Gå til innhold

Oktoberfest 2017 - Polljen - 100mm f/2.8 macro


Anbefalte innlegg

Det argumentet godtar jeg, da er det bare å ta bildet med litt annen avstand og vinkling en annen gang, slik at bildet fylles ut. Men for sll del, jeg likte bildet.

 

Fullstendig enig. Det er svært mye fotografisk lærdom jeg fremdeles mangler, men det jeg selv mener er mitt største problem er "å se". 

Jeg vil påstå at jeg har klart å få en del blinkskudd opp i gjennom årene, men jeg må samtidig erkjenne at en god del av de komme på tross av og ikke på grunn av min evne til å se motiver og "ferdige" resultater i kameraet. Min store svakhet er fantasi (både generelt og når det gjelder fotomotiv) og da er slike fester der man gir seg noen ekstrapålagte "handicap" en god måte å trene på.

Jeg vil aldri oppnå den "medfødte" fantasien som enkelte andre rundt meg har når det gjelder motiv, men jeg har etterhvert forstått (og det har tatt tid) at trening og disiplin kan hjelpe litt på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stort sett trening som gir de gode bildene; det er min erfaring. Jeg synes det er vanskelig å velge hvilket av eple-bildene som falt mest i smak. Jeg er ikke så glad i smal dybdeskarphet, men liker at hovedmotivet er tydelig definert i forhold til resten av bildet. Å finne en god balanse på det, er ikke alltid lett ...

 

Foreløpige favoritter er det første høstløvbildet og den blå/lilla blomsten.

Lenke til kommentar

Ganske like i formen de tre første der. Det ser ut som en god idé å la sola delvis skinne gjennom bladene, da kommer den fine trådstrukturen enda bedre frem. Som med topp makroobjektiver flest, blir bakgrunnen ganske så behagelig når du går tett innpå motivet.

 

Behagelig bakgrunn på eplebildet også, god bruk av gjentakelse av eplene innover i bildet. Kanskje eple nummer to hadde kommet enda bedre frem med en liten sideveis forflytning.

 

Dekorative blå blomster, særlig preget av høsten ser de ikke ut til å være.

 

Du snakker om medfødt fantasi, jeg tror det i stor grad er trenbart. Jo mer du forsøker å bruke blikket fotografisk, jo bedre blir du på å finne det rette motivet. Ulempen er at jo bedre du blir, jo høyere legger du lista for hva som ser bra nok ut. Dermed blir det like vanskelig å ta bilder uansett hvor god du er til å bruke blikket. Lett skal det ikke være, men tråden ligger under utfordringer gjør den ikke? :)

Lenke til kommentar

Jo mer du forsøker å bruke blikket fotografisk, jo bedre blir du på å finne det rette motivet. Ulempen er at jo bedre du blir, jo høyere legger du lista for hva som ser bra nok ut. Dermed blir det like vanskelig å ta bilder uansett hvor god du er til å bruke blikket. Lett skal det ikke være, men tråden ligger under utfordringer gjør den ikke? :)

 

Takk for tilbakemeldingen.

 

Jeg hadde for noen år siden et "tilbakeslag" når det gjelder fotografering. Jeg ble alt for opptatt av de "fotografiske lovene" og (selvutnevnte) eksperters mening (jeg var da med i en fotoklubb), der det rett og slett ble for mye overtenking når det kom til bildene jeg tok. Dette førte til at jeg ble så kritisk at jeg ble skeptisk til de bildene jeg tok, jeg ble også så opptatt av å tenke når jeg gikk med kamera at jeg er overbevist om (i ettertid) at jeg gikk glipp av mange motiver som kunne gitt gode bilder.

 

Jeg prøver nå å ha et noe mer avslappet forhold til "lovene", jeg ignorerer de ikke fullstendig men bruker de slik jeg tror de skal brukes, som en ledesnor og ikke som en absolutt sannhet.

 

Når det gjelder blikket så er det noe jeg derimot prøver å ta mer alvorlig og det går sakte den rette veien. Heldigvis så er min viktigste "kunde" meg selv. Det er selvsagt er hyggelig  at enkelte av mine bilder også kan finne bifall hos andre.

