg en bedre løsning som ikke gjør det like komplisert:

 

Internet Explorer v9 er satt som standard. Denne ligger på Windows installasjonsplaten. Dersom man ønsker å fjerne nettleseren når behovet melder seg, burde man kunne gjøre dette enkelt og smertefritt. Dersom man ved uhell klarer å gjøre dette før man har installert en alternativ nettleser, kan den reinstalleres fra installasjonsplaten.

 

Det er til dels dette Apple opererer med ved bruk av iLife.

Lenke til kommentar

Eller hva med denne: IE er installert som standard. Vil du bruke noe annet laster du ned og installerer. Vil du ikke bruke IE, så lar du være å trykke på IE-ikonet.

 

Jeg syns ærlig talt EU er litt på jordet her, og uansett er det oss forbrukere som må svi uansett.

Lenke til kommentar

Å inkludere software fra alle og enhver (og det finnes så mange nettlesere at de neppe kunne inkludert alle), gir bare mer bloat og er en uting.

 

Hva med å tilby disse nettleserne (og mediaplayere, mailprogrammer, osv..) via f.eks Windows Update? Så kan brukeren plukke det han/hun trenger etter installasjon. Microsoft bør absolutt ha ressursene til å tilby sin egen "pakkebrønn", som de fleste linuxdistroer har.

Litt mer "trusted sources" for Windows-programvare ville vel absolutt ikke vært noen uting..

Lenke til kommentar
Å inkludere software fra alle og enhver (og det finnes så mange nettlesere at de neppe kunne inkludert alle), gir bare mer bloat og er en uting.

 

Hva med å tilby disse nettleserne (og mediaplayere, mailprogrammer, osv..) via f.eks Windows Update? Så kan brukeren plukke det han/hun trenger etter installasjon. Microsoft bør absolutt ha ressursene til å tilby sin egen "pakkebrønn", som de fleste linuxdistroer har.

Litt mer "trusted sources" for Windows-programvare ville vel absolutt ikke vært noen uting..

 

Greit nok, men er dette noe EU skal tvinge MS til å legge inn i operativsystemet?

Lenke til kommentar
Greit nok, men er dette noe EU skal tvinge MS til å legge inn i operativsystemet?

 

EU har (såvidt jeg har fått med meg, uten at jeg har lest meg opp på det selv) ganske klare regler som går på at man ikke får lov å utnytte et monopol (operativsystemer) til å skaffe seg en fordel på et annet område (nettlesere).

 

Da får det være opp til Microsoft å finne en løsning så de kan selge produktet sitt uten å bryte loven.

 

Om EU har rett eller ikke må være opp til de som har stemmerett og mulighet til påvirkning i EU-systemet.

Lenke til kommentar

EU er på jordet. Jeg er ikke spesielt stor fan av IE selv, men syntes ikke EU er rettferdig her. Skal Microsoft gå med på dette, burde tilsvarende krav komme til Apple i OS X og samtlige Linux distribusjoner med Window Manager installert.

 

Edit:

Apple har kanskje ikke Monopol med Safari, men OS X er likefullt "bundlet" sammen med operativsystemet, på link linje med IE i Windows.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

MS har rett i underkant at 90% markedsandel på desktop, Apple nærmer seg 10% mens linux har 1-2% fordelt på over 300 distroer. Ikke så mye tvil om hvem som er monopolisten da vel ;)

 

Hvordan er det på telefoni igjen? Du regnes som en 'dominerende aktør' hvis du har over 25% markedsandel? Et stykke igjen til Apple eller linux kan bli pålagt tiltak med andre ord.

 

 

 

En browser må man jo ha så det er ingen løsning å levere windows uten IE. Må vel legge til FF og Chrome og så gi brukeren et valg mellom de første gang man trenger en browser...

Lenke til kommentar
EU er på jordet. Jeg er ikke spesielt stor fan av IE selv, men syntes ikke EU er rettferdig her. Skal Microsoft gå med på dette, burde tilsvarende krav komme til Apple i OS X og samtlige Linux distribusjoner med Window Manager installert.
Linux-distribusjoner har pakkesystem som lar deg installere andre browsere.
Lenke til kommentar

Jeg ser helt ærlig ikke problemet med å bundle IE inn i Windows.

