Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Studerer til sykepleier. Går förste året nå på en svenskspråklig höyskole i Helsinki, Finland. :)

 

Du er XY-type og skal studere sykepleier? :rofl:

 

Du kan jo le av ham, men saken er den at kvinner som går inn i mannsominerte yrker, og menn som går inn i kvinne dominerte yrker er nesten sikret jobb for man vil jevne ut kjønnsforskjellene.

Lenke til kommentar

Jeg går medisin på første semesteret i Oslo. Det virker egentlig ganske avslappet til nå. Har på følelsen at det er MYE hardere å studere i utlandet mtp. arbeidsmengde. Her i Oslo var vi ute i praksis for første gang forrige uke. Var knallgøy! :-)

 

Aetas: Oslo eller Bergen?

Lenke til kommentar

Til nå i studiet vil jeg si at dersom du først har kommet inn på studiet, så greier du lett å arbeide nok til å bestå. Husk at vi her på medisin bare får Bestått/Ikke bestått. Det betyr at vi må ha 65% riktig i hver eksamensdel, og at vi ikke på noen måte konkurrerer med de andre studentene på semesteret. En student kan få 100% riktig mens en annen får 65% riktig. Hvem som får den beste jobben avhenger fullstendig av hvem som presenterer seg best mulig for arbeidsgiver.

 

Selv er jeg av den oppfatningen at ingeniørstudiene er mye hardere. Både faglig sett, men også fordi det konstant er et karakterjag og en konkurranse mellom studentene. Den med best karakterer får den best betalte jobben.

Lenke til kommentar

Fysikk tror jeg ikke man trenger noe særlig gjennom studiet. Er jo ikke noe krav med mer enn 2FY heller. Selv har jeg ikke begynt med kjemien enda da den kommer først i andre semester, men en kamerat som har begynt med biokjemi sier at det er mye pugging av formler og ikke så mye forståelse.

Lenke til kommentar
Her i Oslo var vi ute i praksis for første gang forrige uke. Var knallgøy! :-)

Du følte deg "deilig" huh? Med hvit frakk, og stetoskop rundt halsen. ;)

Tro meg, det er noe du kommer til å blir "mektig" lei av! Nå du kommer til 5året...

Du vil nok droppe frakken og alt annet, for å blir "komfortabelt" som mulig. :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
En student kan få 100% riktig mens en annen får 65% riktig. Hvem som får den beste jobben avhenger fullstendig av hvem som presenterer seg best mulig for arbeidsgiver.

Slik karakter system er bare "teit", ikke rart at Norge slite med å utdanne "kvalitetslege".

Her i Ungarn, får man "stå" (aka. Barely PASS), med 50-60% avhengig i fag, og top karakter kun ved 90-95%.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...