Lenke til kommentar

 

Jo mer du forsøker å bruke blikket fotografisk, jo bedre blir du på å finne det rette motivet. Ulempen er at jo bedre du blir, jo høyere legger du lista for hva som ser bra nok ut. Dermed blir det like vanskelig å ta bilder uansett hvor god du er til å bruke blikket. Lett skal det ikke være, men tråden ligger under utfordringer gjør den ikke? :)

 

Takk for tilbakemeldingen.

 

Jeg hadde for noen år siden et "tilbakeslag" når det gjelder fotografering. Jeg ble alt for opptatt av de "fotografiske lovene" og (selvutnevnte) eksperters mening (jeg var da med i en fotoklubb), der det rett og slett ble for mye overtenking når det kom til bildene jeg tok. Dette førte til at jeg ble så kritisk at jeg ble skeptisk til de bildene jeg tok, jeg ble også så opptatt av å tenke når jeg gikk med kamera at jeg er overbevist om (i ettertid) at jeg gikk glipp av mange motiver som kunne gitt gode bilder.

 

Jeg prøver nå å ha et noe mer avslappet forhold til "lovene", jeg ignorerer de ikke fullstendig men bruker de slik jeg tror de skal brukes, som en ledesnor og ikke som en absolutt sannhet.

 

Når det gjelder blikket så er det noe jeg derimot prøver å ta mer alvorlig og det går sakte den rette veien. Heldigvis så er min viktigste "kunde" meg selv. Det er selvsagt er hyggelig  at enkelte av mine bilder også kan finne bifall hos andre.

 

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Hadde tørke i lang tid selv, mye av samme grunn. Jeg anser meg selv som en teknisk fotograf. I det legger jeg at jeg (dessverre) er veldig interessert og opptatt av det tekniske, men ikke alltid like flink på det kunstneriske. Jeg kan gå forbi mange gode motiver i "blinde".

 

Har vært med i kameraklubb noen år, men ikke veldig aktiv der. Synes iblant det blir vel mye fokus på tolkning, følelser og en dypere mening bak ethvert bilde. Ingenting i veien med det, men om jeg må bli forklart hva et bilde egentlig er, foretrekker jeg nok (som regel) bilder som står på egne bein.

 

Noen ganger er et bilde godt bare fordi det er pent å se på. En liten tekst som forteller mer om hva foregår i et bilde er det selvsagt ingenting i veien med, men jeg synes det bør være bildet som vekker interessen for teksten og ikke motsatt.

 

Alt dette er selvfølgelig bare min personlige mening, og jeg har full forståelse for at andre (kanskje de fleste) ikke deler mitt syn.

Lenke til kommentar

Jeg hadde for noen år siden et "tilbakeslag" når det gjelder fotografering. Jeg ble alt for opptatt av de "fotografiske lovene" og (selvutnevnte) eksperters mening (jeg var da med i en fotoklubb), der det rett og slett ble for mye overtenking når det kom til bildene jeg tok. Dette førte til at jeg ble så kritisk at jeg ble skeptisk til de bildene jeg tok, jeg ble også så opptatt av å tenke når jeg gikk med kamera at jeg er overbevist om (i ettertid) at jeg gikk glipp av mange motiver som kunne gitt gode bilder.

Det kjenner jeg meg igjen i.

 

Jeg prøver nå å ha et noe mer avslappet forhold til "lovene", jeg ignorerer de ikke fullstendig men bruker de slik jeg tror de skal brukes, som en ledesnor og ikke som en absolutt sannhet.

Jeg har ofte hørt at du må kunne reglene for å kunne bryte de. Låser man seg for mye til reglene, så kan det gå utover bildene.

 

Når det gjelder blikket så er det noe jeg derimot prøver å ta mer alvorlig og det går sakte den rette veien. Heldigvis så er min viktigste "kunde" meg selv. Det er selvsagt er hyggelig  at enkelte av mine bilder også kan finne bifall hos andre.

Det er et par øvelser som kan brukes til å trene opp øyet. En som jeg har litt tro på, men ikke har prøvd selv, er 60 bilder på 60 minutter. Da velger du et moitv som du skal bruke 60 minutter på å fotografere. Og du skal ta 60 forskjellige bilder.

