Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag i leie som følger av mangel ved oppvaskmaskin


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Saken gjelder en oppvaskmaskin som har sluttet å fungere ettersom motoren er blitt ødelagt og må dermed byttes. Oppvaskmaskinen har ikke fungert slik den skal i snart to og en halv mnd. Reparatør konstaterte at maskinen var defekt, og motor må byttes for om lag en mnd. siden. Denne motoren er fremdeles ikke byttet.

 

Utleier har ment at det har vært vårt ansvar som leietakere å holde en dialog med leverandører for at mangelen skal bli rettet. Det vi som leietakere har tatt på oss ansvar for er å holde husrommet tilgjengelig for service av oppvaskmaskinen, ikke for å følge opp statusen på rettingen. Oppvaskmaskinen er innenfor garantitiden, så utleier blir ikke påført noe utgifter for å få oppvaskmaskinen reparert. Det utleier derimot får av dette er en splitter ny motor på maskinen, noe som forlenger oppvaskmaskinens levetid og den er klart verdt mer enn den i utgp. har gjort.

 

Etter mye diskusjon har utleier endelig gått med på et avslag i leie. Utleier mener derimot at det bare utbetales kr 150 per mnd. for dette, altså kr 300 for snart to og en halv mnd. med defekt oppvaskmaskin. Utleier begrunner dette kravet i: 
http://www.htu.no/kunder/htu/pubstore.nsf/$all/F7250F70BD065A96C1257FA30030DD9A/$FILE/Publisert%20avgjørelse%20i%20sak%202015%20647%20%201.pdf

 

Vi mener derimot at dette ikke er et rimelig avslag i leie. Vi har brukt 300 kr på maskinrens og glansmiddel før reparatør kom på service, da vi trodde først at grunne til at oppvaskmaskinen ikke vasket bra nok kunne være grunnet en defekt spyler. Som sagt, var vi ikke vitende om at oppvaskmaskinens motor var ødelagt. 

 

Husleien vi betaler til sammen per mnd. er på kr 11600, på omlag to måneder og snart to uker utgjør dette ca 25906 kr. Vi mener at et avslag i kr 1000 kr på hver, altså 2000 kr av denne summen vil være et rimelig krav for avslag i leie.

 

Dette har tatt oss tid hver dag å ta oppvasken, ikke at dette er en betydelig stor mangel i husrommet, men når man betaler for "full-pakke"- ønsker man også å få det.

 

Spørsmålet er dermed hva som kan være rimelig å forlange som avslag i leie, og har noen noe annet å vise til enn husleielovens bestemmelser?

 

Stort takk for alle tips!



Anonymous poster hash: 44cac...d83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare 100% da jeg ikke vet om reglene. Men, jeg har ikke hatt noe problemer selv tidligere med slikt.

 

For min del. Når det har stått i husleie kontrakt at hvitevarer medfølger er det huseier sitt ansvar å få dette reparert eller byttet. Da det har oppstått en mangel og enn får ikke det enn betaler for.

 

Har iallefall vært slikt for meg. Hadde ikke selv noen problemmer når jeg pratet med huseier den gangen. Huseier reparerte det uten kostnad for meg. 

 

Aner ikke om huseier var ekstra grei. Eller om lovverket er Slik. Det må noen andre svare på

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Kravet ditt er urealistisk høyt. En kjapp sjekk hos L'Easy tilsier at kostnaden ved å leie en oppvaskmaskin ligger på mellom 189,- kr og 489,- kr per måned, levering inklusive. Dette vil vanligvis være et tak på hva verditapet kan være fordi det er dette det ville kostet leietaker å få en tilsvarende funksjon.

 

Du skal ha en særdeles god begrunnelse knyttet til hvor viktig den oppvaskmaskinen var for deg hvis du skal argumentere for et høyere prisavslag enn det det ville kostet å leie en ny.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om det er avbetaling er jeg helt enig med Krikkert sin vurdering at krevd prisavslag er for høyt. Som husleietvistutvalget skriver så er boligens reduserte leieverdi som følge av en mangel på oppvaskmaskinen svært minimal. 

 

Hvor innslagsgrensen på hvor stort reduskjonen skal være er jeg usikker på, men jeg ville som utleier tatt utgangspunkt i husleietvistutvalgets avgjørelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...