Gå til innhold

[Løst] Erfaring med Homenet fiber 1000/1000?


Anbefalte innlegg

Jeg også har bestilt 1000/1000 fra HomeNet, der nok også den hastigheten jeg kommer til å fortsette med etter 1 år er gått siden jeg har nå Telenor med 60/20 og betaler nå 600 i mnd. Så å få rundt 18x bedre hastighet i download ca. er helt vanvittig pris i forhold til Copper. Du kan jo bare få 500/500 Mbit fober fra Telenor og det koster 999kr.

 

Det er jo ingen garanti for at du får 1000/1000 da, det står jo oppført opp til 1000/1000 så får håpe de ikke gir 700-800 Mbit på kabel. på trådløst vil det mest sannsynligvis ikke få de hastigheten uansett,siden man som regel får 1/3 ellerno trådløst nett. Men 1/3 av 700-800 er fortsatt fort nok

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kampanje på 0,- for etablering og 449,- for gigabit fiber, 599,- etter 12 mnd.

Helt ærlig syns jeg ikke det er skrekkelig ille.

 

Nå betaler vi jo 499,- for å oppgradere det som allerede er i borettslaget for å få 300/30. :)

Ok, da har du fått et bedre tilbud enn andre.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen garanti for at du får 1000/1000 da, det står jo oppført opp til 1000/1000 så får håpe de ikke gir 700-800 Mbit på kabel. på trådløst vil det mest sannsynligvis ikke få de hastigheten uansett,siden man som regel får 1/3 ellerno trådløst nett. Men 1/3 av 700-800 er fortsatt fort nok

For å få 1 gigabit må du nok mist ha Asus RT-AX88U eller Asus ROG Rapture GT-AX11000

samt eventuelt ASUS Unveils PCE-AC88 4x4

ikke mange som tilsvare dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For å få 1 gigabit må du nok mist ha Asus RT-AX88U eller Asus ROG Rapture GT-AX11000

samt eventuelt ASUS Unveils PCE-AC88 4x4

ikke mange som tilsvare dette.

 

Her i gården har jeg så langt ikke hatt noe problem med å måle 960/960 Mbit mot f.eks. Bredbandskollen uansett når på døgnet jeg tester. Bruker man en ruter må den jo takle NAT, firewalling og annet i gigabit-hastigheter, og da er det en del enkle konstruksjoner som detter av. Selv bruker jeg Turris Omnia og er godt fornøyd med evnen til å dra unna gigabit-linken. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Følger opp denne;

jeg bestilte Asus ROG 5300 AC som for tiden er på tilbud hos Komplett

 

Det kom en installatør hos oss i går som ordna patche-boks på yttervegg og strekte fiberen fra patche-boks til modem til ønsket rom i huset. Nå venter vi på at en annen fyr skal komme og blåse fiber. I mellomtiden rekker jeg å grave røret bittelitt nærmere husvegg så det ser litt ryddigere ut.

 

Ting tar tid, spesielt når man ikke har annet nett enn på mobil, som jo har sine begrensninger.. (elendig dekning/hastihet her i området etter at Ice tok over Komplett og vi har ikke ordna annet abonnement enda)  :ninja:  Kona og ungen går på veggen snart!

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Da var ting i boks. Målt på kabel

8503636149.png

 

Detta gikk fort unna  :)  Vet godt hvordan det er når både kone og barn blir sittende uten nett (TV også her i huset). Det blir ett ramaskrik uten like  :confused:  Mens jeg står inne på datarommet og plystrer, aner fred og ingen fare, med en drøss av ukoblede cat6 kabler over skulderen og routeren i hånda, hører jeg fotskritt som kommer nærmere og nærmere. Begynner å små skjelve litt i knærne, stirrer på dørhåndtaket og tenker: vær så snill og ikke kom inn hit. Når fotskrittene stopper rett utenfor døra og dørhåndtaket går ned rister en så mye at det spruter cat6 kabler ut over hele rommet. Er det lenge til du er ferdig? Hva en skal svare er jo selvsagt usikkert, standarden har blitt; nei, jeg skal bare, eller; nei, det skal ikke ta så veldig lang tid... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe. For en stund siden snakket jeg med en forhenværende områdeansvarlig tekniker for Kabel-TV. Det er en grunn til at jeg skriver forhenværende. Enkelte folk tilter helt vinkel om de ikke får sitt TV-drug.

 

ja, nå kan jeg jo takke meg selv litt også i og med at det ble ett lære prosjekt for meg, hehe, ikke at det gjør saken noe bedre overhodet mtp de som sitter og venter  :hm:  Bonusen ble internet dekning som de bare kunne drømme om tidligere. Dette passer jeg selvfølgelig på å minne de på i ny&ne  :evil:  Tviler ikke på at de som jobber med slikt daglig kan få litt pepper, og forstår at de kanskje blir lei til slutt. Skal ikke se vekk fra at en får mindre hurv som parkeringsvakt der en tusler rundt og skriver ut bøter. Internet og TV er absolutt ingenting en burde spøke med.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Problemet med raske linjer er det ikke er mulig å droppe harddisker, og kun gå for SSD.

Finnes vel ikke mulighet å legge til virtuell harddisker?

https://cloud.google.com/storage/pricing-summary/

https://www.jottacloud.com/nb/?gclid=EAIaIQobChMI8arY8KmR5AIVw-WaCh1zxgz5EAAYASAAEgL49_D_BwE

for hjelper lite når dise tjenestene på langt nær heller ikke youtube drar nytten av 1 gigabit.

 

overføre 10 TB data tar vel fremdeles lang tid?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"First strike" for Homenet. De tilbyr ikke fast IP. Dermed blir det litt krøll når vennene mine ikke kommer seg inn på spillserverene jeg setter opp her.  :hrm:

 

Forslag til hvordan man kan omgå dette?

Jeg har et domene som jeg bruker til nettside/epost. Kunne det vært mulig å bruke til noe fornuftig? Jeg kan absolutt ingenting om sånt - jeg famler etter løse strå her.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

"First strike" for Homenet. De tilbyr ikke fast IP. Dermed blir det litt krøll når vennene mine ikke kommer seg inn på spillserverene jeg setter opp her.  :hrm:

 

Forslag til hvordan man kan omgå dette?

Jeg har et domene som jeg bruker til nettside/epost. Kunne det vært mulig å bruke til noe fornuftig? Jeg kan absolutt ingenting om sånt - jeg famler etter løse strå her.

 

Veldig vanlig det da i privat markedet, men dynamisk DNS er et alternativ.

Jeg har også dynamisk IP, men siden jeg så og si aldri skrur av ting så har jeg hatt samma IP i snart 2 år :p så har ikke plaget meg nevneverdig,.

Lenke til kommentar

Er en del løsninger som gir ut samme IP hvis renew av lease er tett opp mot gammel lease. Hvis ikke kan du jo bare sette opp dyndns eller noe. Tonnevis av leverandører og en god del routere som har funksjonalitet til å automatisk oppdatere din dynamiske dns leverandør med IP som router får av ISP.

Lenke til kommentar

Fant ut at Asus routeren har en DDNS funksjon som er lekende lett å sette opp. I alle fall med Asus sin egen DDNS løsning. Skrev ganske enkelt inn ønsket brukernavn, og så ble det <brukernavn>.asuscomm.com

 

Hadde kanskje vært penere, og lettere å huske om jeg kunne brukt mitt eget domenenavn, men jeg kan for lite om sånt til å fikle med det akkurat nå. I det store og hele er vennegjengen happy med å slippe å justere på IP adressen til serverne. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...