Gå til innhold

Krever alternative nettlesere i Windows


Anbefalte innlegg

jeg vet at tele2 leide linjer hos Telenor før men det sies at de har sagt opp den avtalen og bygd sine egne linjer.

mobil telefonen har ingen ting her å gjøre slik du sammenligner det .

 

nå er det også slik at enkelte steder er det forsatt slik at Telenor har 100% monopol på mobiltjenester ( de andre selskapene mangler dekning for signalene )

 

 

det jeg ville påpeke litt lengre oppe var at hvis jeg f.eks skulle gå over til en annen leverandør av internt så sannsynligheten at jeg må betale for ny kabel og installasjon hvis jeg velger telenor , men kan bruke den som er der hvis jeg velger tele2.

tele2 leier ( etter avtale) linjer hos min lokale leverandør.

 

 

jeg tror ikke opera eller firefox for så mye større økning hvis de skulle leveres sammen med Windows så lenge IE også er der.

 

det kan jo ikke være så stort problem om IE installeres automatisk så lange man får forespørsel om andra nettlesere enten under installasjonen eller ved førstegangs oppstart.

 

spørsmålet er nok om nokk antall brukere velger andre nettlesere en IE ved bruk av Windows slik at EU blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vet at tele2 leide linjer hos Telenor før men det sies at de har sagt opp den avtalen og bygd sine egne linjer.

mobil telefonen har ingen ting her å gjøre slik du sammenligner det .

Tror fremdeles ikke du har forstått eksemplet til Bolson....

 

Tenk deg at du skal ha deg fasttelefon og kontakter Telenor siden de er de eneste som leverer fasttelefon der du bor.

 

Så sier Telenor at "Joda, du kan få kjøpe fasttelefonabonnement, men det selges bare i en pakke sammen med mobil- og internettabonnement."

 

Så sier du: "Jammen jeg har jo mobil og internett fra før. Jeg trenger bare fasttelefon."

 

hvorpå Telenor responderer "Ja, men sånn er det nok dessverre. Dette er jo vårt produkt, og vi må jo få lage produktet slik vi vil."

 

jeg tror ikke opera eller firefox for så mye større økning hvis de skulle leveres sammen med Windows så lenge IE også er der.

 

det kan jo ikke være så stort problem om IE installeres automatisk så lange man får forespørsel om andra nettlesere enten under installasjonen eller ved førstegangs oppstart.

 

spørsmålet er nok om nokk antall brukere velger andre nettlesere en IE ved bruk av Windows slik at EU blir fornøyd.

Det er vel irrelevant hvorvidt du tror Opera eller Firefox kommer til å få økning. Poenget er at de skal ha like vilkår i konkurransen mot IE. Som Bolson har nevnt ( et utall ganger ) tidligere: I et marked som fungerer vil konkurrerende produkter av samme kvalitet ha en tilnærmet lik markedsandel. Opera-browseren har jo blitt rost opp i skyene av anmeldere i en årrekke, og likevel har den under 1% av markedsandelen. Da fungerer ikke markedet...

Lenke til kommentar

nei. hva er det Bolson vil frem til ?

 

jeg opplever at i en sammenheng er det på en måte men i en annen sammenheng som jeg menerr er like relevant så er det plutselig motsatt.

det kan man umulig bli klok på.

 

det er greit nok at det er et tenkt eksempel .

det beste er nok å hente eksemplen fra virkeligheten ( så langt det lar seg gjøre )

 

eksemplet med Telenor er delvis sant ( selv om meningen nok ikke var det ).

 

sant fordi i mange tilfeller holder det bare ikke at andre overtar linja og utstyret ,men man må betale for ny installasjon og utstyr. i mit eksempel noen innlegg lengre oppe så kunnet Telenor ha leid linjen hos min lokale leverandør og jeg kunnet leid det igjen hos Telenor ( men de er ikke slik). dessuten så blir det et fordyrende ledd

 

 

 

mange steder i distriktene er det bare Telenor som har dekning og da er det litt pussig at de ikke leier det ut til andre aktører. folk som bor der blir påtvunget Telenor hvis de skal ha mobiltelefon.

