Gå til innhold

Iwork – en webpakke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor er jeg ikke "overrasket"?

 

apple, microsoft, google, alle har sett at markedet er på vei bort fra installert programvare og over på tjenester.

 

tjenester helst levert via maskinvare solgt av firmaet selv, eller partner.

Personlig mener jeg det er mye hype her også. Selv setter jeg pris på å ha programmer installert lokalt, med de fordelene det medfører. Litt ironisk at vi skaffer stadig kjappere PCer med mer lagringsplass om denne ikke skal brukes til noe ,og bare kjøre alt via web :p

 

Det er såklart store fordeler med å ha dokumenter tilgjengelig overalt (så lenge sikkerheten er ivaretatt), men at alle programmer på død og liv skal kjøre via nett mener jeg er ganske tåpelig. Da har jeg mer tro på hybridløsninger eller at man kan velge om man vil kjøre programmene via nett eller lokalt (med enklere rutiner for installasjon og oppdatering av programmene enn hva som har vært normen fram til i dag.)

 

Ellers skal en ikke se bort i fra at noen softwareselskaper har hatt våte drømmer i årevis om å tilby softwaren bare som en tjeneste, fordi man kan eliminere piratkopiering, samt tvinge kundene til å betale hvert år istedenfor å selv velge når man vil kjøpe oppgraderinger. "Problemet" er bare at disse selskapene i dag står i en dårligere posisjon til å tvinge igjennom noe slikt. For en del år siden kunne nok feks. MS gjort noe slikt med Office, men i dag fins så mange gratis alternativer både online (bl.a. Google docs) og lokalt (OpenOffice). Da spør jeg: hvorfor betale for webbasert software når man kan få gratis programmer lokalt, som fungerer 24/7 uten nettilgang, og hvor jeg selv har kontroll over programvaren* :)

 

* Fins nok av eksempler på nettjenester som kommer og går. Senest for par uker siden fikk jeg beskjed om at lagringstjenesten xdrive (som jeg har brukt i flere år) legger ned driften i midten av januar, og alle filer blir brutalt slettet.

Lenke til kommentar

skal ikke si meg uenig der langbein. om jeg skal gjette så snakker vi om "value add" eller hva pokker uttrykket er.

 

apple og microsoft prøver seg på å flytte sine programmer online, mens google (via chrome og google gears) prøver å flytte sine tjenester offline.

 

poenget er uansett å knytte online og offline del sammen slik at en kan få offline-delen gratis, mens online-delen vil være den som tjener dem penger.

 

altså at iworks vil fungere sømløst sammen med mobileme og idrive, så når en redigerer noe lokalt så vil en enten få endringen lastet opp der og da, eller synkronisert når en har tilgang på nettet. samtidig så vil en ha tilgang på web-varianten når en ikke har en egen laptop eller desktop tilgjengelig, slik at en likevel kan jobbe med sine filer.

 

alternativt så kan en slippe å betale, mot at en har en stripe med reklamelinker ett eller annet sted på skjermen.

 

kunsten er å bygge ett økosystem slik at det blir mer arbeid for kunden å flytte til annen tjeneste, den å forbli der en er.

Lenke til kommentar

Det som kanskje er mest intressant er om de finner på å legge ved lik funksjonalitet i OSX Server etterhvert, altså så man selv kan drifte iWork-online. Mener å ha lest en eller annen plass (uten at jeg kan finne tilbake til artikkelen nå) at de planlegger å gi Snow Leopard Server MobileMe-lignende egenskaper. Altså push epost/kalender-serverstøtte.

Lenke til kommentar

Joda, såklart. Men er jo det de går i strupen på hvis de legger ved MobileMe i OSX Server. På mange måter tror jeg kanskje en Mac-basert løsning er lettere å sette opp for småbedrifter med type 4-5 ansatte enn MS Server/Windows. Basisfunksjoner som skriverdeling, fildeling etc. fungerer stortsett utav boksen. Push-epost er det dog mangel på fortsatt.

Lenke til kommentar
og en mac pro på minimum oppsett med server os for 10 klienter kommer på 20000...

Apple Xserve er Apples server-maskin, for rack-montering. Den fåes for 24000, inkludert programvaren:

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/xserve

og er den jeg sikter til i linja over den du siterte...

 

og ole_gunnar snakket om en småbedrift. og disse har vel like gjerne serveren som ett tårn i ett kott, som dem har ett rack satt av for noe som helst...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...