Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kan man innføre ordentlige karakterer på medisinstudiet slik som på andre studier, så får man bruke det til å vurdere.

 

medisinstudiet fungerer ikke sånn. Det er satt en grense for hvor mye du skal kunne for å stå på eksamen. denne grensa er høyere enn laveste ståkarakter i en karakterskala.

Lenke til kommentar
Da kan man innføre ordentlige karakterer på medisinstudiet slik som på andre studier, så får man bruke det til å vurdere.

 

medisinstudiet fungerer ikke sånn. Det er satt en grense for hvor mye du skal kunne for å stå på eksamen. denne grensa er høyere enn laveste ståkarakter i en karakterskala.

 

 

 

Medisinstudiet funker jo sånn i utlandet, hva om man hadde fått karakterer på medisinstudiet i Norge også, så kunne man fått turnusplass først med best karakterer...

Lenke til kommentar
Medisinstudiet funker jo sånn i utlandet, hva om man hadde fått karakterer på medisinstudiet i Norge også, så kunne man fått turnusplass først med best karakterer...

 

Og hvordan skal man vite at karakterer fra ulike universiteter legger vekt på samme ting. Du sier selv at det er forskjell på hva studentene lærer ved de ulike universitetene. Hvordan skal man sette karakterer på noe man lærer av erfaring og ikke kan lese seg til? Andre universiteter har karakterer fordi det er en enkel måte å luke ut studenter fra den store mengden de tar inn. Det trenger du ikke i Norge når du ikke tar inn så mange i utgangspunktet.

Endret av Minnimus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Da kan man innføre ordentlige karakterer på medisinstudiet slik som på andre studier, så får man bruke det til å vurdere.

 

I Norge har man valgt å ikke gjøre det slik, årsaken er flere. Først og fremst er det elendig distrikspolitikk å innføre karakteropptak til turnus. Det vil gjøre at de "dårlige" legene havner ute i periferien, mens de "gode" havner i Oslo/Trondheim/Bergen. En slik løsning er veldig ugunstig for helsevesenet, derfor har man vurdert at å sette et relativt høyt minstekrav for å få bestått og så fordele studentene tilfeldig gjør at kunnskapen fordeles likt.

 

Vi er et lite, men langstrakt land. Det er store forskjeller på helsetilbudet avhengig av hvor du er i landet. Denne forskjellen er det bred politisk enighet om at man vil viske ut, innføring av karakterer og et karakterbasert opptak til turnus vil nok være et stort steg i feil retning.

 

Dessuten er det nok ikke slik at god karakter i en skriftlig prøve sier veldig mye om hvor flink du er som lege. Å kunne alle sykdommene, etiologier, prognoser, medisiner, symptomer osv. på rams har lite å si hvis du ikke klarer å snakke med en pasient slik at du får fram informasjonen du trenger. Det viktigste er å få bort de som virkelig ikke er flink, og det gjør man med dagens system hvor man trenger minimum C (ca. rundt 60-65% riktig) for å få bestått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man kan jo ikke bli ferdig utdannet lege her i Norge før man har avgjort turnustjeneste?? Om man så er student i Norge eller utlandet!

Hvis du er ferdig utdannet lege fra et EU-land, trenger du ikke turnustjeneste i Norge. Hvis du er utdannet utenfor EU, mener jeg du bør stille i samme kø som andre leger fra utenfor EU - bak de som er utdannet i Norge. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er nesten skremmende å tenke på at jeg etter 6 år som medisinstudent må stå i kø for å få fullført utdannelsen min i form av turnustjeneste fordi antallet turnusplasser ikke dekker det store antallet leger som utdannes (i hovedsak fordi det utdannes leger i utlandet, og det ikke er mulig å kontrollere hvor mange som drar dit).

 

I følge en artikkel i Tidsskriftet i 2004, kan man oppnå autorisasjon som lege i Norge på tre måter:

1. Cand.med fra norsk universitet og godkjent turnustjeneste

2. Autorisasjon som lege fra et annet nordisk land

3. Utdanning og autorisasjon i et EØS-land

 

Det er ikke utenlandsstudentenes ansvar at vi kan risikere å måtte vente et halvt år i turnuskø, men systemet sin feil som er slik. Dersom det ikke er mulig å opprette flere turnusplasser, burde reglene gjøres om slik at studenter utdannet ved norske universiteter får den turnusplassen de har rett til til rett tid. De som utdannes i utlandet bør ha mulighet til å fullføre hele utdannelsen sin der, for så å returnere til Norge og få sin autorisasjon.