 

En mer ekstrem variant er "Et år, et kamera, et objektiv". Da bruker du et hus og et fast-objektiv i et år. Og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
 Det er et par øvelser som kan brukes til å trene opp øyet. En som jeg har litt tro på, men ikke har prøvd selv, er 60 bilder på 60 minutter. Da velger du et moitv som du skal bruke 60 minutter på å fotografere. Og du skal ta 60 forskjellige bilder.

 

Jeg hadde ikke hørt spesifikt om denne øvelsen, men jeg praktiserer ofte noe tilsvarende. Dvs. at når jeg finner et motiv jeg ønsker å avbilde så tar jeg mange bilder fra forskjellige vinkler og med forskjellige kamerainnstillinger. Svært ofte havner jeg da ut med et bilde til slutt som viser noe helt annet (og i egne øyne bedre) enn det jeg opprinnelig så i motivet.

Lenke til kommentar

Etter en uke med sammenhengende regn, iblandet et par stormdager, så kunne jeg i dag endelig starte på uke 3 i Oktoberfesten. En uke der min planlagte grønne tråd skal være skogen.

 

Nå ble det ikke 60 bilder på seksti minutter eller alt for mange vinkler, men jeg fant meg et "konkret" bjørkeløv som jeg konsentrerte meg om og prøvde litt forskjellige innstillinger. Forutsetningen var dog nærbilde og med den type bilde, et lite objekt og kort avstand så erkjenner jeg at jeg er på (og kanskje over) grensen når det gjelder skarphet og dof.

Det var to tre varianter, med forskjellig dybde og små forskjeller i avstand til objektet som tiltalte meg, men jeg falt til slutt på ett av de der jeg brukte liten blender og noen centimeter mer avstand til objektet.

 

Skarpheten er som sagt i grenseland og jeg har prøvd forsiktig å "justere" denne i LR, så får hver enkelt vurdere om det er innenfor eller ikke  :)  (jeg hadde selvsagt ikke lastet det opp hvis jeg var sikker på at det var utenfor  :cool: )

 

Uke 3 Bilde 1

Høstløv

 

37774832981_a10db2f59c_z.jpg

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei fornøyd med "følelsen" i dagens bidrag, men jeg vurderte likevel å ikke poste det. Jeg har ett ankepunkt mot bildet i dag, og det er at hovedobjektet som står i forgrunnen kan virke litt vel spinkel og bortkommen sett mot en noe "kraftigere" bakgrunn. 

 

Forstår akkurat hva du mener (tror jeg). Har akkurat forkastet et eget bregnebilde som hadde alt for dårlig separasjon fra bakgrunnen (+ litt annet galt), men synes ditt ble OK - og klart bedre når jeg gikk inn på Flickr og så det i større versjon. Har tenkt litt på dette problemet i det siste fordi jeg bruker mobilkameraet og kombinasjon av vidvinkel og liten sensor gjør da avstand til bakgrunn nesten aldri nok for å gi et bilde et klart fokuspunkt.

 

Tror mye av årsaken til at motivet ditt ser "spinkelt" ut her på forumtråden er at bildet vises i liten størrelse, og en forminskning gjør at uskarpe deler virker skarpere, mens skarpe ikke kan bli så mye skarpere og dermed viskes forskjellene mellom motiv og bakgrunn til en viss grad ut.

 

Dette er nok noe av samme effekt som gjør at noen flotte bilder ikke nødvendigvis gjør seg så godt som thumbnails, mens andre bilder som bruker andre elementer enn dybdeskarphet for å utheve motiv fortsatt vekker oppmerksomhet selv i thumbnailstørrelse. 

 

Tror ikke det finnes noen "løsning" på dette, men kraftigere beskjæring vil nok bevare separasjon til bakgrunn bedre når bildet vises i liten størrelse. På de to foregående bildene dine er det jo nesten bare motiv og bakgrunn er helt ute av fokus, men det er jo synd hvis man hele tiden skal velge bort bilder som må sees i stor størrelse for å komme til sin rett.

Endret av se#
Lenke til kommentar

I årets augustfest så hadde jeg med et bilde av et vann, med omgivelser, som jeg gav tittelen "mitt barndoms paradis" og det kommer til å danne en slags rød tråd gjennom min siste uke i oktoberfesten.

