Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Noen som har prøvd "sirkulasjonstrener" mot smerter i føttene?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har du en anbefaling av ett litt mer avansert apparat også med tilkobling av flere pads?

Kjenner ikke til apparater med mer enn 4 pads. Poenget med et 2-kanals apparat er at du kan kjøre forskjellig program på 2 og to pads. For min egen del bruker jeg et program på overarmen og et annet program på nakke/skulder samtidig. Her må du nesten prøve deg frem selv. 

 

Apparatet jeg linker til har fire samtidige pads, men kjører det samme programmet på begge parene. Dette er bra nok for å behandle "symetriske" plager, eksempelvis begge leggene.

 

Denne typen apparater er også bærbare, slik at du kan ha dem med på jobb og reise.

 

Fant en med 8 pads, men fortsatt kun 2 kanaler http://www.ebay.com/itm/2-channel-output-8-electrode-pads-TENS-EMS-Electronic-pulse-MASSAGER-1pair-sock-/152342899645?hash=item2378582bbd:g:D6EAAOSw~gRV5Eq5

 

Søk på TENS machine 2-channel på ebay, så finner du flere versjoner i alle prisklasser.

 

Edit:

Denne ser rimelig grei og lettbetjent ut http://www.ebay.com/itm/HOT-Electronic-Muscle-Stimulator-Full-Body-Massager-Acupuncture-Therapy-Machine/371730183948?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38530%26meid%3D061a39b25f8243328ca7dfed33402478%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D322260054073

 

Du får den også med slippers. Har aldri prøvd slippers, da jeg ikke har problemer med føttene http://www.ebay.com/itm/EU-Plug-Electrical-Stimulator-Massager-Tens-Acupuncture-Therapy-Machine-Shoes-/172417530601?hash=item2824e2bae9:g:hEcAAOSwiDFYNCDi

 

La meg presisere at apparatet ikke fjerner alle smertene mine, men det lindrer smertene. Muskeltrekningene jeg har i armen fra tid til annen forsvinner helt ved bruk av apparatet. Men de vender tilbake igjen etter en tid.

 

Clas Ohlson har dette http://www.clasohlson.com/no/TENS-EMS-massasjeapparat/34-1548#moreinfo

Ekstra pads er mye rimeligere å kjøpe på ebay http://www.ebay.com/itm/20X-4x4cm-White-Electrode-Pads-Replacement-Tens-Message-Electrode-Tens-Units-/321873729596?hash=item4af12b583c:g:1-AAAOSwFnFWAkOI

 

Dette ligner på mitt apparat http://www.ebay.com/itm/NEW-Dual-Tens-EMS-Massager-Electrical-Stimulator-Full-Body-Pulse-Massage-Machine-/332001286632?hash=item4d4cd199e8:g:kz4AAOSwOVpXfx~o

 

Jeg liker bedre pads'ene på dette og det fra Clas Ohlson, siden de ikke har "knapp" på baksiden. Mer behagelig når jeg lener ryggen mot stol/sofa. Du finner også pads i andre størrelser.

 

 

Jeg får se nærmere på de. Ikke lett å vite hva en skal velge når det er så mange modeller og lite brukererfaringer å finne.

Lenke til kommentar

 

Jeg får se nærmere på de. Ikke lett å vite hva en skal velge når det er så mange modeller og lite brukererfaringer å finne.

Kjøp et rimelig et og prøv selv. Under hundrelappen tåler de fleste å tape.

 

 

Så klart, men er jo en bortkastet 100 lapp om jeg må oppgradere siden. Antar det er ulik styrke i disse og at der er en del forskjeller når en går litt opp i pris.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg får se nærmere på de. Ikke lett å vite hva en skal velge når det er så mange modeller og lite brukererfaringer å finne.

Kjøp et rimelig et og prøv selv. Under hundrelappen tåler de fleste å tape.

 

 

Så klart, men er jo en bortkastet 100 lapp om jeg må oppgradere siden. Antar det er ulik styrke i disse og at der er en del forskjeller når en går litt opp i pris.

 

Nå har jeg prøvd flere apparater, deriblant det rimelige til ca kr 30 og et dyrt hos min fysioterapeut. Selv det rimeligste apparatet gir mer enn nok styrke. Hva skal du bruke apparatet til?

Lenke til kommentar

Skal brukes som smertelindring på legg, lår og skulder. En avlastning fra å trykke manuelt med hånden de dagene det er skikkelig gale. Har prøvd apparatet som det snakkes om fra start av i denne tråden, og ved bruk av pads så er det en god hjelp, men unødvendig å bruke 2000 på det når jeg ikke har behov for de andre funksjonene et slikt brett tilbyr. Så det går nok i retur når jeg finner et passende apparat som jeg kan bruke.

Lenke til kommentar

Skal brukes som smertelindring på legg, lår og skulder. En avlastning fra å trykke manuelt med hånden de dagene det er skikkelig gale. Har prøvd apparatet som det snakkes om fra start av i denne tråden, og ved bruk av pads så er det en god hjelp, men unødvendig å bruke 2000 på det når jeg ikke har behov for de andre funksjonene et slikt brett tilbyr. Så det går nok i retur når jeg finner et passende apparat som jeg kan bruke.

Da tror jeg du vil bli fornøyd med dette http://www.ebay.com/itm/NEW-Dual-Tens-EMS-Massager-Electrical-Stimulator-Full-Body-Pulse-Massage-Machine-/332001286632?hash=item4d4cd199e8:g:kz4AAOSwOVpXfx~o&rmvSB=true

 

Edit:

Anbefaler dette apparatet fordi det har både TENS og EMS program, og det har etter min mening den beste pads tilkoblingen. 

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Jeg kom ikke til forumet for å bli "diagnosert". Det lar jeg ortopeder og nevrologer ta seg av.