 

Vi som utdannes i Norge har ikke den samme muligheten til turnus i utlandet, og dessuten er det ulogisk at vi skal måtte dra til f.eks Sverige og fullføre utdannelsen under andre forhold enn de vi både har blitt utdannet under gjennom seks år og de vi kommer til å praktisere under.

Lenke til kommentar
Hvordan skal man sette karakterer på noe man lærer av erfaring og ikke kan lese seg til?

Hørt noe som kalles for pratical test? USMLE step 2 og step 3 er laget akkurat for det.

 

Mao: Et dårlig selvfrelst argument.

 

studerer medisin tredje semester i oslo

 

Stortrives pga flinke lærere og et utrolig bra sosialt miljø. Har pasientkontakt helt fra første semester og lærer mye av det.

Har du hatt farmakologi?

Lenke til kommentar

Har ikke hatt farmakologi enda, akkurat ferdig med andre semester.

 

Første semester er det litt atferdsfag, klinisk kommunikasjon, statistikk og human biologi.

 

Andre semester var cellebiologi, dvs genetikk, biokjemi, metabolisme, litt embryologi, og litt histologi.

 

Tredje semester er temaene: immunologi, blod og sentralnervesystemet og anatomi med disseksjon --så det blir interessant. Tredje semester blir det mye mer pasientkontakt, så det gleder jeg meg veldig til- det er det jeg lærer mest av.

Lenke til kommentar
Hørt noe som kalles for pratical test? USMLE step 2 og step 3 er laget akkurat for det.

 

Mao: Et dårlig selvfrelst argument.

 

 

så bra for dere. Viar praktisk eksamen 6 året etter etter å ha vært utplassert i ett år både på sykehus og i distriktet. Tror nok det er vel så bra som diverse praktiske tester

Lenke til kommentar
Hørt noe som kalles for pratical test? USMLE step 2 og step 3 er laget akkurat for det.

 

Mao: Et dårlig selvfrelst argument.

 

 

så bra for dere. Viar praktisk eksamen 6 året etter etter å ha vært utplassert i ett år både på sykehus og i distriktet. Tror nok det er vel så bra som diverse praktiske tester

Karaktere gir bedre kvalitetssikring mot dårlig praksis. :!:

Lenke til kommentar
Hørt noe som kalles for pratical test? USMLE step 2 og step 3 er laget akkurat for det.

 

Mao: Et dårlig selvfrelst argument.

 

 

så bra for dere. Viar praktisk eksamen 6 året etter etter å ha vært utplassert i ett år både på sykehus og i distriktet. Tror nok det er vel så bra som diverse praktiske tester

Karaktere gir bedre kvalitetssikring mot dårlig praksis. :!:

 

Kan du ikke det du skal på den praktiske eksamen på 6 året, både teoretisk og sosialt, så står du heller ikke.

 

Hva er det forresten du vil fram til i det hele og det store?

Lenke til kommentar
Hørt noe som kalles for pratical test? USMLE step 2 og step 3 er laget akkurat for det.

 

Mao: Et dårlig selvfrelst argument.

 

 

så bra for dere. Viar praktisk eksamen 6 året etter etter å ha vært utplassert i ett år både på sykehus og i distriktet. Tror nok det er vel så bra som diverse praktiske tester

Karaktere gir bedre kvalitetssikring mot dårlig praksis. :!:

 

Kan du ikke det du skal på den praktiske eksamen på 6 året, både teoretisk og sosialt, så står du heller ikke.

 

Hva er det forresten du vil fram til i det hele og det store?

Det var du som mente at man ikke kan "gradere" den superduper praksisefaringen

man får fra norsk medisinstudiet. Det er du som drev med å male på med selvfrelste argumenter.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke mye til overs for studenter som drar til utlandet for å bli leger, spesielt folk som drar til øst-europa. Ærlig talt ville jeg som pasient aldri dratt til en slik lege. La oss bare innse det, de som drar til utlandet er folk som ønsker å bli leger for pengenes skyld, ikke fordi at de genuint ønsker å bli leger. Hadde de så sterkt ønsket å bli gode leger, hadde de studert i Norge, de hadde forbedret karakterene sine, tatt fag ved universitetet til de kom inn her.

 

De som drar til utlandet tar opp våre turnusplasser, ærlig talt, hvis det hadde vært opp til meg, kunne de værsågod vente minst 2 år før de får turnusplass.