Windows tilbyr sitt eget operativsystem, og bør kunne inkludere de programmene de ønsker .Ingenting hindrer en bruker i å bytte over til FF eller Opera. Personlig liker jeg ikke IE, men det plager meg ikke at det ligger tilgjengelig i operativsystemet.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke en browser før man har internett. Og Microsoft kan ikke legge til alle browsere i installasjonen. Er jo mange som bruker Opera også. Og sikkert en del andre browsere.

 

Eneste jeg kan komme på ikke har bredbåndsoperatør som kan sende ut en cd med browsere er arbeidsplasser og folk som bruker universitetslinjer. På arbeidsplasser er det nok en IT-administrasjon som kan fikse det, og det samme ved universiteter.

Lenke til kommentar
jeg syns nå EU blander seg for mye. vi forbrukere klarer fint selv å laste ned og innstallere andre nettlesre selv. har ikke EU annet viktigere å tenke og bruke tid på.
Nei vi klarer ikke det. Tallene er krystallklare, den dårligste nettleseren på markedet har 60-70% markedsandel.

 

Du og alle andre betaler hver dag for dette, men kostnaden er skjult. Den mest opplagte kostnaden er at MS skal ha tilbake pengene for utviklingen av IE, uten at du som forbruker har mulighet til å slippe å betale. Penger som i et fungerende marked i større grad ville havnet hos Opera Software istedet, og gitt Norge en ny stor teknologibedrift. Det ville gitt deg et bedre arbeidsmarked, høyere lønn, bedre programvare. Du taper på det, og EU er den eneste instansen i verden som taler dine interesser. På tide å vise litt takknemlighet.

Lenke til kommentar

Tror det er på sin plass med noen fakta om konkurranserett her. Dette er lovregler som gjelder i Norge, EU og de fleste land som Japan, Korea og etter som jeg vet USA.

 

1. Bundling (sammenbinding av produkter) er fullt lovlig på generelt grunnlag.

2. Dersom du er dominerende aktør (har markedsdominans) så er ikke bundling lovlig dersom dette brukes til å skaffe seg fordel (markedsandeler, markedsdominans) i et annet marked.

 

Hensikten er å unngå at aktører som klarer å bli dominerende aktør i et marked skal kunne bruke denne posisjonen til å få særlig konkurransefordeler i nærstående markeder, og på den måten hindre eller sterkt redusere konkurransen.

 

Så Apple som ikke er dominerende aktør kan da bundle hva de vil. Microsoft som er dominerende aktør, kan også bundle, men de må gjøre det på helt spesifikke måter som ikke hindrer/påvirker konkurranse i nærstående marked til OS-markedet med grunn i deres dominerende stilling i OS-markedet.

 

Måten de kan gjøre det på er som følger.

1. Selge versjon av Windows med og uten IE (dvs både bundle og ikke bundle). Disse skal da korrekt sett ha en prisforskjell som tilsvarer kostnaden med å utvikle IE. IE er nemlig ikke gratis, som enkelte har en tendens til å tro. En prisforskjell på 50 - 100 kr er trolig et rett nivå.

2. Gi alternative nettlesere plass på installasjonsmediet og gi bruker mulighet til selv å velge. Og det blir nødvendigivis ikke mer bloatware om det finnes ekstra innhold på installasjonsmediet.

3. Installasjon via "Windows repository".

 

Argumenter som at man kan jo installere hvilken nettleser man vil selv om IE er forhåndsinstallert er lite relevant, og forteller mest at man ikke forstår brukeratferd og hvordan markeder virker.

 

Antall browsere som er relevant er IE, Firefox, Chrome, Safari og Opera. Ja, det finnes flere, men alle disse er "avarter" av de 4 første. Og 5 alternativer er nok til å ha en god konkurransesituasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Forøvrig, det er flere bruksområder for en nettleser enn bare internett.

Intranett uten internett-tilgang, og til bruk for hjelpefiler, bøker osv i HTML-format.

 

Om det skal bundles nettlesere med OS-disken, hvem avgjør hvilke nettlesere som skal legges ved?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...