 

hvis man sammenligner det lit med nettlesere og Windows så er valgene her litt bedre. man kan bruke flere nettlesere selv om de ikke kommer sammen med Windows i tillegg så kan man velge pc med forskjellig operativsystem.

poenget her er at i dette tilfelle så er Telenor verre en MS

Lenke til kommentar
nei. hva er det Bolson vil frem til ?

 

jeg opplever at i en sammenheng er det på en måte men i en annen sammenheng som jeg menerr er like relevant så er det plutselig motsatt.

det kan man umulig bli klok på.

Det er NOEN her det er umulig å bli klok på, men det er ikke Bolson...

Lenke til kommentar

Det meste har blitt forklart på mange forskjellige måter i løpet av 14 sider samt den forrige tråden om EU som du også var aktiv i. Nøyaktig hva er det du ikke forstår?

 

Jeg tror du henger deg opp i feil ting. Det har ingen ting som helst å gjøre med hvorvidt Telenor leier ut linjene til andre eller ikke. Eksemplet er satt på spissen for å illustrere et tenkt tilfelle og trekke en parallell til saken med Windows og IE.

 

Drit i om det blir enklere for forbrukere å ha det som det er. Det er ikke poenget.

 

Poenget er at når IE kommer forhåndsinstallert på ALLE PC'er med Windows så vil svært få enten vite at det finnes alternativ eller faktisk benytte et av dem. Da har IE et urettferdig konkurransefortrinn framfor Opera og Firefox m.fl.

Lenke til kommentar
greit nokk. jeg henger meg kanskje lit mye opp i detaljer , men synes nå at det eksemplett med Telenor og mobiltelefondekningen i distriktene er bedre . Ikke minst fordi det er en realitet

 

Nå viser du igjen at du ikke har snøring på hva produktsammenbinding er. At det finnes noen få steder i Norge der bare en av mobilnettoperatørene har dekning er korrekt, men det er jaggu ikke mange steder. Man trenger heller ikke kjøpe abonnement av Telenor av den grunn, det finnes flere leverandører av mobilabonnement som bruker Telenor sitt "fysiske" nett, på samme måte som flere bruker Netcom sitt.

 

Og når det gjelder internettaksess er det en mengde aktører som bruker Telenor sitt kabelnett, særlig linje fra sentral til bruker. Så man trenger da ikke få lagt inn ny kabel for å bytte internettaksess fra Telenor til Tele2 (eller NextGenTel, Direct Connect, Eidsiva Bredbånd og så videre). Ja, man får et nytt modem/router, men det er ikke problem her. Jeg har kun kabel fra Telenor inn i mitt hus, men har kun kabel-TV levert fra Telenor (Canal Digital). Ellers bruker jeg tre andre leverandører.

 

Men du henger deg opp i fysiske forutsetninger så som fysiske kabler og plassering av basestasjoner. Faktisk har de ikke relevans i det hele for mitt eksempel. Faktisk kunne kabelen og basestasjonene vært eigd av et "statlig" selskap som ikke solgte hverken telefonabonnement, mobilabonnement eller internettaksess, men bare leide ut kapasitet til tilbydere av disse produktene.

 

Ja, eksemplet mitt er tenkt. Hovedsaklig fordi Microsoft er omtrent den eneste aktøren i verda som hittil har sluppet unna med ulovlig produktsammenbinding. I telecommarkedene er dette mer eller mindre "kakk" umulig, fordi man har regulert bort muligheten.

 

Jeg gidder ikke å forklare eksemplet på nytt, annet enn å si at produktsammenbinding er når to ulike produkter selges som en samlet enhet. Når bensinstasjonen selger pølse i brød sammen med mineralvann som et samlet produkt er det produktsammenbinding. Og forstår du ikke begrepet produktsammenbinding (bundling) har du null forutsetning i det hele til å forstå hva saken gjelder.

