Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livredd for blodprøver


panda99

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har jeg klart å bli livredd for blodprøver. Sist gang jeg skulle ta en blodprøve tok det nesten 5 minutter før legen til slutt forsøkte å blodprøve av meg, mens jeg pustet dypt og fort inn og ut. Så fort og dypt har jeg ikke pustet ved frykt noengang, tror jeg. Neste gang tror jeg at jeg må legge meg på gulvet mens blodprøven blir tatt, for det hadde ikke forundret meg om jeg besvimte! 

 

Er det noen som har erfaring med dette? Synes det er så merkelig at jeg har blitt redd for det, for før dette synes jeg det var rart at man kunne være redd for blod og nåler. Blir helt anspent av å tenke på det nå, samt fysisk kontakt - har dette noe med hverandre å gjøre? Vil gjerne få fjernet denne frykten, og synes det er kjipt fordi jeg egentlig ønsker å bli blodgiver.

 

Jente, 17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg overtenker det ikke, det mener jeg oppriktig. Jeg har bare helt plutselig blitt livredd for det og tenker ikke over det før jeg skal bli tatt blodprøve av. Dette er noe jeg seriøst mener er vanskelig og ikke vet hvordan jeg skal få bearbeidet. Jeg prøver å tenke linært og se koblingen for hvorfor dette har blitt en så stor frykt, men jeg forstår det ikke selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreslår metoden: Just do it.  

 

Ved neste blodprøve:  Legg frem armen, Si til legen at du er redd, men at hun ikke skal ta hensyn til det.

Så gjør du en pusteøvelse, mens du ser i en annen retning. 

 

Eksempel:  (Øv på den noen ganger før du trenger den)

 

 

Du skal tenke deg at du puster inn og ut langs langsidene av fyrstikkesken og så skal du holde pusten inne litt mens tankene beveger seg langs kortsidene.

Dette vil medføre at du puster inn langs langsiden, holder pusten på vei langs kortsiden før du puster ut langs langsiden.

Hold pusten igjen langs kortsiden( etter at du har pustet ut) før du igjen puster inn.

Legg merke til at fyrstikkeskens langsider er like lange dvs. innpusting og utpusting skal ta like lang tid.

 

Pausen etter innpusting og etter utpusting skal også være like lange ( som kortsidene på fyrstikkesken) Denne treningen i pustekontroll bør en forsøke på når en ikke har angst. Når teknikken beherskes kan en forsøke i en angstsituasjon. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...