Gå til innhold

Norwegian satser på mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det meste av innholdet skal være hentet inn på flyet på forhånd
Høh?!

Hva er poenget da?

De kan ikke sjekke min mail, de vet ikke hvilke sider jeg vil besøke, hvor jeg jobber, hva jeg jobber med...

Se film, høre musikk osv :) Dette høres kjempebra ut. Bare det med strek-kode på mobilen, supert (men hvordan hindre at den kopieres??), de har vel sikkert en slags ordning.

Lenke til kommentar
Det meste av innholdet skal være hentet inn på flyet på forhånd
Høh?!

Hva er poenget da?

De kan ikke sjekke min mail, de vet ikke hvilke sider jeg vil besøke, hvor jeg jobber, hva jeg jobber med...

 

Det betyr jo kun at de har en proxyserver som mellomlagrer ombord, hvilket er forståelig, uansett hvilken satelitttype de går for (VSAT, BGAN, Inmarsat). Trafikk som _ikke_ er mellomlagret, går via satelittlinken, men for mail, er det ingen problem. Med POP3 merker du liten forskjell på om trafikken har en RTT 20ms (*DSL) eller 600-800 ms (satelitt).

 

Likevel, dersom du skal jobbe på flyet, er det en dårlig ide å koble deg til en terminalserver; for det første suger det båndbredde (selv om Citrix og NX kan tweakes til å kreve lite). Det største problemet er som sagt RTT, som er minimum 600-800ms på en lavt belastet link. Du meker det fort om systemet du jobber med tar så lang tid på å respondere. Så her må nok brukerene belage seg på lokale applikasjoner.

 

Dog, det jeg trenger på fly, er office, mail, telnet-klient og IM, så er jeg 90% there.

 

Edit: hmm, leste artikkelen litt grundigere nå, og noterte meg at det ikke er fri tilgang til nettet. Anbefaler dog Norwegian til å åpne for mail, det er stort sett det businessfolk trenger, og normalt sett krever det lite båndbredde. QoS, caching og protokollaksellerasjon er nøkkelordene Norwegian må ta til seg her for at brukerene skal få en god opplevelse - en Riverbed skulle vel løse mye av det.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...