 

Jeg har Plantar fascitt og Pes cavus, og har testet den maskinen, eller rettere sagt en tilsvarende fra "bedreliv" eller noe slikt. Jeg syntes ikke det var noe nytte i den maskinen, og ga den videre til min mor. Jeg har heller bedre erfaring med en slik som dette. Men den er litt liten for en som meg med 43 i sko, og veldig høye fotbuer. Den har i tillegg til den vanlige fot-massasje funksjonen, luftputer som masserer/klemmer på hælene, i motsetning til modellene man finner på Elkjøp/Lefdal. Ingen kur akkurat, men greit med litt fot-massasje av og til. :)

 

Plantar Fascitt er en tilstand ofte forbundet med overvekt. Men kan altså ramme både undervektige og normalvektige også. Men siden det er mer uvanlig kan kanskje det være en diagnose som er oversett? Kan påvises med ultralyd av Plantar fascen. Ikke meningen å prøve å diagnostisere altså. Men ville jo trodd det var veldig lite relevant for deg om jeg med Plantar fascitt, får eller ikke får, nytte av maskinen du spør om. Med mindre du lider av det samme?

 

Som sagt fikk jeg lite nytte av maskinen du spør om, men min høye fotbue gjorde at innsiden av føttene mine ikke kom i kontakt med de innerste pads'ene heller. Det kan jo ha innvirket på den dårlige effekten. Den høye fotbuen er også sannsynligvis medvirkende til mine andre problemer. Jeg har ikke Plantar fascitt hele tiden. Men alltid diffuse hælsmerter, muligens slik du beskriver..

Lenke til kommentar

 

Jeg kom ikke til forumet for å bli "diagnosert". Det lar jeg ortopeder og nevrologer ta seg av.

 

Jeg har Plantar fascitt og Pes cavus, og har testet den maskinen, eller rettere sagt en tilsvarende fra "bedreliv" eller noe slikt. Jeg syntes ikke det var noe nytte i den maskinen, og ga den videre til min mor. Jeg har heller bedre erfaring med en slik som dette. Men den er litt liten for en som meg med 43 i sko, og veldig høye fotbuer. Den har i tillegg til den vanlige fot-massasje funksjonen, luftputer som masserer/klemmer på hælene, i motsetning til modellene man finner på Elkjøp/Lefdal. Ingen kur akkurat, men greit med litt fot-massasje av og til. :)

 

Plantar Fascitt er en tilstand ofte forbundet med overvekt. Men kan altså ramme både undervektige og normalvektige også. Men siden det er mer uvanlig kan kanskje det være en diagnose som er oversett? Kan påvises med ultralyd av Plantar fascen. Ikke meningen å prøve å diagnostisere altså. Men ville jo trodd det var veldig lite relevant for deg om jeg med Plantar fascitt, får eller ikke får, nytte av maskinen du spør om. Med mindre du lider av det samme?

 

Som sagt fikk jeg lite nytte av maskinen du spør om, men min høye fotbue gjorde at innsiden av føttene mine ikke kom i kontakt med de innerste pads'ene heller. Det kan jo ha innvirket på den dårlige effekten. Den høye fotbuen er også sannsynligvis medvirkende til mine andre problemer. Jeg har ikke Plantar fascitt hele tiden. Men alltid diffuse hælsmerter, muligens slik du beskriver..

 

 

Supert! Akkurat det jeg lurte på hvertfall.

 

Har et familiemedlem med plantar fascitt som hun har fått gjennom for mye trening. Men da gidder jeg ikke å anbefale henne den maskinen om det ikke hjalp for deg :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Supert! Akkurat det jeg lurte på hvertfall.

 

Har et familiemedlem med plantar fascitt som hun har fått gjennom for mye trening. Men da gidder jeg ikke å anbefale henne den maskinen om det ikke hjalp for deg :)

 

 

Vel, om man kan "låne" den gratis fra Lefdal i 80 dager så ser jeg egentlig ingen grunn til å la være å prøve. Alt er verdt et forsøk, ihvertfall når det ikke koster noe. Som jeg sa fikk ikke innerste kontakt pad'en kontakt med undersiden av foten min. Så kryss strømmene gikk nok ikke slik de skulle på meg.

 

Men prinsippet tror jeg er det samme som "sit ups beltene" man finner på TV-Shop, hvor strøm i magemusklene i 10 minutter skal tilsvare 5000 sit-ups. Jeg har nok ikke super trua her uansett nei..

Lenke til kommentar

Plantarfacitt var det første som ble misstenkt, men det var dessverre ikke noe så "enkelt", og har blitt avkrefet av alle tester. Det samme gjelder hælspore, mortons nevrom, tarsaltunnelsyndrom og nerveskader i de tykke nervefibrene. Jeg har tidligere brukt en sånn "massajemaskin" som du linker til, og den gjorde det egentlig bare verre for min del. Det virker som all belastning på føttene, uansett i hvilken form, forverrer smertene.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et TENS-apparat med god virkning for smerter i nakke og skuldre.   I tillegg har jeg en Cefaly, som brukes mot smerter i hodet.  

 

Felles for disse to apparatene, er at de sender lavfrekvent strøm transkutant (gjennom huden).  

 

Har ikke testet sirkulasjonstrener, men prinsippet for denne er jo akkurat det samme. Det er TENS. Den er bare spesiallaget for bruk på føttene. Derfor har jeg absolutt tro på at det vil fungere.

 

I land hvor folk må betale store deler av medisinene sine selv, og dermed ikke har så stor tilgang på smertestillende medisiner som oss, er TENS mye i bruk til smertelindring. 

 

TENS = Transkutan Elektronisk NerveStimulering

Transkutan = Gjennom huden

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...