Gå til innhold

Gullstikka-nominasjoner er klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gullstikka køyrer hardt for å vere mindre og mindre interessant for kvart år, ser eg.

 

Kvifor kan ikkje dei nedlastbare spela vere nominerte i fleire kategoriar? Frozen Synapse er eit betre strategispel enn nokon av dei nominerte i Strategi-kategorien, høyrer sjølvsagt heime i PC-kategorien, og uansett sjanselaus i Nedlastingskategorien når de har vald å nominere Minecraft i år (til tross for at det berre har vorte dårlegare sidan eg kjøpte det i 2009).

 

Også imponerande at halvparten av dei nominerte i Årets PC-spill er konsollspel med PC-release. Korleis Modern Warfare 3 i det heile tatt kan vere nominert til noko som helst er eit mysterium.

 

Reknar med forutsigbar Skyrim-runking, ispedt litt Modern Warfare/Battlefield 3. Eit sjeldsynt glimmer av kritisk sans i med nominasjonen av Dark Souls i fleire kategoriar, hadde vore kjekt om det vann - i Årets Spill er jo til dømes Dark Souls det eine reelle alternativet.

 

Forresten mogleg å få tilbake igjen kategoriane pluss dei nominerte spela i tekstformat i artikkelen? Røyste-appen vil ikkje la deg sjå på dei nominerte eller kva du røysta etter at du har sendt inn.

 

Nomineringsprosessen i Gullstikka er todelt. De 30 mest solgte spillene fra i fjor er automatisk nominert, resten er det en fagjury som velger.

 

Når det gjelder de nedlastbare spillene var det et ønske fra fagjuryen om å åpne for innslipp i de andre kategoriene av spill som kun har digital distribusjon. Dette ble refusert av Gullstikka-arrangør NSM. Dermed har fagjuryen ikke hatt anledning til å nominere digitale spill i andre kategorier enn årets nedlastbare.

 

Hilsen juryformann Jon Cato Lorentzen

Lenke til kommentar

Jeg stemte på Portal 2 som plattformer og årets spill, Deus Ex: Human Revolution der jeg kunne ellers og et par-fire kategorier hoppa jeg over. Hyggelig av juryen å gi Mortal Kombat en nominasjon!

 

Stusser litt over at Portal 2 havner i "plattformspill"?

 

Den moderne definisjonen av et plattformspill er et spill der miljønavigasjon er hovedfokus, noe som gjør det enkelt å klassifisere Portal 2 som et plattformspill.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager gjør Mw3 der? må være en skrivefeil.

 

Har du i det hele tatt spilt SP eller Co-op delene på MW3?

jeg har faktisk i det hele tatt spilt alt som går ann å spilles på mw3, og jeg skammer meg over meg selv i å tro å håpe at de faktisk ville innovere noe som helst.

 

Bf3 er heller ikke perfekt, de burde ha droppet Single Player delen å fokusert 100% på multiplayer, jeg vet jeg kommer til å få en del hat meldinger, men jeg mener at Bad Company 2 var bedre fullført enn BF3.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de nedlastbare spillene var det et ønske fra fagjuryen om å åpne for innslipp i de andre kategoriene av spill som kun har digital distribusjon. Dette ble refusert av Gullstikka-arrangør NSM. Dermed har fagjuryen ikke hatt anledning til å nominere digitale spill i andre kategorier enn årets nedlastbare.

 

Det stadfester jo i grunn berre det eg skreiv i går, at det er omsynet til NSM som er viktigast, ikkje å première kvalitet.

 

Problem 1: Markedsstyrte nominasjoner

Det er ikke noen automatisk sammenheng mellom salgstall og kvalitet, som en av årets toppnominerte – Call of Duty 8/Modern Warfare 3 i noe sånt som fire kategorier – er et strålende eksempel på. Om nominasjonskomitéen hos Gullstikka har noe ønske om at spill skal være mer enn digital rølpekultur for menn mellom 14 og 30, må prinsippet om at spill som har solgt mye automatisk nomineres (i alle tenkelige kategorier), bort. Det er sikkert ikke så populært hos de som arrangerer Gullstikka; Norsk spill- og multimedieforening (NSM, aka Spillforeningen), som er ein rein lobbygruppe for de store utgiverne og brick-and-mortar-butikker: Activision, EA, GAME, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film Interactive, PAN Vision, Ubisoft og Warner Bros er alle medlemmer. Kanskje er det likevel noe å tenke på dersom en har ambisjoner om å drive med spillkritikk, snarere enn å løpe logrende etter de til enhver tid største IP-ene.