Lenke til kommentar

nå snakker vi vist ikke om den same saken .

du er opptatt at produktsammenbindinger som jeg god forstår sammenhengen av.

jeg er opptatt av Windows og nettlesere eller mangel av det

 

når du påstår at det ikke finnes personer som blir tvunget til å bruke Telenor som leverandør av mobiltjenester så er det direkte feil . Telenor er absolutt den neste leverandøren som har god nok dekning til tjenesten fungerer. f.eks i Steigen- og Hamarøy -området

dette har absolutt assosiasjoner til valgmulighetene av nettlesere i Windows

 

slik er det mange steder i Nord-Norge godt utenfor de større stedene.

hvorfor ikke Netcom eller Tele2 leier linjer hos Telenor for å gi den samme tjeneste vet jeg ikke.

kanskje de skule bli tvunget av konkurransetilsynet ?

Lenke til kommentar
når du påstår at det ikke finnes personer som blir tvunget til å bruke Telenor som leverandør av mobiltjenester så er det direkte feil . Telenor er absolutt den neste leverandøren som har god nok dekning til tjenesten fungerer. f.eks i Steigen- og Hamarøy -området

dette har absolutt assosiasjoner til valgmulighetene av nettlesere i Windows

 

slik er det mange steder i Nord-Norge godt utenfor de større stedene.

hvorfor ikke Netcom eller Tele2 leier linjer hos Telenor for å gi den samme tjeneste vet jeg ikke.

kanskje de skule bli tvunget av konkurransetilsynet ?

Telenor blir tvunget til å tilby å leie ut sin infrastruktur til tjenestetilbydere som Tele2, Chess, Talkmore osv. Alle mobiloperatører som leier "linjer" hos Telenor vil da kunne tilby mobilabonnement på alle steder hvor Telenor har dekning.

 

Hvis nå telebutikkene i ditt område KUN selger telefoner med Telenor-abonnement, så minner det om det at butikkene kun selger PC med Windows forhåndsinstallert. Hvis de nå I TILLEGG KUN hadde solgt mobiltelefoner som en pakke med Telenor mobilabonnement OG Telenor Bredbåndsabonnement, så har du en parallell til IE-problematikken.

Lenke til kommentar

@elg-elg123:

 

Trc har nok helt rett. At man bare har tilgang til Telenors fysiske mobilnett, betyr ikke at man må kjøpe mobilabonnement hos Telenor. Både Telenor og Netcom som innehavere av konsesjon på bygging og drift av "fysisk" mobilnett er forpliktet i konsesjonsvilkårene til å tilby tilgang for andre tilbydere i deres nett til "regulerte" priser. Det betyr enkelt at det er tak på hvilke priser de kan ta. Normalt tar de lavere, fordi det er konkurranse mellom Telenor og Netcom om disse tilbyderne.

 

- Tele2 brukte Telenor sitt nett fram til høsten 2007, da bedre pris hos Netcom fikk de til å flytte. De flytter vel til Network Norway i løpet av kort tid. Network Norway bruker Telenor der de ikke har dekning.

- Chess brukte både Netcom og Telenor sine nett fram til de ble kjøpt opp av Telia.

- Enkelte tilbydere har "dual-avtaler", dvs at man faktisk selv kan bytte mellom nettene.

 

Men for å gjøre det enkelt for deg elg. Her er tilbydere som bruker Telenor sitt nett (og Network Norway). Altså i tillegg til Telenor. De har samme dekning som Telenor.

- ACN

- Fortel

- Lebara

- Lyse

- Mobitalk

- One Call

- Talkmore

- Telipol

- Tussa-24

- Ventelo

 

Da avslutter vi det som er off-topic.

 

Windows med medfølgende nettleser, IE, er nettopp definert som produktsammenbinding. Det er derfor dette er en sak. Og om Microsoft skulle bli pålagt å fjerne nettleseren fra Windows i framtidige versjoner, kommer et slikt pålegg aldri til å medføre særlig problemer for brukere. Noe som er forklart grundig i en mengde poster i denne tråden.

