Gå til innhold

Studie bekrefter popup-idioti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehehe morro når greier som det er her poper opp på macen en sjelden gang, også ads på sider som sier jeg har feil i windows :woot:

 

Erfaringsvis så er det som vanlig helt vanlige folk som har lite peil på pc som trykke på de greiene her, for de tror at det faktisk er noe galt med pcen dem. :hm: Blitt en del timer på tlf for å hjelpe folk med greier som det her >.<

Endret av 04Mow
Lenke til kommentar

Forståeleg er det ja, kanskje ikkje like mykje for oss datanerder.

 

Det eg prøver å lære dei som ikkje har peiling er: Når du beveger musa over pop-up vindauga, blir peikaren til ei hand over alt? Det er viktig å vite forskjellen på eit vindauga og eit bilete med hyperlenke.

 

Om det er ein ekte feilmelding vil du kun kunne trykke på knappene og og funksjonene i toppen av vindauga. Dersom musepeikaren endrar seg til ei hand over heile vindauga er det noko muffens.

Lenke til kommentar

Skjønner de godt jeg. For de fleste er ikke en datamaskin noe man leker og pusler med, det er et verktøy man "må" bruke innimellom. Når jeg sier de fleste, ekskluderer det naturligvis de fleste brukerene av dette forumet. De fleste her er nok over gjennomsnittelig interessert.

 

Har jobbet en del med support, og det å lære sikkerhet o.l. til folk som er fullstendig uinteresserte er faktisk plundrete. Om jeg skal forklare tanta mi at hun må bruke firefox og blablabla og at hun må lese alt godt før hun klikker OK og alt det der.. det blir vel omtrent som om hun skal belære meg i hvorfor det er viktig å ha riktig stoff i gardinene mine, og hvordan de skal legges og henges opp. Vanskelig :)

 

Folk som bruker maskina til å surfe på og til å sende mail med.. og litt sims innimellom; de vil aldri bry seg nok til å engasjere seg i det her. Og det er det det går på. De fleste er hverken blondiner eller datanerder, men alle har forskjellige interesser, og ikke alle som noen gang sitter foran en datamaskin interesserer seg egentlig for datamaskiner.

Lenke til kommentar
Forståeleg er det ja, kanskje ikkje like mykje for oss datanerder.

 

Det eg prøver å lære dei som ikkje har peiling er: Når du beveger musa over pop-up vindauga, blir peikaren til ei hand over alt? Det er viktig å vite forskjellen på eit vindauga og eit bilete med hyperlenke.

 

Om det er ein ekte feilmelding vil du kun kunne trykke på knappene og og funksjonene i toppen av vindauga. Dersom musepeikaren endrar seg til ei hand over heile vindauga er det noko muffens.

 

 

 

Bra poeng Zeph :)

Lenke til kommentar
Forståeleg er det ja, kanskje ikkje like mykje for oss datanerder.

 

Det eg prøver å lære dei som ikkje har peiling er: Når du beveger musa over pop-up vindauga, blir peikaren til ei hand over alt? Det er viktig å vite forskjellen på eit vindauga og eit bilete med hyperlenke.

 

Om det er ein ekte feilmelding vil du kun kunne trykke på knappene og og funksjonene i toppen av vindauga. Dersom musepeikaren endrar seg til ei hand over heile vindauga er det noko muffens.

Normalt kan man sjekke det på denne måten ja. Men scammerne kan jo bruke html forms for å lage de falske popupene mer troverdige også, slik at knapper, tekstbokser osv faktisk fungerer - i motsetning til et statisk bilde.

Lenke til kommentar
Det er vell kanskje det at slike feilmeldinger er så vanlig og få når man bruker Windows at man ikke lenger reagerer men bare automatisk klikker uten og faktisk lese det som står der :p

 

jepp, selv for en nerd kan det gå fort i svingene når en ikke følger med...

 

og en annen ting jeg virkelig hater er dialogvinduer som stjeler fokus!

 

sitter å skriver ett eller annet i ett annet vindu også *pling* så var det ett vindu på skjermen i mindre den ett sekund fordi en tast jeg var borti ble registrert som ett eller annet i det dialogvinduet...

 

blir omtrent som disse reklamene siste tiden hvor folk ringer opp andre ved uhell uten å være klar over det...

 

er vel pga ting som dette at vista legger skjermen svart når en tilgangsdialog kommer opp...

Lenke til kommentar

Den første popupmeldingen jeg husker var noe angående at PC'n er infisiert og eneste mulighet for og komme seg unna er X.

 

Man ser jo faken bra lett da håper jeg, man ser jo at det stammer fra internett, og spesielle beskjeder som ikke har menylinje øverst kan være vanskelige viss man ikke vet at man er på nettet eller en beskjed man har møtt på før. Noen som har bilde av en skikkelig god fake?

Lenke til kommentar

Nå kom jeg over denne saken i et annet medium, og følte at jeg måtte kommentere. Saken her var ikke om folk så forskjell på ekte feilmeldinger i Windows og "feilmelding-bannere" på nettsiden. Studiet gikk på om folk reagerte på popup feilmeldinger generelt sett.

Study Shows Pop Warnings

Har ikke lest selve studiet selv, men noen har lest feil her...

Endret av Valyander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...