 

Slik det er nå, får bransjemastodontene diktere nominasjonsprosessen, og dermed sikre seg mot at spill utenfor kretsen skal kunne vinne i noen andre kategorier enn samlekategorien for alt som ikke kommer fra noen store publiseringshus. Uten å stoppe for å tenke for mye over hva dette betyr for en eventuell kritisk integritet som inngår i nominasjonsprosessen, bringer dette oss til det andre problemet.

 

Problem 2: Kategorieksklusive spill

I kategorien “Nedlastbare Spill” – er ikke uansett de fleste PC- og konsollspill nedlastbare i dag? – finner vi alle spill i utdelingen som ikke kommer fra et av publikasjonshusene under NMS-paraplyen. Spill i denne kategorien er, utrolig nok, diskvalifiserte fra å være nominerte i andre kategorier. På den andre siden går de samme spillene fra EA og Activision gjerne igjen i Årets Konsollspill, Årets PC-spill, Årets Spill, Årets Actionspill, også videre. Dette betyr for det første at konkurransen i kategorien Årets Nedlastbare spill er knivskarp, og ikke minst at kategorier som for eksempel Årets Strategispill ser veldig rare ut, når det som åpenbart er årets strategispill (Frozen Synapse) er låst fast i Nedlastbare Spill-kategorien.

Endret av Zealuu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det gjelder de nedlastbare spillene var det et ønske fra fagjuryen om å åpne for innslipp i de andre kategoriene av spill som kun har digital distribusjon. Dette ble refusert av Gullstikka-arrangør NSM. Dermed har fagjuryen ikke hatt anledning til å nominere digitale spill i andre kategorier enn årets nedlastbare.

 

Det stadfester jo i grunn berre det eg skreiv i går, at det er omsynet til NSM som er viktigast, ikkje å première kvalitet.

 

Problem 1: Markedsstyrte nominasjoner

Det er ikke noen automatisk sammenheng mellom salgstall og kvalitet, som en av årets toppnominerte – Call of Duty 8/Modern Warfare 3 i noe sånt som fire kategorier – er et strålende eksempel på. Om nominasjonskomitéen hos Gullstikka har noe ønske om at spill skal være mer enn digital rølpekultur for menn mellom 14 og 30, må prinsippet om at spill som har solgt mye automatisk nomineres (i alle tenkelige kategorier), bort. Det er sikkert ikke så populært hos de som arrangerer Gullstikka; Norsk spill- og multimedieforening (NSM, aka Spillforeningen), som er ein rein lobbygruppe for de store utgiverne og brick-and-mortar-butikker: Activision, EA, GAME, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film Interactive, PAN Vision, Ubisoft og Warner Bros er alle medlemmer. Kanskje er det likevel noe å tenke på dersom en har ambisjoner om å drive med spillkritikk, snarere enn å løpe logrende etter de til enhver tid største IP-ene.

 

Slik det er nå, får bransjemastodontene diktere nominasjonsprosessen, og dermed sikre seg mot at spill utenfor kretsen skal kunne vinne i noen andre kategorier enn samlekategorien for alt som ikke kommer fra noen store publiseringshus. Uten å stoppe for å tenke for mye over hva dette betyr for en eventuell kritisk integritet som inngår i nominasjonsprosessen, bringer dette oss til det andre problemet.

 

Problem 2: Kategorieksklusive spill

I kategorien “Nedlastbare Spill” – er ikke uansett de fleste PC- og konsollspill nedlastbare i dag? – finner vi alle spill i utdelingen som ikke kommer fra et av publikasjonshusene under NMS-paraplyen. Spill i denne kategorien er, utrolig nok, diskvalifiserte fra å være nominerte i andre kategorier. På den andre siden går de samme spillene fra EA og Activision gjerne igjen i Årets Konsollspill, Årets PC-spill, Årets Spill, Årets Actionspill, også videre. Dette betyr for det første at konkurransen i kategorien Årets Nedlastbare spill er knivskarp, og ikke minst at kategorier som for eksempel Årets Strategispill ser veldig rare ut, når det som åpenbart er årets strategispill (Frozen Synapse) er låst fast i Nedlastbare Spill-kategorien.

 

Det er jo ingen hemmelighet at en prisutdeling i regi av utgivere ofte tar hensyn til kommersielle egeninteresser fremfor rene kunstneriske vurderinger av kvalitet. Både Oscar-utdelingen og Spellemannsprisen er basert på at film-/musikkforlagene betaler for å nominere de filmene/den musikken de selv ønsker skal være med å konkurrere, og ikke basert på at en uavhengig jury fritt kan plukke og nominere fjorårets beste filmer/musikk.

