Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av bolig direkte til kjøper uten megler?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal snart selge boligen min, men har fått noen interesserte FØR evt visning eller kontakt av megler.

Jeg er interessert i å høre om man kan selge leiligheten direkte til kjøper uten form av megler?

 

Kort fortalt. Leiligheten er USBL leilighet, så her må det lyses ut uansett hos USBL at den er til salgs. Kun pga andre som kan være interessert. Men jeg kan vell selge leilighetne direkte til kjøper / interessent uten å involvere megler? På denne måten tjener jeg mer, og det samme vil også evt kjøper.

 

Beklager hvis jeg har formulert meg selv dårlig, men er mye som virrer oppe i hodet på en gang og er litt forvirret. 

 

Er det noe ULEMPER ved salg uten megler? Og hva er evt FORDELER ved salg med megler?



Anonymous poster hash: 83c90...029
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noe ULEMPER ved salg uten megler? Og hva er evt FORDELER ved salg med megler?

 

Anonymous poster hash: 83c90...029

 

 

Dei største ulempane med å ikkje bruke meklar er at du sjølv må annonsere og gjere jobben med å følge opp interessentar, samt at du ikkje har ein profesjonell aktør som du kan holde ansvarleg dersom det blir begått fei.

 

Fordelane med å ikkje bruke meklar er at du sparer pengar på det.

 

Så det går fint å selge utan meklar, men det vil være lurt å skaffe deg profesjonell hjelp til den formelle avtaleinngåelsen.

Om du alt har interessentar så har du kanskje ikkje særleg behov for å gjere så mykje arbeid heller. 

 

 

Litt overforenkla så kan det være lurt å bruke ein meklar dersom det medfører mykje jobb å finne tak i dei rette kjøparane som er villige til å betale det du vil ha. Men om boligen nærmast selg seg sjølv utan at du treng å jobbe så mykje med det, så er det heller ikkje verdt å betale ein meklar for å for ein jobb som du gjer like greit sjølv.

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke ut Propr.no – jeg har hørt det er en bra tjeneste. Mellommann for å håndtere transaksjonen er påkrevd der, men det er også det eneste vettuge. Ingen ved sine sansers fulle fem vil gi fra seg husnøkkelen før de vet at de får pengene, og ingen med vettet i behold setter millioner av kroner over til noen før de er sikre på at nøkkelen blir deres.

Lenke til kommentar

Har man flere interesserte uten annonsering så er det ikke usannsynlig at det finnes flere potensielle kjøpere i markedet. Uten annonsering kan man gå glipp av en potensiell heftig budrunde og bedre pris på bolig.

Dette må man vurdere opp mot temperaturen i boligmarkedet og hvor attraktiv bolig man sitter på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv turte jeg ikke å selge huset mitt privat. Jeg anser meg som en uheldig type så hvis noe kan gå galt så skjer det vanligvis med meg.

 

Jeg valgte derfor megler sånn at jeg skulle kunne føle meg trygg på at det ikke skulle være noen feil fra min side og at mine baser skulle være dekket.

 

Som jeg fryktet prøvde kjøper i ettertid å lure til seg en betydelig oppussing som han mente jeg skulle koste. Dette var planlagt fra hans side og han tok kontakt direkte. Ettersom jeg heldigvis hadde brukt profesjonelle aktører så tok forsikringsselskapet mitt saken videre og han fikk ikke godkjent påstanden sin da min forklaring også ble bekreftet av megler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Er det noe ULEMPER ved salg uten megler? Og hva er evt FORDELER ved salg med megler?

 

Anonymous poster hash: 83c90...029

 

 

Dei største ulempane med å ikkje bruke meklar er at du sjølv må annonsere og gjere jobben med å følge opp interessentar, samt at du ikkje har ein profesjonell aktør som du kan holde ansvarleg dersom det blir begått fei.

 

 

Jeg brukte megler, men angret veldig sterkt i etterkant. Ble overrasket over hvor lite tid de legger  ned i et salg. Jeg måtte selv avtale tid med takstmann og fotograf, megleren gjorde ingenting. Prospektet er en ferdig mal som han fyller ut med litt bilder og offentlig informasjon. Selva nnonsen på finn er skrevet på noen minutter og ofte full av skrivefeil. Så møter han opp til en time på visning og en halvtime på kontraktsmøte. Møtte ikke engang opp til overtakelse.

For dette hadde han loggført 13 arbeidstimer, og det hele kostet over 100000, hvor ca halvparten går til megleren.

 

Makan til svindel for lite arbeid! Kunne gjort dette like bra eller bedre selv. Og jeg hadde flere meglere på besøk og befaring. Valgte en som var rangert som en av de beste og hadde bare gode skussmål. Aldri følt meg så lurt før!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min megler var mye mer behjelpsom. Vi gikk en befaring hvor han anbefalte hva jeg burde gjøre istand med huset samt hva som burde reklameres med.

 

Han ordnet fotograf og takstmann. Jeg bodde heller ikke i huset og solgte utenom sesong så det var flere private visninger. Han ringte i ny og ne for å informere om hvem som var i huset og var interessert og han hjalp til med utfylling av papirer, kontraktmøte og overtakelse.

 

Var stort sett fornøyd men er ikke uenig i at det er dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...