 

Hvis jeg kunne valgt mellom en lege som har studert i Norge og en som har studert i utlandet, ville jeg uten tvil gått til en lege som har studert her.

Lenke til kommentar

Hvorfor da? Hvis legen er hyggelig og kan kommunisere (dette er egenskaper som går an å tilegne seg utenom studier. Noen er slik av natur), så er det da ingen forskjell i fagkunnskap på en som er utdannet i øst-europa og en som er utdannet i Norge! Begge kan faktisk det de gjør like godt.

Og seriøst, hvorfor kaste bort flere år på å studere noe du ikke har lyst til å studere, og bruke tid på å forbedre videregåendekarakterene dine, når du kan oppnå det samme uten å slite med uinteressante ting? Det er (minst) like tøffe studier i Øst-Europa, men da kan du konsentrere deg om det du interesserer deg for. Kanskje målet ikke var å bli lege når man begynte på videregående, men man fant ut i slutten av VKII at man ville bli lege. Da er det for sent å gjøre noe med at man ikke jobbet like mye de to første årene.

 

Det at du sier at " La oss bare innse det, de som drar til utlandet er folk som ønsker å bli leger for pengenes skyld" viser jo hvor utrolig innsnevret og trangsynt du er.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis man genuint ønsker å bli den beste legen man kan, så prøver man å komme inn på medisin her i norge, i stedet for å få en annenrangs utdanning i øst-europa. Det er mye korrupsjon som er ute og går i de landene, så kan jeg virkelig stole på at studenten har avlagt sine eksamener på en riktig måte, eller har studenten betalt for sine karakterer? Det er det jeg mener med at jeg virkelig ikke kunne ha stolt på en lege som er utdannet i utlandet- spesielt i øst-europa.

 

Når det kommer til kvaliteter som kommunikasjon, og være emosjonelt flink, osv, så erkjenner jeg at det er viktige kvaliteter, og noe som blir vektlagt i utdanningen her i norge. Men min personlige mening er at jeg mye heller vil gå til en arrogant, hensynsløs lege som klarer å forstå hva som er problemet, setter en riktig diagnose, og setter i gang behandlingen raskt, enn en lege som er flink til å kommunisere, men som ikke er flink på det faglige.

 

Jeg gikk ut av videregående med et ikke så godt snitt, og hadde muligheten til å dra til utlandet. Men i stedet for å velge den letteste veien ut, besluttet jeg for å forbedre karakterene mine. Det tok meg 2,5 år, men nå er jeg sikker på at jeg får den beste utdanningen. Og jeg gadd å bruke denne tiden fordi at jeg virkelig ønsker å bli den beste legen jeg kan bli.

 

Så, antakelig sier det noe om meg, og hva jeg er villig til å legge ned av arbeid for dette yrket som jeg brenner for, jeg har derfor ikke særlig respekt for leger som drar til utlandet, og velger den letteste veien ut- det sier noe om dem, og deres besluttsomhet, eller mangel på sådan.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Personlig har jeg ikke mye til overs for studenter som drar til utlandet for å bli leger, spesielt folk som drar til øst-europa. Ærlig talt ville jeg som pasient aldri dratt til en slik lege. La oss bare innse det, de som drar til utlandet er folk som ønsker å bli leger for pengenes skyld, ikke fordi at de genuint ønsker å bli leger. Hadde de så sterkt ønsket å bli gode leger, hadde de studert i Norge, de hadde forbedret karakterene sine, tatt fag ved universitetet til de kom inn her.

De medisinskefremskrittene er ganske profittorientert. En lege kan være like gode uansett motivasjon.

Ta en titt på USA: de beste onkologene, de beste kardiologene osv.. Hva har Norge?

De som drar til utlandet tar opp våre turnusplasser, ærlig talt, hvis det hadde vært opp til meg, kunne de værsågod vente minst 2 år før de får turnusplass.

Nå må du slutte å spre hat, du skal jammen blir lege jo? :!:

Hvis jeg kunne valgt mellom en lege som har studert i Norge og en som har studert i utlandet, ville jeg uten tvil gått til en lege som har studert her.

Jepp, Ditt valg. Folk er forskjellige... Dr. Lady

 

Poenget mitt er at hvis man genuint ønsker å bli den beste legen man kan, så prøver man å komme inn på medisin her i norge, i stedet for å få en annenrangs utdanning i øst-europa. Det er mye korrupsjon som er ute og går i de landene, så kan jeg virkelig stole på at studenten har avlagt sine eksamener på en riktig måte, eller har studenten betalt for sine karakterer? Det er det jeg mener med at jeg virkelig ikke kunne ha stolt på en lege som er utdannet i utlandet- spesielt i øst-europa.