 

En stor del av de paradisiske minnene gjelder badeplassen i den bortre enden av vannet på augustbildet. Badeområdet er delvis borte av forskjellige grunner, men jeg har bestemt meg for at mine bidrag denne uken alle skal bli tatt med ståsted i denne delen av paradiset der jeg skuer ut over resten av området rundt. I den siste uken blir det ikke nærgrensen på objektivet som blir brukt men "fjerngrensen".

 

Det første bidraget er et gammelt pumpehus som tidligere pumpet vann til det som da var den største bedriften i bygda, og hvor jeg har jobbet de siste tyve årene. Jeg er usikker på om det var i bruk i mine barndomsdager, det var kanskje allerede da avviklet som vannkilde.

 

Uke 4 Bilde 1

Gammelt pumpehus

 

37850696121_1092fddf18_z.jpg

by Per Ragnar Falkevik, on Flickr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner godt problemet med å få rett bakgrunn; det er lettere å rydde litt i forkant enn å få gjort noe med det etterpå (men det er jo også lett å si i etterkant). Jeg vet ikke om det hadde hjulpet  noe særlig å beskjære bildet, da måtte det bli på venstre side og i toppen, men det ville også sett litt rart ut om de to bakre bregnene ble kappet i toppen. Bildet er ellers helt greit, likte fargene og følelsen, jeg.

Jeg har reist på mange turer med erfarne plantefotografer, det jeg har lært mest av dem, er å bruke litt tid på å rydde bort detaljer som kan virke forstyrrende, selvsagt forsiktig, uten å ødelegge noe, men det er utrolig hvor mye det har å si å plukke bort noen visne strå/blad eller grener som en kan irritere seg grønn over etterpå.

 

Du traff godt med pumpehuset, rett og slett vakkert, det er ro i bildet.

Lenke til kommentar

Kjenner godt problemet med å få rett bakgrunn; det er lettere å rydde litt i forkant enn å få gjort noe med det etterpå (men det er jo også lett å si i etterkant). Jeg vet ikke om det hadde hjulpet  noe særlig å beskjære bildet, da måtte det bli på venstre side og i toppen, men det ville også sett litt rart ut om de to bakre bregnene ble kappet i toppen. Bildet er ellers helt greit, likte fargene og følelsen, jeg.

Jeg har reist på mange turer med erfarne plantefotografer, det jeg har lært mest av dem, er å bruke litt tid på å rydde bort detaljer som kan virke forstyrrende, selvsagt forsiktig, uten å ødelegge noe, men det er utrolig hvor mye det har å si å plukke bort noen visne strå/blad eller grener som en kan irritere seg grønn over etterpå.

 

Du traff godt med pumpehuset, rett og slett vakkert, det er ro i bildet.

Takk for god tilbakemelding.

 

Jeg foretar av og til en forsiktig "frisering" i forkant når jeg tar nærbilder i hagen og også av og til ute i den mer ville naturen.

 

Når det gjelder dette aktuelle bregnebildet så var det egentlig viktig for meg å ikke frisere bort noe. Jeg ville ha med bregner i flere lag bakover og gjerne litt "dødt" materiale rundt, så frisering, eller beskjæring av bildet var ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt. Det som jeg selv i ettertid (jeg tenkte ikke på det, der og da) var at bregnen i forkant gjerne kunne vært litt kraftigere og stått litt mer fram mot bakgrunnen. Uten om det så er jeg relativt greit fornøyd med bildet.

 

Når det gjelder pumpehuset så er jeg godt fornøyd med resultatet, Det ble tatt mange bilder av det, fra flere vinkler, der det først og fremst var forholdet mellom mengde skog og vann som varierte.

Som jeg vel nevnte i uke 1 så vil jeg prøve å unngå beskjæring i etterbehandlingen (i denne festen), så det medfører at jeg må prøve å få nær perfekte resultater når jeg fotograferer. Faktisk så har etterbehandlingen i denne festen vært mye mindre enn det jeg normalt bruker å utsette mine bilder for. Litt oppskarping på enkelte av de nære bildene, men ellers ikke så alt for mye endring via panelet i LR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...