 

Gullstikka er en kommersiell prisutdeling i regi av NSM, med de restriksjonene og reglene NSM selv ønsker å føre. Fagjuryens jobb er utelukkende å nominere spill med de kriterier og reglene NSM har satt opp for utdelingen sin. Alle i juryen jobber i egne medier som har sine egne prisutdelinger der de står fritt til å legge til grunne sine egne vurderinger og kriterier når de selv skal kåre årets spill. Juryarbeidet i Gullstikka går ut på å sette opp lister som folk kan stemme på i VG, Dagbladet, Gamer.no osv med de retningslinjene NSM har satt opp. Dette gir oss anledning til å fremheve spill som Frozen Synapse, Dark Souls og Spacechem, men da innenfor de kriteriene NSM har satt opp.

 

Det gir oss også en mulighet til å forsøke å påvirke utdelingen i det vi mener er riktig retning. Hvert år gir juryen tilbakemelding på hva de føler fungerer og ikke fungerer. Skillet mellom nedlastbare og fysiske spill har vi allerede diskutert heftig med NSMs representant, og vi kommer til å fortsett å jobbe for å oppheve dette skillet, med god hjelp av innlegg som ditt der vi kan vise til at dette skillet er i utakt med folks virkelighetsoppfatning.

 

Kan også nevne at da Gullstikka startet var nominasjonsprosessen basert på betalte nominasjoner fra utgiverne, noe som førte til en rekke absurde situasjoner i startårene. Via press fra juryen har nominasjonsprosessen blitt mer åpen, og vi jobber hardt for å forsøke å få nominasjonsprosessen enda bedre.

Lenke til kommentar

Jeg synes vel fagjuryen burde kåre sin egen vinner. Det ville vært mest nyttig for meg i alle fall.

 

De fleste vil stemme på spill de har prøvd fremfor spill de ikke har hørt om. Ukjente spill har ikke en sjanse. Hvis man er ute etter folkets favoritt er det bare å se på salgslistene.

 

Det er baksiden av medaljen ved å gjøre det til en folkeavstemning. Juryen har ikke en egen pris, men spillkritikerlauget som består av norske spillkritikere har en egen pris kalt Kritikerprisen under årets utdeling der de har kunnet velge fritt blant alt som kom i fjor (både nedlastbart og fysisk).

 

-jonC

Lenke til kommentar

Det er synd at Dark Souls mest sansynelig kommer til å tape til Skyrim i beste eventyr/rpg. Det at en stor del av moderne gamere har blitt bortkjemt og ikke er vant til at spillet faktisk straffer dem litt og som er vant til de fleste ny spill hvor man bare kan være en one man army og drepe alt man vil med letthet er jo selvfølgelig en faktor som bærer inn desverre.

 

Men nå får vi se det blir valgt mellom grafikk eller gameplay. Gameplay burde alltid vinne over grafikk og Dark Souls hadde soleklart bedre gameplay, Skyrim hadde mer frihet men når det gjelder kamp gameplay så vinner Dark Souls med sinnsykt god margin.

Lenke til kommentar

Ikke noe om moba spill? f.eks. League of Legends, HoN ?

 

Det er årets spill, og det har ikke kommet noen dota clones i år.

 

Og "MOBA", blir ikke riktig. Det er bare Riot som kalte League of Legends for sjangeren "MOBA", selv om det er en "Dota - Clone". Valve kaller for eksempel Dota 2 for "ARTS (Action Real Time Strategy).

Lenke til kommentar

Minecraft, mario kart 7 og zelda var vel det eneste som var vits å stemme frem.. resten er jo bare søppel. Men det er jo gull for ungdommen idag som bare ser etter pixler.

 

Ellers synes jeg pressfire har vært den beste sida med god margin..

 

Du syns vel grafikk er helt unødvendig? :p

 

Selv spiller jeg gjerne gamle klassikere med utdatert grafikk

(MI 1-4, SMB på NES - N64 etc.),

men nye spill bør ihvertfall ha en viss grafikkstandard,

eller rettere sagt,

en unik/kul/pen/whatever grafikkstil,

som f.eks Minecraft ("Retrostil") og Borderlands ("Tegna" stil) har for å nevne et par.

 

Nå er det ikke sånn at stilig grafikk gjør et dårlig spill bra,

men det gjør et bra spill enda bedre imho.

 

Syns prioriteringene bør være noe sånt:

 

Story>Gameplay>Grafikk

 

Er seff en del underkategorier innen disse,

men var bare en enkel oppdeling. ^^

Lenke til kommentar

Nesten. Gameplay>story>grafikk. Man spiller jo for å... spille. Liksom :p.

 

He he,

sant nok,

men jeg takler ikke spill med ræva story,

unntaket er der story ikke trengs (Gran Turismo etc.)

 

Så i mitt tilfelle er kanskje story og gameplay like viktig,

hadde vært mer nøyaktig å dele det opp slik:

 

Story: 40%

Gameplay: 40% (Uten story: 66%)

Grafikk: 20% (Uten story: 33%)

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...