Lenke til kommentar

jeg vet bare at for ca et års tid tid siden når folk som bodde i Steigen og Hamarøy området fikk tilbud om mobiltelefonabonnent så var det kun abonnementet hos Telenor som fungerte. de andre aktøren klarte i å gi god nokk dekning.

nå gjelder bare deler av området da.

da er jeg ferdig med den delen

 

 

jeg tror nokk at det kan ta en del versjoner av Windows før vi brukere merker noe av dette EU kravet.

antagelig W9 . jeg tror ikke de reker det Til W8 , men først skal jo W7 ut. der er det nokk for seint

Lenke til kommentar
jeg tror nokk at det kan ta en del versjoner av Windows før vi brukere merker noe av dette EU kravet.

antagelig W9 . jeg tror ikke de reker det Til W8 , men først skal jo W7 ut. der er det nokk for seint

 

Hørt om uankbare rettsaker? Eller EU kan være så smarte at de lager en lov som diskriminerer Windows intil de shipper en ordtellig version siden de alerede har brutt loven.

Lenke til kommentar
jeg tror nokk at det kan ta en del versjoner av Windows før vi brukere merker noe av dette EU kravet.

antagelig W9 . jeg tror ikke de reker det Til W8 , men først skal jo W7 ut. der er det nokk for seint

 

Mnja. Modulariseringen av Windows har jo begynt (Windows Live-pakka), men jeg tror MS kommer til å kjempe hardt for å beholde integrasjonen av nettopp IE som den er i dag. MS frykter konkurransen fra Opera, Firefox og Chrome fordi de vet at det er produkter med langt bedre rykte og funksjonalitet, og derfor er de nødt å låse fast IE i Windows for å beholde den skjøre dominansen de har fått gjennom monopol på OS-siden. Dersom de må frem med diamantkutteren og separere IE fra Windows-pakka vil nok markedsandelen deres smelle i gulvet så det synger etter i løpet av relativt kort tid. Selv håper jeg, for forbrukernes beste, at separeringen av IE og Windows skjer med Win7, men da må nok også hele releasen av W7 utsettes minst et år frem i tid, evt at det lanseres en patch som skjærer løs IE i ettertid.

Lenke til kommentar

med W7 tro jeg det ikke skjer ( den skal vist være ferdig utviklet).

derimot om EU har kjempefaks så klarede kanskje å få dette kravet til på W8.

 

hvis EU tvinger MS til å lever en oppgradering til W7 i ettertid for å "fjerne" IE så er det nok en del av oss ikke brys seg om den oppgraderingen. her ender det nok med en melding om at du kan laste ned Firefox eller opera fra en bestemt nettside og link til den siden. det er nok den enkleste løsningen hvis de skal rekke det på W7 ( de var jo usikkert om IE fikk lov av EU å vere med i Windows ).

 

selv om det er diskutert fra før: å fjerne IE fra Windows begrenser Windows og det tror jeg ikke er så lurt . å tilby flere nettlesere beriker Windows og er bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
For åpner Microsoft døren for å inkludere andre utvikleres program, ja da vil det nok strømme på med utviklere og søksmål rettet mot EU for å få akkurat sin programvare distrubiert sammen med Windows. Det være seg bildefremvisningsprogram, kalkulatorer, eller gudene vet hvilke andre program som kan rammes av utfallet i denne saken.

 

Hvordan er det mulig å sette problemstillingen så på hodet?

 

Det er ingen menneskerett å få bundlet sitt program sammen med Windows, derimot har Microsoft IKKE rett til å misbruke sin markedsposisjon til å ødelegge for konkurransen i et annet marked. Makan.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
å fjerne IE fra Windows begrenser Windows og det tror jeg ikke er så lurt

Det er kjedelig å bli straffet for å bryte loven, men det blir man altså. Hvis jeg begår et ran vil jeg bli buret inne, og vil sannsynligvis miste jobben. Det begrenser meg i fremtiden, men det var da jeg selv som begikk ranet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...