 

Når det kommer til kvaliteter som kommunikasjon, og være emosjonelt flink, osv, så erkjenner jeg at det er viktige kvaliteter, og noe som blir vektlagt i utdanningen her i norge. Men min personlige mening er at jeg mye heller vil gå til en arrogant, hensynsløs lege som klarer å forstå hva som er problemet, setter en riktig diagnose, og setter i gang behandlingen raskt, enn en lege som er flink til å kommunisere, men som ikke er flink på det faglige.

 

Jeg gikk ut av videregående med et ikke så godt snitt, og hadde muligheten til å dra til utlandet. Men i stedet for å velge den letteste veien ut, besluttet jeg for å forbedre karakterene mine. Det tok meg 2,5 år, men nå er jeg sikker på at jeg får den beste utdanningen. Og jeg gadd å bruke denne tiden fordi at jeg virkelig ønsker å bli den beste legen jeg kan bli.

 

Så, antakelig sier det noe om meg, og hva jeg er villig til å legge ned av arbeid for dette yrket som jeg brenner for, jeg har derfor ikke særlig respekt for leger som drar til utlandet, og velger den letteste veien ut- det sier noe om dem, og deres besluttsomhet, eller mangel på sådan.

Da må du dokumentere svadaet ditt... At, oss fra øst, er rett og slett ræv.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vaio: Det er ikke svada, det er fakta. Jeg kan virkelig ikke stole på at en som studerer i øst-europa har fått diplomaet sitt på ærlig vis. Sorry meg, men slik er det bare. En på studiet mitt studerte i polen en stund, men hoppet av og begynte på utdanningen her i oslo. Han sa at han aldri ville gått til en lge som har studert i de landene pga korrupsjon. Der er det pengene som regjerer. Du kan betale deg til bestått karakter.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis man genuint ønsker å bli den beste legen man kan, så prøver man å komme inn på medisin her i norge, i stedet for å få en annenrangs utdanning i øst-europa. Det er mye korrupsjon som er ute og går i de landene, så kan jeg virkelig stole på at studenten har avlagt sine eksamener på en riktig måte, eller har studenten betalt for sine karakterer? Det er det jeg mener med at jeg virkelig ikke kunne ha stolt på en lege som er utdannet i utlandet- spesielt i øst-europa.

 

Når det kommer til kvaliteter som kommunikasjon, og være emosjonelt flink, osv, så erkjenner jeg at det er viktige kvaliteter, og noe som blir vektlagt i utdanningen her i norge. Men min personlige mening er at jeg mye heller vil gå til en arrogant, hensynsløs lege som klarer å forstå hva som er problemet, setter en riktig diagnose, og setter i gang behandlingen raskt, enn en lege som er flink til å kommunisere, men som ikke er flink på det faglige.

 

Jeg gikk ut av videregående med et ikke så godt snitt, og hadde muligheten til å dra til utlandet. Men i stedet for å velge den letteste veien ut, besluttet jeg for å forbedre karakterene mine. Det tok meg 2,5 år, men nå er jeg sikker på at jeg får den beste utdanningen. Og jeg gadd å bruke denne tiden fordi at jeg virkelig ønsker å bli den beste legen jeg kan bli.

 

Så, antakelig sier det noe om meg, og hva jeg er villig til å legge ned av arbeid for dette yrket som jeg brenner for, jeg har derfor ikke særlig respekt for leger som drar til utlandet, og velger den letteste veien ut- det sier noe om dem, og deres besluttsomhet, eller mangel på sådan.

Det eneste det her sier om deg er iallfall at du er arrogant :)

 

Besslutsomhet? Annenrangs utdanning? Hvis nå mot formodning de norske som studerte i utlandet hadde kjøpt sine eksamener (har du forresten tall på korrupsjon i øst-europa I DAG kontra Norge? Hvis elevene har råd til å betale for eksamene sine, så har de uansett ikke bruk for å bli leger for pengenes skyld), så ville jo disse bli luket ut relativt fort under turnusen? Du gir inntrykk av at det norske legestudiet er verdens beste, og at en norskutdannet lege garantert stiller riktig diagnose. Hvorfor skulle den norskutdannede legen være flinkere til dette enn den som er utdannet i øst-europa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...