Gå til innhold

Netteier monterte antenne "hub" i bolig uten informasjon


V_B

Anbefalte innlegg

I forbindelse med montering av smarte strømmålere har netteier plassert en antenne over sikringsskapet mitt i inngangspartiet. Antennen fungerer som en sender for et gitt antall hus i nabolaget (Installeres dermed ikke i hver husstand) og den er ikke pen å se på. Så vidt jeg husker så har det ikke blitt informert i forkant at en slik type antenne vil bli montert. 

 

Mitt spørsmål er da; hvilke rettigheter har netteier når det kommer til inngrep i mitt hus ? Jeg har ingen problemer med en smartmåler eller byttet av denne. Men må jeg bare "akseptere" at netteier plasserer en antenne som er 24 cm høy og 8 cm bred på veggen over sikringsskapet ? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vi har fått montert har kobling mot mobilnettet og sender 1x pr time dvs ikke nødvendig med egne sendere såvidt jeg vet..

Mulig det brukes forskjellige patenter ?

 

Du kan jo be om mer info - f.eks. en radiofrekvens strålingseffekt på 100mW/cm2 (milliWatt per kvadratcentimeter) er en slags grense.  For lite forskning ennå, men forsøk viser at ondartet vev (svulst, kreft) kan vokse raskere med direkte bestråling av 100mW/cm2 over tid.  Dvs ikke nok til å forårsake kreft, men kan få slikt vev til å vokse raskere.

 

Nye fjernavlesbare vannmålere sender over radiofrekvens, hvert 16de sekund faktisk, med vannforbruk, vanntemperatur osv.  Svært lite info om dette til publikum, så måtte kontakte produsenten.  Hhv 10mW/cm2 for mobil avlesning ("Drive by mode") og 25mW/cm2 for sentral avlesning  (de er prekonfigurert til å virke i en av to moduser).

 

 

Alternativ B: pakke inn saken i aluminiumsfolie, som da skjermer all stråling (aka Faradaybur).  Netteier vil nok da finne en mer velvillig abonnent - kanskje...

Lenke til kommentar

Hei! Takk for tilbakemelding. 

 

Det kom kanskje ikke godt nok frem men det er ikke strålingen jeg er bekymret for. Jeg syntes hele "antenne-opplegget" er sjenerende og det er av størrelses-art at folk kommenterer og lurer på hva som henger på veggen. Mitt spørsmål er om jeg kan kreve at vi går i dialog om hvordan antenne-arrangementet skal plasseres, eller om de står fritt til å monterte slik de vil ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar! 

 

Netteier bruker standard avtale for tilknytning. Jeg vil i denne sammenheng anta at utstyret blir definert som nødvendig utstyr da det er en radio-link som sender måleinformasjonen for en viss andel av nabolaget.

 

 

 

§ 3-2 Nettrasé og plassering av nødvendig utstyr Ved fremføring av distribusjonsnett skal grunneier/fester på forhånd gis muligheter til å uttale seg om nettrasé og plassering av nødvendig utstyr. Nettselskapet skal påse at plassering og utførelse av nettet medfører minst mulig ulempe for grunneier/fester. For øvrig vises til "Lov om rettstilhøve mellom grannar" av 16. juni 1961 nr. 15 og "Plan og bygningsloven" av 14. juni 1985 nr. 77. Når nettselskapet bruker nett/trasè til annet enn energioverføring, skal dette skje uten unødvendig ulempe for grunneier/fester og installasjonseier.

 

Fra paragrad 3-2, vil jeg kunne tolke dette som at jeg burde blitt informert på forhånd om installasjon ? Det står også at når nettselskapet bruker nett/trase til annet enn energioverføring, skal dette skje uten unødvendig ulempe for grunneier/fester og installasjonseier ? 

Lenke til kommentar

Tilknytningsvilkårene § 3-2 gjelder plasseringen av tilknytningspunkter mot og øvrige elementer i distribusjonsnettet, jf. overskriften i kapittel 3 og definisjonen av distribusjonsnett i definisjonsvedlegg: "Overføringsnett med nominell spenning opp til og med 22kV, med mindre annet er bestemt".

 

Etter Standardavtalen reguleres installasjon og drift av måleutstyr av § 5-1. Dette må antagelig regnes som en del av måleutstyret.

 

§ 5-1 Installasjon og drift av måleutstyr

Nettselskapet bestemmer type måleutstyr, eier måleutstyret og har ansvaret for installasjon, drift og kontroll av dette. Dersom kunden ønsker installert eget måleutstyr i tillegg, skjer dette for egen regning og etter skriftlig avtale med nettselskapet. Utstyret og plasseringen av det, må på forhånd være godkjent av nettselskapet.

Her er ordningen omvendt: du bestemmer plassering og valg av utstyr, men nettselskapet må godkjenne det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det skal mer til for å senke boligens verdi, men den er store nok til at venner uoppfordret har lurt på hva som er montert over sikringsskapet.

Hvis jeg stusser over noe på visning, så er vel verdien gått ned? Det er jo en grunn til at folk leier inn eksterne til å pynte boliger før salg.

Lenke til kommentar

Flytt den inn i sikringsskapet

Det hadde absolutt vært det beste men skapet er metallisk og gjør det problematisk for radio kommunikasjon (les: Faradays bur)

 

Jeg skal absolutt ta dialogen med netteier. Nå har jeg litt mer formening om hva slags argumenter jeg kan bruke. Takker alle sammen for hjelp og innspill

Lenke til kommentar

Fikk tilbakemelding fra netteier i dag der de enkelt sa at estetikk ikke var gyldig grunn for å flytte antennen de hadde montert. De er altså ikke interessert i dialog om plassering av antenne. Jeg er nå litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til denne antennen de har montert. Kan jeg selv kapsle den inn selv etter eget vett ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...